Centrum voor Arbeidsverhoudingen
CNV Publieke Zaak op 20 juni 2002 gestart
CNV Publieke Zaak is met ingang van 20 juni 2002 de nieuwe naam van de
84.000 leden tellende CFO CNV-BOND. CNV Publieke Zaak heeft een rijke
traditie en voorgeschiedenis. De bond viert in 2003 het honderdjarig
bestaan. De oudste rechtsvoorganger is de "Nederlandse Christelijke
Bond van personeel in Publieken Dienst" (opgericht te Amsterdam in
1903). Het is frappant dat in de nieuwe naam van de CFO na bijna een
eeuw wederom de relatie is gelegd met de publieke sector.
CNV Publieke Zaak is een dijk van een naam waarvoor een breed
draagvlak bestaat. De bond behartigt de belangen van leden die voor de
samenleving - dus voor de publieke zaak - werkzaam zijn. Hierbij gaat
het om de sector zorg en welzijn, de overheid en de instellingen en
bedrijven die de overheid heeft verzelfstandigd, zoals KPN, TPG en
nutsbedrijven.
CNV Publieke Zaak, de vakcentrale CNV en zes andere bonden hebben op
20 juni 2002 in het kader van een breed gedragen corporate
identity-project tegelijk ook een ander gezicht gekregen. Een nieuwe
uniforme, aansprekende en krachtige huisstijl, die is ontworpen door
Studio Dumbar in Den Haag, straalt volop vertrouwen in de toekomst
uit.
Verbondenheid
Doekle Terpstra, voorzitter van het CNV, heeft het totaal vernieuwde
gezicht van de christelijke vakbeweging in Nederland op 20 juni jl.
officieel tijdens een persontbijt in Noordwijkerhout gepresenteerd.
Doel van het huisstijlproject is de herkenbaarheid van CNV en
aangesloten bonden in de samenleving te vergroten door een krachtige
gezamenlijke uitstraling. Het nieuwe `gezicht' weerspiegelt de
onderlinge samenhang in CNV-verband, de sterke verbondenheid en de wil
om de christelijke vakbeweging duidelijk in de samenleving te
positioneren en te profileren.
Nieuwe huisstijl
De introductie van CNV Publieke Zaak heeft als gevolg dat alle oude
CFO-uitingen zijn vervangen, zoals enveloppen, (nieuws)briefpapier,
etiketten, visitekaartjes en ander correspondentiemateriaal. Een
nieuwe ledenwerfbrochure is gedrukt. Voor de werkplekken is een fraaie
poster gemaakt. Beide uitingen zijn op alle regiokantoren van CNV
Publieke Zaak verkrijgbaar. Ook zijn nieuwe naamborden voor de
kantoren en vlaggen vervaardigd.
Website en magazine vernieuwd
De website van de CFO is veranderd in www.cnvpubliekezaak.nl. Op deze
vernieuwde site staan steeds de laatste actuele nieuwsberichten van
CNV Publieke Zaak. Op 13 juli 2002 verschijnt het eerste nummer van
Magazine CNV Publieke Zaak in een vernieuwde vormgeving. Daarmee neemt
de bond afscheid van CFO Magazine dat gedurende een periode van 17
jaar van de persen is gerold.
Belangenbehartiging
CNV Publieke Zaak behartigt (evenals bij de CFO tot en met 19 juni
2002 het geval was) de belangen van 84.000 leden bij de overheid, in
de sector zorg & welzijn en bij verzelfstandigde
overheidsinstellingen. De leden vallen onder circa 45 landelijke
vakgroepen die actief zijn als CNV Gemeenten, CNV Ziekenhuizen en CNV
KPN (genoemd als voorbeelden van het nieuwe naamgevingsstramien). Ook
zijn bij CNV Publieke Zaak bondsbreed landelijke groepen actief voor
Senioren en Anders-actieven.De bond beschikt ook over vakgroepen die
zich naast arbeidsvoorwaarden specifiek met de beroepsinhoud bezig
houden: voor Verzorgenden en Verpleegkundigen, Ambulancepersoneel,
Brandweer, Burgemeesters en Wethouders.
Beleidsplan 2003-2006
CNV Publieke Zaak brengt eind dit jaar een beleidsplan uit voor de
jaren 2003-2006 met speerpunten op het gebied van arbeid en inkomen,
sociale zekerheid, beroepsinhoud, arbeidsrelaties en personeelsbeleid.
Op de concept-voorstellen kunnen tot 15 juli 2002 amendementen worden
ingediend. De Algemene Vergadering van CNV Publieke Zaak - het hoogste
orgaan binnen de bond - stelt het beleidsplan op 28 november 2002
vast.
---