Gemeente Neede

gemeente Neede
persbericht

Nummer 641, vrijdag 7 juni 2002

Bureau Goudappel Coffeng presenteert verkeersvisie in 't Haantje

Op 20 juni informatiebijeenkomst
over verkeerscirculatie in het centrum

De verkeerscirculatie in het centrum van Neede staat ter discussie. Na de herinrichting van het noordelijk deel van de Oudestraat tot winkelerf is nu het zuidelijk deel rondom het gemeentehuis aan de beurt. Aan het verkeerskundig adviesbureau Goudappel Coffeng is hiervoor advies gevraagd. Goudappel Coffeng heeft vier varianten voor de verkeerscirculatie in het centrum uitgewerkt, uitgaande van een leefbaar centrum waarbij de winkels bereikbaar blijven. Deze varianten worden op donderdag 20 juni gepresenteerd en bediscussieerd tijdens een informatiebijeenkomst in 't Haantje aan de Borculoseweg. Deze openbare bijeenkomst begint om 20.00 uur.

Een aantal jaren geleden is het noordelijk deel van de Oudestraat heringericht tot fraai winkelerf en is de verkeerscirculatie zo gewijzigd dat het doorgaand verkeer wordt geweerd. Na een proef bleek dat dit autoluwe deel van de Oudestraat een positieve uitwerking heeft op het verblijfsklimaat van het centrum. De gemeente is nu bezig met de plannen voor de omgeving van het gemeentehuis aan de zuidkant van het centrum. De gemeente wil een opwaardering van het centrumgebied, waarbij het verblijfskarakter sterk verbetert en de openbare ruimte een aantrekkelijke uitstraling krijgt. Dit onder de voorwaarde dat de mobiliteit en bevoorrading gegarandeerd zijn.

Verkeersstudie
De gemeente Neede heeft Goudappel Coffeng gevraagd om een advies voor de ontsluiting en inrichting van het nieuwe centrumdeel. De basis is de "structuurvisie centrum Neede", die in 1999 werd opgesteld. Hierin is als streefbeeld opgenomen dat het zuidelijk centrumgebied een verkeersluwe inrichting moet krijgen. Dat wil zeggen: De auto te gast, prioriteit voor voetgangers en langzaam verkeer en geen bus. Ook zou de Ten Caoteplas vanuit noordelijke richting beter bereikbaar moeten worden. De verkeersstudie is in drie fasen uitgevoerd: De huidige situatie en plannen zijn geïnventariseerd, verkeersstromen en ontsluitingsvarianten zijn onderzocht en op basis daarvan zijn vier varianten voor verkeerscirculatie beoordeeld. Tijdens de inventarisatie is gekeken naar bestaande en gewijzigde functies en de huidige verkeersintensiteiten (tellingen). De capaciteit van de wegen is aan de hand van functies en wegprofielen bekeken. Ook de capaciteit van de parkeerterreinen in de bestaande en toekomstige situatie is onder de loep genomen. Tevens is gekeken naar mogelijke wijzigingen van de buslijnen.

Verkeersstromenonderzoek
Een verkeersstromenonderzoek door middel van kentekenregistratie is noodzakelijk om een goede prognose te kunnen maken van enerzijds de hoeveelheid auto s die het centrumgebied bezoeken en hoeveel auto s nog door het centrum rijden met een andere bestemmingen en anderzijds welke alternatieve routes naar verwachting gebruikt zullen worden.

Het kentekenonderzoek is gehouden met 33 waarneempunten in twee richtingen in de avondspitsperiode (15.30-18.00 uur). Het betreft de bebouwde kom in vier gebieden (waaronder het centrumgebied) met daarnaast vier punten op de vier invalswegen van Neede. Op basis hiervan zijn door Goudappel Coffeng mogelijke varianten opgesteld.

