Technische Universiteit Delft
Alle promoties, intree- en afscheidsredes worden gehouden in de Aula van de
TU Delft, Mekelweg 5, Delft
Intreerede
Behoeften en producten
Vrijdag 21 juni 2002 | 16.00 uur
Prof. dr. J.P.L. Schoormans | Faculteit Ontwerp, Constructie en Productie
De nieuwe producten van de consument
Nieuwe producten moeten passen bij de behoeften van consumenten om succesvol
te worden. Maatschappelijke ontwikkelingen zoals vergrijzing en
individualisatie leiden tot nieuwe behoeften. Deze behoeften kunnen worden
ingevuld door productfuncties maar ook door nieuwe productbeleving. Om de
behoeften van consumenten in kaart te brengen worden verscheidene methoden
van consumentenonderzoek gebruikt, zoals gedragsobservatie. Ten aanzien van
deze methoden moet nog steeds een aantal onderzoeksvragen beantwoord worden:
In hoeverre leveren deze methoden valide resultaten op? Zijn er op basis van
dit soort methoden producten te ontwerpen? Zijn deze methoden wel geschikt
om de nieuwe behoeften van alle consumenten in een populatie in kaart te
brengen? Op deze vragen wordt in de rede ingegaan. Ook technologische
ontwikkelingen leiden tot nieuwe behoeften van consumenten. De technische
mogelijkheden om goedkoop en snel individuele producten te ontwikkelen nemen
toe. Zo ontstaat een nieuwe marktomgeving waarin consumenten een product op
maat kunnen kopen: een geïndividualiseerd product. Een product op maat moet
passen bij de wensen en persoonlijkheid van de individuele consument. Verder
is het belangrijk dat de consument zelf het gewenste product kan definiëren.
Hiervoor zijn beslissingsondersteunende computersystemen nodig. De
ontwikkeling van dit soort systemen dient gebaseerd te worden op kennis over
de wijze waarop consumenten beslissen. Specifiek zal het onderzoek naar de
ontwikkeling van deze systemen en de achterliggende theoretische concepten
worden besproken
Maarten van der Sanden
Wetenschapsvoorlichter
Communicatie & Marketing Groep / TU Delft
tel.: 015 2785454
fax.: 015 2781855
GSM: 06 20408176