Gemeente Leeuwarden
Waardering voor Leeuwarden stijgt
Achmeatoren in de wolken Landelijke benchmark ondernemingsklimaat:
waardering voor Leeuwarden stijgt.
Het Ministerie van Economische Zaken heeft vandaag de resultaten van
het onderzoek naar het gemeentelijke ondernemersklimaat in dertig
grote steden gepresenteerd. Uit de eerste resultaten van het onderzoek
blijkt dat de gemiddelde waardering voor het ondernemersklimaat in
Leeuwarden omhoog is gegaan.
Dat is gelijk aan de landelijke tendens: de ondernemers kennen over de
gehele linie iets hogere cijfers toe aan het gemeentelijke
ondernemingsklimaat.
De benchmark is een monitor die systematisch inzicht verschaft in de
kwaliteit van het gemeentelijke ondernemersklimaat en de
ontwikkelingen daarin. De dertig steden die in de benchmark zijn
vergeleken vallen allen onder het Grote Steden Beleid. Deze steden
hebben in 1999 en 2000 meerjarige ontwikkelingsprogrammas gemaakt.
In de benchmark die nu is verschenen scoren de steden beter dan in de
vorige benchmark. Met name onderwerpen als de ontsluiting van de
bedrijfslocatie, telefonische bereikbaarheid van de gemeente en de
toegankelijkheid van het bedrijfsloket krijgen in vergelijking met de
vorige meting een hogere waardering.
De gemiddelde waardering voor Leeuwarden is gestegen van 6,2 naar 6,4.
Uit de benchmark komt naar voren dat de verbeteringen vooral zijn
bereikt in de dienstverlening en de communicatie. Ondernemers in
Leeuwarden ervaren dat afspraken beter en sneller worden nagekomen. De
telefonische bereikbaarheid van de gemeente is zelfs relatief
verbeterd. Dat geldt ook voor de afstemming binnen de gemeente bij
vergunningverlening. Het oordeel over het aanbod van woningen ligt
hoog ten opzichte van het landelijk gemiddelde.
Leeuwarden scoort minder op de bereikbaarheid per auto, parkeermogelijkjeden en de vindbaarheid van loketten. Op deze terreinen zijn in 2001 verbetertrajecten ingezet. Een belangrijk onderdeel van het verbetertraject is de inrichting van een centraal ondernemersloket in samenspraak met de Kamer van Koophandel; dit zal in oktober in gebruik worden gesteld. Het centrale loket moet leiden tot een goede vindbaarheid, heldere communicatie met ondernemers en een snellere afhandeling van aanvragen.