BOVAG

BandenCheck-actie start op 20 juni 2002

19-06-2002 11:17

Veilig op vakantie met de juiste bandenspanning Start BandenCheck 2002 moet veiligheid automobilist vergroten

Vanaf 20 juni a.s. kunt u gratis de banden van uw auto en caravan of aanhangwagen laten controleren bij zon 2000 bedrijven die aangesloten zijn bij BOVAG of VACO. Deze deelnemende bedrijven zijn herkenbaar aan de vlag met het BandenCheck logo. De actie is vorig jaar voor de eerste keer gehouden. Toen bleek dat 46% van de gecontroleerde autos een te lage bandenspanning had.

Veel mensen controleren de bandenspanning niet omdat ze niet weten dat ook een goede band lucht verliest of omdat ze het een vervelend vies klusje vinden of omdat ze het gewoonweg vergeten te controleren. Om het bandenbewustzijn verder te vergroten en om het controleren gemakkelijk te maken start daarom op 20 juni een landelijke actie BandenCheck 2002, onderdeel van de campagne Bandenspanning.

De grote vakantie komt eraan en de bandenspanning van de auto en eventuele caravan/ vouwwagen of aanhanger mag dan niet worden vergeten. Een zwaarder beladen auto die een lange rit gaat maken stelt de banden namelijk behoorlijk op de proef. Ook verschillende populaire vakantielanden zoals Duitsland, Groot-Brittannië, Oostenrijk en Zwitserland houden in dezelfde periode een vergelijkbare actie.

Uit studies die in opdracht van de Nederlandse Onderneming voor Energie en Milieu (Novem) zijn uitgevoerd, blijkt dat slechts 50% van de automobilisten daadwerkelijk met de juiste bandenspanning rijdt. Het rondrijden met een onjuiste bandenspanning brengt risicos met zich mee voor de veiligheid van automobilisten, aldus Wybe Zijlstra, beleidsmedewerker bij BOVAG. De remweg van een auto met te zachte banden wordt langer omdat de grip op de weg vermindert. Daardoor wordt de kans op slippen vergroot. Ook kan een band met een te lage spanning te warm worden en klappen. Een juiste bandenspanning draagt tevens bij aan een gunstig brandstofverbruik.

Uit de resultaten van BandenCheck 2002 zal ook duidelijk moeten worden of de Nederlandse automobilist zich in de tussentijd wat meer bewust is geworden van het belang van een juiste bandenspanning.

Betrokken organisaties
ANWB, BOVAG, Consumentenbond, RAI-Vereniging, Vereniging VACO, VVCR, 3VO en Goodyear hebben de handen ineengeslagen voor de campagne Bandenspanning, die onderdeel is van het programma Het Nieuwe Rijden. Novem voert dit programma uit in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en in samenwerking met het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer. Doel van het programma Het Nieuwe Rijden is het bevorderen van een energie-efficiënt rij- en aankoopgedrag bij automobilisten en chauffeurs.