Ingezonden persbericht
- PERSBERICHT -
Leidschendam, 19 juni 2002
Nieuwe gedragsregels voor betrouwbaar winkelen op internet
Thuiswinkel Waarborg gedragsregels garanderen consumenten onafhankelijke geschillenbeslechting
Thuiswinkeliers verenigd in de branchevereniging Thuiswinkel.org zijn vandaag akkoord gegaan met nieuwe gedragsregels over zaken doen met consumenten. Meer dan 80 bedrijven, goed voor zo n 70% van ¬ 1,5 miljard omzet in 2001 hebben tijdens de Algemene Ledenvergadering unaniem de nieuwe gedragsregels goedgekeurd. De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumenten keurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, telefoon, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting.
THUISWINKEL WAARBORG GEDRAGSREGELS
Met de goedkeuring van de Thuiswinkel Waarborg gedragsregels is een nieuwe belangrijke stap gezet in het betrouwbaar thuiswinkelen op afstand. De branche neemt opnieuw haar verantwoordelijkheid , zegt directeur Wijnand Jongen over de Thuiswinkel Waarborg gedragsregels. Met de goedkeuring van de nieuwe gedragsregels weten consumenten waar ze aan toe zijn. Via het keurmerk Thuiswinkel Waarborg kunnen consumenten herkennen dat bedrijven zich aan de regels houden , aldus Jongen.
Jongen: Het zijn heldere regels gebaseerd op Nederlandse wet- en regelgeving, Europese richtlijnen en afspraken die gemaakt zijn met derden, bijvoorbeeld de Consumentenbond. Vooral de afspraken die met de Consumentenbond gemaakt zijn, o.a. over het verzamelen van e-mailadressen, zijn een goed voorbeeld van hoe de branche vooruitlopend op wet- en regelgeving zijn verantwoordelijkheid neemt .
Jongen somt een aantal voor consumenten belangrijke regels op: bedrijven moeten een feitelijk adres en een btw-nummer op hun site vermelden, maar ook hoe en op welk adres de consument zijn klachten kan deponeren, welke service en garanties er geboden worden, wat de voorwaarden zijn, alsook het gegeven dat de consument gedurende 7 werkdagen goederen mag retourneren en het recht heeft om een geschil voor te leggen aan een onafhankelijke geschillencommissie .
Consumenten kunnen bedrijven die zich hebben gecommitteerd aan de gedragsregels Thuiswinkel Waarborg herkennen aan het logo van Thuiswinkel Waarborg. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het Web Trader.
THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, gevestigd te Leidschendam, richt zich op het behartigen van de belangen van alle bedrijven die zich bezighouden met de verkoop op afstand van producten en/of diensten aan consumenten. Via catalogi, internet, post, telefoon, etc. De branchevereniging telt momenteel ruim 80 leden en stelt zicht ten doel als spreekbuis te fungeren voor haar leden en zelfregulering binnen de branche te bevorderen. Daarnaast is het uitwisselen van kennis en informatie onder haar leden en met derden een belangrijke doelstelling.
JAARVERSLAG 2001
Het eerste jaarverslag van de vereniging, over 2001, is vanaf heden op te vragen bij het secretariaat van de vereniging dan wel online te downloaden via www.thuiswinkel.org.
- EINDE BERICHT -
Achtergrondinformatie (
Ingezonden persbericht