Ingezonden persbericht
Van: Steunpunt Minderheden Overijssel
Persbericht
Allochtone meisjes op kop in studiehuis
Allochtone leerlingen doen het goed in het studiehuis. Zij doen het zelfs
beter dan autochtone leerlingen. In deze tweede fase van het voortgezet
onderwijs werken zij vaker zelfstandig en zijn ze beter gemotiveerd dan hun
Nederlandse medeleerlingen.
Onderzoek
Dit blijkt uit het onderzoek dat Steunpunt Minderheden Overijssel (SMO)
heeft laten uitvoeren door Loes de Haan, studente aan de Universiteit
Twente. Aan het onderzoek deden 740 leerlingen uit 4-havo en 4-vwo van
zeven verschillende scholen in Overijssel mee. De resultaten van het
onderzoek worden gepresenteerd op 21 juni.
Aanleiding
Aanleiding voor dit onderzoek was de vrees dat juist allochtone leerlingen
het extra moeilijk krijgen in het studiehuis. Er werd betwijfeld of zij van
huis uit wel voldoende bagage meekrijgen om zelfstandig te kunnen werken.
Juist vanuit dat uitgangspunt is het resultaat van het onderzoek
verrassend. Allochtone leerlingen en met name meisjes, blijken vaker
zelfstandig te studeren. Allochtone leerlingen met andere leerstrategieën
hebben duidelijk lagere resultaten.
Leerlingen vroeg motiveren
Het aantal allochtone leerlingen in havo en vwo is nog beperkt. Toch wordt
aanbevolen juist allochtone leerlingen vanaf vroege leeftijd naar een
leerstrategie te sturen die is gebaseerd op het leggen van verbanden, het
organiseren van de leerstof, het maken van evaluaties en een planning en
minder uit het hoofd leren en herhalen. Vooral allochtone meisjes voelen
zich thuis bij deze manier van werken.
Net als uit een eerder soortgelijk onderzoek in Amsterdam, blijkt dat
allochtone meisjes meer hordes moeten overwinnen. Daardoor ontwikkelen zij
een grote mate van zelfstandigheid.
Welvaart en intelligentie
Verband tussen welvaart (de sociaal-economische situatie van de ouders) en
intelligentie en de mate waarin zelfstandig wordt gewerkt, bestaat er
nauwelijks voor allochtone leerlingen. Wel is motivatie zeer belangrijk.
Allochtone leerlingen in havo en vwo zijn dan ook duidelijk beter
gemotiveerd dan hun autochtone klasgenoten.
Presentatie onderzoek
De volledige resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd op 21 juni
tussen 13.30 en 15.30 uur bij het SMO aan de Wierdensestraat 39c in Almelo.
Wij nodigen u van harte uit daarbij aanwezig te zijn. Ter plekke ligt een
persexemplaar van het onderzoek voor u klaar.