BOVAG
BandenCheck-actie start op 20 juni 2002
19-06-2002 11:17
Veilig op vakantie met de juiste bandenspanning Start BandenCheck 2002 moet veiligheid automobilist vergroten
Vanaf 20 juni a.s. kunt u gratis de banden van uw auto en caravan of
aanhangwagen laten controleren bij zon 2000 bedrijven die aangesloten
zijn bij BOVAG of VACO. Deze deelnemende bedrijven zijn herkenbaar aan
de vlag met het BandenCheck logo. De actie is vorig jaar voor de
eerste keer gehouden. Toen bleek dat 46% van de gecontroleerde autos
een te lage bandenspanning had.
Veel mensen controleren de bandenspanning niet omdat ze niet weten dat
ook een goede band lucht verliest of omdat ze het een vervelend vies
klusje vinden of omdat ze het gewoonweg vergeten te controleren. Om
het bandenbewustzijn verder te vergroten en om het controleren
gemakkelijk te maken start daarom op 20 juni een landelijke actie
BandenCheck 2002, onderdeel van de campagne Bandenspanning.
De grote vakantie komt eraan en de bandenspanning van de auto en eventuele caravan/ vouwwagen of aanhanger mag dan niet worden vergeten. Een zwaarder beladen auto die een lange rit gaat maken stelt de banden namelijk behoorlijk op de proef. Ook verschillende populaire vakantielanden zoals Duitsland, Groot-Brittannië, Oostenrijk en Zwitserland houden in dezelfde periode een vergelijkbare actie.
Uit studies die in opdracht van de Nederlandse Onderneming voor
Energie en Milieu (Novem) zijn uitgevoerd, blijkt dat slechts 50% van
de automobilisten daadwerkelijk met de juiste bandenspanning rijdt.
Het rondrijden met een onjuiste bandenspanning brengt risicos met zich
mee voor de veiligheid van automobilisten, aldus Wybe Zijlstra,
beleidsmedewerker bij BOVAG. De remweg van een auto met te zachte
banden wordt langer omdat de grip op de weg vermindert. Daardoor wordt
de kans op slippen vergroot. Ook kan een band met een te lage spanning
te warm worden en klappen. Een juiste bandenspanning draagt tevens bij
aan een gunstig brandstofverbruik.
Uit de resultaten van BandenCheck 2002 zal ook duidelijk moeten worden
of de Nederlandse automobilist zich in de tussentijd wat meer bewust
is geworden van het belang van een juiste bandenspanning.
Betrokken organisaties
ANWB, BOVAG, Consumentenbond, RAI-Vereniging, Vereniging VACO, VVCR,
3VO en Goodyear hebben de handen ineengeslagen voor de campagne
Bandenspanning, die onderdeel is van het programma Het Nieuwe Rijden.
Novem voert dit programma uit in opdracht van het ministerie van
Verkeer en Waterstaat en in samenwerking met het ministerie van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer. Doel van het
programma Het Nieuwe Rijden is het bevorderen van een
energie-efficiënt rij- en aankoopgedrag bij automobilisten en
chauffeurs.