Verbond van Verzekeraars

Groene kaart voor aanhangwagens?

Mogen verzekeraars een extra, zelfstandige groene kaart afgeven voor aanhangwagens? Die vraag komt regelmatig binnen bij verzekeraars doordat de aansprakelijkheidswetgeving in sommige landen anders is vormgegeven dan in Nederland. Het Nederlands Bureau der Motorrijtuigverzekeraars heeft aangegeven dat verzekeraars het polisnummer van het trekkende voertuig wel op de groene kaart voor de aanhangwagen mogen vermelden, maar dat er geen zelfstandige groene kaart voor aanhangwagens kan worden afgegeven als er geen dekking is.

In sommige landen is de aansprakelijkheidswetgeving verdeeld over trekkend en getrokken voertuig. In de praktijk wordt de eigenaar van de aanhanger daardoor tot vijftig procent van de aansprakelijkheid toegerekend. Het Verbond heeft bij het Nederlands Bureau nagevraagd of het mogelijk is een extra groene kaart af te geven voor de zelfstandig gekentekende aanhangwagen. Het Nederlands Bureau heeft echter aangegeven dat dat alleen kan als er een zelfstandige aansprakelijkheidsdekking voor aanhangwagens zou zijn. Op de groene kaart zou dan het polisnummer van een zelfstandige aanhangwagenverzekering worden vermeld. Via deze procedure zou het aansprakelijkheidsrisico worden ondergebracht in een aparte portefeuille.
Verzekeraars mogen volgens het Nederlands Bureau momenteel wel het polisnummer van het trekkende voertuig op de groene kaart voor de aanhangwagen vermelden, conform de huidige praktijk. Deze procedure zal tot weinig problemen leiden als zowel het trekkende als het getrokken voertuig Nederlands zijn en weinig worden gewisseld. Het wordt problematischer als er een buitenlands voertuig voor de Nederlandse aanhangwagen trekt. In dat geval bestaat de kans dat er een actief aansprakelijkheidsrisico wordt gedragen of zelfs een meervoudig risico als er meer aanhangwagens op dezelfde polis zijn meeverzekerd. Het is echter niet toegestaan om twee kentekennummers (van het trekkende en getrokken voertuig) op één groene kaart te zetten.

Bondig, juni 2002