Ingezonden persbericht


Embargo tot donderdag 20 juni 2002

LIVING TOMORROW AMSTERDAM

Living Tomorrow Amsterdam presenteert innovatief demonstratie-project voor publiek en professionals. Op 20 juni 2002 wordt de eerste steen van het gebouw symbolisch gelegd in aanwezigheid van Antony Burgmans, voorzitter Unilever en Rob Blans, Country Director CMG Benelux.

Living Tomorrow is voor Nederland een compleet nieuw concept dat het wonen en werken in de toekomst op realistische wijze uitbeeldt. Het verenigt toonaangevende organisaties en bedrijven die elk in hun specifieke vakgebied aantonen hoe maatschappelijke en technologische ontwikkelingen duidelijke gevolgen hebben voor de leef-, woon- en werkwereld van morgen. Na twee succesvolle projecten in België is Amsterdam het derde project dat door Living Tomorrow wordt gelanceerd.

Living Tomorrow Amsterdam wil met dit project het brede publiek en professionals bewustmaken en informeren over actuele innovaties en trends naar de toekomst. Het zal een multidisciplinair forum zijn voor ontwikkelaars van innoverende toepassingen. In vele vakgebieden zal men er ook uitgebreide consumer research doen naar de perceptie van het publiek.

Op 20 juni 2002 wordt de eerste steen gelegd van het Living Tomorrow Amsterdam complex in het Centrumgebied Zuidoost nabij de Amsterdam ArenA. De opening voor het publiek wordt in 2003 verwacht. De vorige projecten konden rekenen op meer dan 125.000 bezoekers per jaar. Deze bestaan uit professionals, studenten/ scholieren en het brede publiek. In Amsterdam worden meer bezoekers verwacht, o.m. door de aantrekkelijke ligging van het drukbezochte ArenA-boulevard gebied.

De mede-initiatiefnemers zijn op dit moment: CMG en Unilever. Zij participeren in het project op het hoogste niveau.

Unilever zal het complex onder anderen gebruiken voor consumer research en het uittesten van innovatieve consumer connectivity concepten (bijv. de keukencomputer). CMG zal als consultancy-dienstverlener op gebied van informatica en communicatietechnologie functioneren en praktische en toekomstgerichte ontwikkelingen doen en tonen.

Antony Burgmans, voorzitter van Unilever N.V., zal vertellen hoe de samenwerking tussen Unilever en Living Tomorrow past in de strategie van Unilever. Unilever onderscheidt drie grote maatschappelijke trends: plezier, vitaliteit en gemak. De merken van Unilever worden meer en meer volgens deze maatschappelijke trends gepositioneerd. In "Living Tomorrow" zal Unilever, samen met de andere participanten en consumenten onderzoeken hoe deze trends, maar ook de technologische ontwikkelingen inspelen op de concrete behoeftes van de consument.

In zijn toespraak zal Rob Blans, Country Director van CMG Benelux, het hebben over de toenemende mate waarin ICT een stimulerende factor zal worden voor de ontwikkeling van het bedrijfsleven, de overheid en van de maatschappij in het algemeen.

Belangrijk is dat de technologie zodanig moet worden toegepast dat gebruikers eenvoudiger met de ICT kunnen omgaan. Daarin is Living Tomorrow als experimenteel platform een interessant en zeer goed bruikbaar hulpmiddel. Meteen is dat ook een van de redenen waarom CMG als een van de hoofdsponsors deelneemt in dit project. Living Tomorrow maakt de toepassingen van morgen, met de technologie van vandaag, voor de leef- zowel als werkomgeving op een zeer gebruikersvriendelijke manier zichtbaar. Ook wil CMG middels Living Tomorrow een positieve boodschap uitdragen: CMG wil door de toepassing van geavanceerde, werkende en betrouwbare, zowel procesmatige als ICT oplossingen, zorgen dat hun relaties meer dan succesvol zijn in hun eigen business of bedrijvigheid. Een derde reden waarom CMG participeert in Living Tomorrow Amsterdam is de relatie met andere participanten in dit project, waaruit ongetwijfeld samenwerkingen of synergieën zullen ontstaan.

Het futuristische gebouw is, evenals de vorige projecten in België, ontworpen door het architectenteam van Living Tomorrow. Voor het ontwerp in Amsterdam werd aan UN Studio van Berkel en Bos gevraagd een belangrijke creatieve en adviserende rol te spelen.

Het project Living Tomorrow Amsterdam omvat verschillende disciplines, en deze worden met de jaren verder ontwikkeld.

Ondermeer de bouwwereld staat, net zoals andere sectoren, voor de opdracht om pro-actief in te spelen op de toekomstige leefwijze van de consument.

De steeds hogere eisen op het niveau van comfort, veiligheid en beheersing van energieverbruik kunnen in de intelligente woning volledig geïntegreerd en geïndividualiseerd worden.

De binnenhuis- en kantoorinrichting wordt in de toekomst anders opgevat omdat men meer en meer in dezelfde ruimte gaat wonen en werken. Inrichting en ICT worden in harmonie gebracht. Dit komt ondermeer tot uiting in het gebruik van flatscreens, flexibele verlichtingstechnologie, die makkelijk te bedienen zijn. De mens staat in Living Tomorrow centraal.

In onze samenleving is informatie heel belangrijk geworden. Informatie die interactief en vooral op maat zal worden gebracht. In Brussel zijn al toepassingen als interactieve televisie te zien, maar ook portaalsites met agent- en spraaktechnologie, een virtual desk en advanced WAP & unified messaging. In Amsterdam zal verder in die richting research en development plaatsvinden. Er zullen ook verschillende toekomstgerichte internetapplicaties te zien zijn.

Living Tomorrow zal bovendien aandacht besteden aan milieuvriendelijke toepassingen. Op dit vlak innoveert Living Tomorrow Amsterdam met het hergebruik van regenwater; semi-transparante zonnecellen en zonnecollectoren; een keuken-PC met barcodeherkenning voor selectieve afvalsortering; het gebruik van recyclematerialen, enz.

Living Tomorrow Amsterdam kiest voor een levensduur van 5 jaar, waarna het project zal worden afgesloten. In deze periode zullen de getoonde concepten evolueren en aangepast worden aan de meest recente ontwikkelingen.

Living Tomorrow Amsterdam heeft nog ruimte voor deelname in de volgende sectoren: Gezondheidszorg en chemie, meubilair en inrichting, sanitair en keuken, verlichting en klimaatsbeheersing, bank en verzekeringen, e-commerce, hard- en software, IT-netwerken, chipcard-technologie, uitzendarbeid, beveiliging, media, energie, multimedia, retail, consumer goods, mobiliteit, bouwproducten en technieken.