Gemeente Woerden
SOCIALE ZAKEN
Openingstijden: ma. 8.30 - 17.00 uur
di. t/m vr. 8.30 - 12.30 uur
Tel. (0348) 428 838
De afdeling Sociale Zaken is gevestigd op de begane grond van het
stadhuis. De informatiebalie van Sociale Zaken is bereikbaar voor
vragen. U kunt de informatiebalie zonder afspraak bezoeken. Het is aan
te raden om altijd uw legitimatiebewijs mee te nemen en de gegevens
die voor uw vraag of aanvraag van belang zijn. De medewerkers van de
informatiebalie kunnen een afspraak met u maken voor een later
tijdstip om de uitkeringsprocedure op te starten.
Per 1 juli: Wijzigingen Huursubsidie en Vangnetregeling
Er is een aantal dingen in de huursubsidie veranderd. Deze
veranderingen gaan in per 1 juli. Heeft u een huurwoning, dan is dit
voor u belangrijk om te weten!
U heeft al huursubsidie?
Als u al huursubsidie ontvangt, heeft u van het ministerie van VROM
een brief gekregen. Hierin staat een toewijzing voor het nieuwe
tijdvak. Er zit een wijzigingsformulier bij. Als er de afgelopen
periode iets in uw situatie is veranderd (inkomen, woonsituatie etc.),
dan kunt u dit hierop invullen en voor de aangegeven datum
terugsturen. Wilt u controleren of u deze brief heeft ontvangen en het
formulier, zo nodig, heeft teruggestuurd!
U wilt huursubsidie aanvragen? Of u wilt na 1 juli iets wijzigen?
U kunt huursubsidie nu aanvragen bij het ministerie van VROM. Ook uw
wijzigingen kunt u hier doorgeven. Formulieren hiervoor kunt u bij de
gemeente en bij de verhuurders krijgen. De regels voor de ingangsdatum
van de subsidie zijn ook gewijzigd. Om per 1 juli 2002 recht te hebben
op huursubsidie moet het formulier op 1 juli 2002 in het bezit zijn
van het ministerie van VROM!
Vertrek gezinsleden/medebewoners
· Ontving u al huursubsidie en vertrekt een medebewoner of gezinslid
met een eigen inkomen? Dan kunt een beroep doen op de bijdrage
vangnetregeling. Meer informatie? Iedere maandag en donderdag is er
van 10.00 tot 11.00 uur telefonisch spreekuur. Telefoon: 0348-428 856.
· Ontving u nog geen huursubsidie en vertrekt een medebewoner of
gezinslid met een eigen inkomen? Dan heeft u wellicht recht op
huursubsidie. Het is belangrijk om dit tijdig te doen!
Heeft u nog vragen?
Dan kunt terecht bij het ministerie van VROM, telefoon (0800) 488 77
82, elke werkdag van 9.00 tot 16.00 uur. Internet:
www.huursubsidie.nl. U kunt ook terecht bij uw verhuurder of de
gemeente.
Voor huursubsidie: mevrouw J. Sopacua, dagelijks van 9.00 tot 12.00
uur, telefoon (0348) 428 468. Voor Vangnetregeling: mevrouw A. van
Akooy, elke maandag en donderdagmorgen van 10.00 tot 11.00 uur,
telefoon (0348) 428 411.
Diensten
De afdeling Sociale Zaken biedt de volgende diensten aan:
* het verstrekken van uitkeringen op grond van de Algemene
bijstandswet (ABW), Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk
arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en de
Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte
zelfstandigen (IOAZ);
* uitvoering werkgelegenheidsmaatregelen;
* uitvoeren van het minimabeleid (declaratiefonds, bijzondere
bijstand);
* opvang van vluchtelingen en nieuwkomers;
* behandeling van aanvragen van een verklaring omtrent inkomen en
vermogen, om tegen een verminderd tarief te kunnen procederen;
* uitvoering van de Wet Voorzieningen Gehandicapten;
|naar boven|
Wanneer ontvangt u uw uitkering?
U heeft inmiddels ervaren dat u uw uitkering iedere maand een aantal
dagen later ontvangt. Dit doorschuiven gaat door tot april 2001. Vanaf
dat moment ontvangt u uw uitkering rond de 17e van iedere maand.
Inkomsten uit arbeid
Steeds meer mensen hebben naast hun uitkering ook inkomsten uit
arbeid. Wellicht heeft u zelf ook bijverdiensten. Deze inkomsten
verrekenen wij momenteel achteraf met uw uitkering. Dit mogen wij in
de toekomst echter niet meer doen. Uw inkomsten moeten wij nog
dezelfde maand verrekenen met uw uitkering. Vanaf april 2001 zullen we
dit dan ook doen; er is dan voldoende tijd tussen het inleveren van de
RMF en het uitbetalen van de uitkering.
Uitkering van de maand Wordt verrekend met RMF van de maand Inleveren
RMF op Op uw rekening
december december 31 december 17 januari 2002
Tijdig RMF inleveren
Uw uitkering kan worden uitbetaald zodra uw RMF bij de afdeling
Sociale Zaken is verwerkt. Het gevolg van dit nieuwe systeem is dat
wij niet mogen uitbetalen zolang uw RMF niet binnen is. Het te laat
inleveren van uw RMF kan dus direct gevolgen hebben voor de
betaaldatum van uw uitkering.
Minimabeleid
Door de gemeenteraad van Woerden is een beleid vastgesteld om armoede
te bestrijden, het zogenaamde minimabeleid. Het minimabeleid omvat een
pakket van regelingen om er voor te zorgen dat iedereen kan blijven
meedoen in de maatschappij, bijvoorbeeld via scholing of werk. Maar
bijvoorbeeld ook via financiële regelingen. Hieronder volgen de
belangrijkste voorzieningen:
* Declaratiefonds
: uit het declaratiefonds van de gemeente kunnen bijzondere kosten
worden vergoed voor mensen met een laag inkomen, bijvoorbeeld de
kosten voor sport of hobby of deelname aan maatschappelijke
activiteiten, of een abonnement op een krant. Voor mensen van 57,5
jaar en ouder is tevens een vergoeding voor telefoon mogelijk.
* Kwijtschelding en andere regelingen:
naast het declaratiefonds zijn er nog een aantal andere regelingen
voor mensen met een laag inkomen, bijvoorbeeld de individuele
bijzondere bijstand en de schuldhulpverlening. Verder kan iedereen
met een inkomen op minimumniveau kwijtschelding aanvragen van de
gemeentelijke belastingen. Mensen met een ABW-uitkering van de
afdeling Sociale Zaken ontvangen, mits zij geen eigenaar zijn van
een woning, automatisch kwijtschelding.
Heeft u een IOAW-, IOAZ- of BBZ-uitkering, dan moet u zelf een
aanvraag indienen.
Bureau Schuldhulpverlening
Tel. (0348) 428 669 of 428 634
De medewerkers van het Bureau Schuldhulpverlening zijn van maandag
tot/ met donderdag aanwezig.
Bureau Schuldhulpverlening is een zelfstandig onderdeel van de
afdeling Sociale Zaken. De hulp van dit bureau is bedoeld voor alle
mensen die financiële problemen en/of schulden hebben. Het Bureau
Schuldhulpverlening geeft adviezen m.b.t. uw financiële huishouding en
biedt budgetbegeleiding. Ook kan het Bureau Schuldhulpverlening u
steun bieden bij het regelen van uw schulden. Er kunnen dan afspraken
gemaakt worden met schuldeisers over de aflossing van schulden. Als
dit niet lukt, kan de schuldhulpverlener onderzoeken of er een
oplossing mogelijk is via een officiële schuldregeling. Ook bij het
indienen van een aanvraag in het kader van de Wet Schuldsanering
Natuurlijke Personen kan het Bureau Schuldhulpverlening u helpen.
|naar boven|
Bureau Werkgelegenheid en trajectbegeleiding
Tel. (0348) 428 838
Al geruime tijd bestaat in Woerden de zogenaamde `trajectbegeleiding'
om werkzoekenden te begeleiden op weg naar werk of studie. De gemeente
biedt regelingen voor onder andere kinderopvang voor vrouwen met een
bijstandsuitkering en extra premies voor mensen die deelnemen aan
speciale werkgelegenheidsprojecten.
Onder het motto "Werk voor inkomen" heeft de gemeente Woerden de plicht om mensen met een uitkering zo veel mogelijk weer aan het werk te helpen. Om u daar bij te helpen heeft de gemeente Woerden trajectbegeleiders aangesteld. Zij kunnen samen met u bekijken wat de beste manier is om aan het werk te komen. Dat betekent dat gekeken wordt naar wat u wilt, wat u kunt en wat u eventueel nog moet leren.
De trajectbegeleiders van de gemeente kunnen adviseren over diverse regelingen, zoals gesubsidieerd werk, regeling kinderopvang voor een-oudergezinnen en uitstroompremies.
|naar boven|
Bureau opvang vluchtelingen en nieuwkomers
Tel. (0348) 428 838
De gemeente Woerden draagt net als alle gemeenten bij aan de
huisvesting van vluchtelingen. Op grond van wettelijke bepalingen
heeft de gemeente de zorg voor mensen die een voorwaardelijke
vergunning tot verblijf hebben.
Naast vluchtelingen komen ook mensen om andere redenen vanuit het
buitenland naar Woerden. Op grond van de wet inburgering is een deel
van deze mensen verplicht om een inburgeringstraject te volgen. De
gemeente Woerden zorgt ervoor dat deze inburgeringstrajecten gevolgd
kunnen worden.
|naar boven|
Bureau Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG)
Tel. (0348) 428 911
De gemeente heeft op grond van de Wet Voorzieningen Gehandicapten
(WVG) de zorgplicht voor een deel van de gehandicaptenvoorzieningen.
Deze voorzieningen betreffen: rolstoelen, vervoers- en
woonvoorzieningen. Het doel van deze wet is dat gehandicapten zo lang
mogelijk zelfstandig kunnen wonen in hun eigen woning. Ook een
aanvraagformulier voor een gehandicaptenparkeerkaart kunt u afhalen
bij bureau Wet voorzieningen gehandicapten. Na invulling van dit
formulier wordt u doorverwezen naar de GGD. Een folder over de WVG is
verkrijgbaar in het Stadhuis.
|naar boven|
Regio Taxi Utrecht
Tel. (0900) 8895 (22 ct/min)
Iedereen die in het gebied van Regiotaxi Utrecht woont kan door een telefoontje naar (0900) 8895 gebruik maken van dit vervoer. In totaal doen 25 Utrechts gemeenten mee aan deze vorm van openbaar vervoer.
Regiotaxi Utrecht rijdt met taxi's en taxibusjes die u kunt herkennen
aan het Regiotaxi Utrecht-logo. