Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
'Knipseldiensten bieden unieke en onmisbare informatie over de eigen organisatie'
Almere, 12 juni 2002 - Naar aanleiding van de door enkele uitgevers aangespannen rechtszaak tegen de drie grootste knipseldiensten Antal Clipping, Euroclip en Knipsel Info Service, hebben de knipseldiensten een onderzoek onder hun opdrachtgevers laten uitvoeren. In totaal hebben 185 organisaties uit zowel de profit als non-profit sector deelgenomen. Uit het onderzoek blijkt dat 73% van de organisaties de knipselactiviteiten niet intern zou kunnen organiseren. Organisaties die aangaven dat wel te kunnen, zullen in de meeste gevallen slechts een beperkt aantal media kunnen monitoren. Het is voor vrijwel geen enkele organisatie mogelijk de 4.800 media die de knipseldiensten op maandbasis monitoren intern te organiseren.
Verder toont het onderzoek dat 91% van de ondervraagden meent dat uitgevers
geen enkele schade ondervinden van de knipselactiviteiten. Veruit de meeste
organisaties geven aan verschillende abonnementen op dag-, vak- en
weekbladen te hebben. Daarnaast maken zij gebruik van een knipseldienst om
geen enkel verschenen artikel over de eigen organisatie of over
ontwikkelingen in de branche te missen.
De uitgevers eisen van de knipseldiensten dat zij hun werkzaamheden
stopzetten, omdat zij inbreuk zouden doen op databank- en auteursrechten. De
opdrachtgevers van de knipseldiensten zien niet in waarom uitgevers schade
zouden ondervinden van de knipselactiviteiten. Eén van de respondenten,
woordvoerder van een groot winkelbedrijf zegt hierover: "De knipseldiensten
bieden met hun totaaloverzicht unieke en onmisbare informatie over de eigen
organisatie. Het is voor ons onmogelijk om zelf bij te houden wat er
allemaal over ons verschijnt. Ons bedrijf heeft zelf natuurlijk ook
abonnementen op kranten en tijdschriften. De uitgevers lopen dus geen
inkomsten mis." De heer Van Kouteren van communicatiebureau Kuypers van
Kouteren voegt daar aan toe: "De eis van de uitgevers is onterecht. Het
enige wat wij de knipseldiensten vragen, is de kranten te lezen op
specifieke onderwerpen en die bij ons te melden. Wij voorzien de kranten van
nieuws in de vorm van persberichten en willen weten wat daarmee gebeurt."
Uit het onderzoek blijkt verder dat driekwart van de ondervraagden geen
extra abonnementen op dagbladen zou nemen als ze geen gebruik zouden maken
van de knipseldiensten.
Knipseldiensten geen bedreiging voor uitgevers
Ook de knipseldiensten begrijpen niet waar de uitgevers zich zo druk om
maken. Mark Reisz, General Manager van Knipsel Info Service en woordvoerder
namens de knipseldiensten: "Wij vormen geen enkele bedreiging voor de
uitgevers en concurreren ook niet met hen. De knipseldiensten bieden
organisaties selecties uit het totale (in print) gepubliceerde nieuws op
terreinen die hun bijzondere belangstelling hebben. Op die informatiemarkt
zijn de krantenuitgevers niet actief. Zij bieden geen producten aan die in
die behoefte voorzien. Wij bieden deze dienst al zo'n 75 jaar en verwachten
de dienst nog lange tijd aan onze opdrachtgevers te kunnen verlenen."
Sturing en verantwoording van bedrijfsactiviteiten
Veel organisaties gebruiken de knipsels om sturing te geven aan hun media- en PR beleid of als bewijsmateriaal in het kader van sponsoringcontracten. Bij sommige organisaties geven de knipsels ook richting aan andere bedrijfsactiviteiten, zoals bijvoorbeeld acquisitie.
Het wegvallen van de knipseldienst zou vervelende gevolgen hebben voor veel organisaties. De uitgevers zijn namelijk ook niet in staat dezelfde dienst te bieden als de knipseldiensten. Er valt in dat geval een gat in de informatievoorziening over de eigen organisatie en branche.
Op donderdag 20 juni vindt de zitting plaats in de rechtbank van Amsterdam.
Over de Knipseldiensten:
De knipseldiensten (Antal Clipping B.V., Euroclip B.V., Knipsel Info Service
B.V.) selecteren dagelijks berichten in opdracht van ongeveer 5.500 klanten,
op door de klant opgegeven trefwoorden in 1.100 gedrukte media. Op
maandbasis worden uit ongeveer 4.800 landelijke en regionale dagbladen,
nieuwsbladen, huis aan huiskranten, tijdschriften en vakbladen artikelen
geselecteerd. De verzamelde artikelen worden de klant per post, fax of
digitaal toegestuurd. Er werken in totaal 175 personen bij de
knipseldiensten, waarvan 75 op de leesafdeling. Per week worden tussen de
60.000 en 75.000 artikelen verstuurd.
Ingezonden persbericht