Ingezonden persbericht
USP herhaalt marktonderzoek over internet in de bouw
Internet en e-business hebben de laatste jaren veel aandacht gekregen. USP Marketing Consultancy, een op de bouw gespecialiseerd marktonderzoeks- en adviesbureau, is daarom in 1998 gestart met een jaarlijks terugkerende Internet Bouw Monitor. De USP Internet Bouw Monitor volgt de ontwikkelingen van internet en e-business in de bouwsector. Ook dit jaar worden weer circa 2.000 bedrijven uit diverse segmenten van de bouwkolom geënquêteerd. Het onderzoek vindt plaats in de maanden juli en augustus.
Na de hype in 2000 en het negativisme in 2001, lijkt in 2002 het realisme terug gekeerd. Veel organisaties beseffen dat internet als communicatie- en handelsmiddel tussen bedrijven grote voordelen biedt. Zeker voor de bouw en installatiebranche zijn de te behalen voordelen van internet aanzienlijk. Concrete voorbeelden liggen onder meer op het gebied van reductie van (faal)kosten, vergroting van afzetmogelijkheden, betere profilering op de arbeidsmarkt, creëren van klantentrouw en het vereenvoudiging van bedrijfsprocessen.
De informatie die voortkomt uit de USP Internet Bouw Monitor vormt voor veel toeleveranciers aan de bouw en organisaties die zelf direct actief zijn in de bouw, het fundament voor de te voeren internet en e-business strategie. In de monitor worden onder meer de ontwikkelingen gevolg op de volgende terreinen:
(1) huidig en toekomstig gebruik van internet;
(2) huidige en toekomstige functies van internet;
(3) de mate waarin internet al wordt ingezet in communicatie- en in- en verkoopprocessen;
(4) de rol van internet in het oriëntatieproces en het belang van andere traditionele informatiebronnen;
(5) eisen en wensen van de bouwmarktpartijen aan fabrikanten, handelaren en brancheverenigingen ten aanzien van internet. Verder wordt dit jaar aandacht besteed aan het niveau van automatisering (hardware en softwarematig) bij de partijen in de bouwkolom.
In totaal worden circa 2.000 telefonische interviews bij de volgende marktpartijen afgenomen:
· Voorschrijvers: woningcorporaties, architecten en gemeenten;
· Uitvoerende partijen in bouw en installatie: aannemers B&U en GWW, dakdekkers, installateurs, plafondmontagebedrijven, schilders, stukadoors, tegelzetters en vloerleggers;
· Materiaal aanbieders: fabrikanten, bouwmaterialen-, verf- ijzerwaren- en cv/sanitairhandel.
Op (www.usp-mc.nl) is meer informatie over de USP Internet Bouw Monitor te vinden en kan het onderzoeksrapport worden besteld. Voor vragen kunt u ook contact opnemen met Jan-Paul Schop (010-2066900).