AutoRai
20-6-2002
Renault blijft innoveren op gebied van passieve veiligheid
Met de ontwikkeling van nieuwe technieken voor het fixeren van inzittenden, zoals een antiduik-airbag vóór in de auto en een frontairbag achterin, geeft Renault aan dat het gestaag doorgaat met innovaties op het gebied van passieve veiligheid.
Het Franse automerk staat bekend als één van de beste constructeurs op
het gebied van veiligheid en innovatie. Dankzij de talrijke
uitrustingen die behoren tot de Renault SRP-systemen (Spanning
Reductie Programmering) van de tweede en derde generatie staan de
modellen van het Franse merk aan de top van de markt. De crashtests,
die de onafhankelijke Europese organisatie Euro NCAP heeft uitgevoerd,
bevestigen deze positie.
De uitstekende scores zijn de resultaten van vijftig jaar bestudering
van de oorzaken en gevolgen van ongelukken, onderzoek naar veiligheid,
aanzienlijke investeringen in onderzoek naar de verschijnselen rondom
ongelukken en de juiste bedrijfscultuur.
Een antiduik-airbag voorin
De veiligheidsgordels met dubbele gordelspanners, die nieuw waren bij
het SRP-veiligheidsysteem van de derde generatie, hebben bewezen dat
ze de inzittende beter in de stoel fixeren tijdens een aanrijding.
Deze gordels kunnen echter niet in elke auto worden gebruikt. Bij een
3-deurs model zou een tweede gordelspanner, die op de zijkant van de
stoelen wordt gemonteerd, de doorgang naar de achterste zitplaatsen
belemmeren.
Als alternatief voor de dubbele gordelspanner heeft Renault een
innovatieve antiduik-airbag ontwikkeld voor de twee voorste
zitplaatsen. Tijdens een aanrijding wordt deze airbag, die zich in de
stoelzitting bevindt, opgeblazen in twee fasen:
* Een gasgenerator blaast een metalen omhulsel op dat op zijn beurt
de vulling van de zitting aanpast en de inzittende tegen de
zitting van de voorstoel drukt zodat de persoon niet kan
verschuiven.
* De zak die wordt gevormd door het metalen omhulsel vormt zich naar
het bekken van de inzittende terwijl de druk in het kussen
constant blijft tijdens de schok, dankzij de werking van een
doseerklep die zich onder de module bevindt.
De antiduik-airbag zorgt dus voor een gunstige positie van de
inzittende ten opzichte van diens gordel en zorgt zo voor minder kans
op letsel aan buik en lende en dus voor minder risico van zwaar
letsel.
Een tweede spankrachtbegrenzer in de voorste veiligheidsgordels
Op basis van het principe van de spankrachtbegrenzer, die de borstkas
beschermt door tijdens een schok de uitgeoefende kracht erop te
beperken, werkt Renault aan de ontwikkeling van gordels die zijn
uitgerust met een tweede spankrachtbegrenzer in de buikgordel. Deze
beschermt het bekken nog beter door letsels als inwendige botbreuken
te voorkomen.
Met al deze voorzieningen is de veiligheidsgordel geen gewoon riempje
meer, maar een uitrusting die talrijke technische innovaties bevat. De
expertise van de constructeur is ook terug te vinden in de verfijnde
afstelling en de efficiënte wisselwerking tussen de verschillende
componenten van het systeem: airbags en gordels moeten als in een
perfecte symbiose functioneren.
Een frontairbag achterin
Vanuit de filosofie Veiligheid voor Iedereen, de naam van het
internationale verkeersveiligheidsproject van Renault op basisscholen
in acht Europese landen, tracht de constructeur dezelfde bescherming
te bieden aan de passagiers voorin als aan de passagiers achterin.
Daarom worden gordelspanners en spankrachtbegrenzers standaard
gemonteerd in alle modellen van het merk.
In 1999 werd de airbag achterin al gepresenteerd als één van de
onderzoeksgebieden van R&D en nog steeds is Renault actief bezig met
de ontwikkeling van een innovatieve frontairbag voor de achterste
zitplaatsen die is ingebouwd in de veiligheidsgordel. Met een volume
van 60 liter kan deze airbag de door de gordel uitgeoefende kracht
beperken en het hoofd, de nek en de borstkas nog beter beschermen. De
nieuwe airbag zal voorkomen dat kinderen met hun hoofd tegen hun
knieën en dat volwassenen tegen de zitting van de voorstoelen botsen.
De constructeur hoopt de ontwikkeling van het systeem spoedig af te ronden zodat het mogelijk al in 2003 op de markt zal komen.