Circulatievarianten
Om de leefbaarheid in het centrum en de bereikbaarheid van de bestemmingen in het centrum te verbeteren, is een aantal circulatievarianten opgesteld. De verschillen zitten met name in het een- of tweerichtingsverkeer van de Ruwenhofstraat en de circulatie in het zuidelijk deel van het centrum. Door middel van verschillende modellen van eenrichtingsverkeer en knips, wordt de auto-intensiteit beïnvloed.

Variant A

De circulatievariant A richt zich met name op het zuidelijk deel van het centrum. Door tegengesteld eenrichtingsverkeer in te stellen, wordt de route Hofmaat - Nieuwstraat verbroken, waardoor verkeer meer gebruik dient te maken van de Stationsweg. Op het Busplein wordt tweerichtingsverkeer ingesteld.

Variant B

Deze variant richt zich zowel op het autoluw maken van het zuidelijk deel van het centrum door een knip, als op de bereikbaarheid van de Ten Caoteplas. Voor dit laatste wordt de Ruwenhofstraat tussen de Rapenburg en Wilhelminastraat in twee richtingen opengesteld en blijft de rijrichting in de Wilhelminastraat hetzelfde. In het zuidelijk deel van het centrum wordt eenrichtingsverkeer ingesteld vanaf de Koolmeesstraat naar de Nieuwstraat.

Variant C

De verkeerscirculatie in de variant C komt deels overeen met die van variant A. Naast het invoeren van eenrichtingsverkeer in de Hofmaat en de Nieuwstraat, wordt de verkeerscirculatie in de Oudestraat en de Wilhelminastraat omgedraaid. Hierdoor wordt het mogelijk om vanuit het noorden via de Oudestraat de Ten Coateplas te bereiken. Vervolgens kan via de Wilhelminastraat en de Ruwenhofstraat naar het noorden gereden worden.

Variant D

De variant D is een combinatie van de varianten B en C. Hierbij wordt de doorgang in het zuidelijk deel van het centrum verbroken door tegengesteld eenrichtingsverkeer in de Hofmaat - Nieuwstraat. Daarbij wordt de Oudestraat tussen de Traostege en de Marktstraat geknipt. Om de Ten Coateplas bereikbaar te houden, wordt de Ruwenhofstraat in twee richtingen berijdbaar gemaakt en wordt de rijrichting in de Wilhelminastraat omgedraaid.

Beoordeling
Per variant zijn de volgende aspecten beoordeeld:

* verkeersveiligheid;

* bereikbaarheid;

* overlast;

* verkeerstechnische haalbaarheid;

* toekomstwaarde;

* kosten.
Variant A scoort minder goed ten aanzien van bereikbaarheid van centrum-oost (Ten Coateplas). Daarentegen neemt de leefbaarheid en het winkelklimaat in de Oudestraat toe. Variant B is evenwichtig positief op alle criteria.

Bij variant C ontstaat meer overlast in de Oudestraat, wat ongunstig is voor de winkelbezoekers/voetgangers. Bovendien is de variant nadelig ten aanzien van geluid op de gevels van omwonenden ten opzichte van de huidige situatie. Variant D scoort redelijk evenwichtig en positief ten aanzien van bereikbaarheid en leefbaarheid. Het voorkómen van grote autostromen door de Oudestraat en Traostege verdient wel aandacht.

Ten aanzien van de leefbaarheid scoren de varianten A en B goed. Variant D is hierin neutraal en variant C negatief. Wat betreft de bereikbaarheid scoren de varianten B, C en D goed. Variant A is hierin minder.

In zijn totaliteit is variant B het meest optimaal, terwijl variant D ook voldoende scoort.

kijk op www.neede.nl
Het volledige rapport van Goudappel Coffeng staat op de website van de gemeente Neede: www.neede.nl. Hierbij zitten ook plattegrondjes van de huidige verkeerscirculatie en de varianten A, B, C en D.

Voorlichting gemeentehuis, www.neede.nl
H.A. van Faassen, telefoon (0545) 28 88 54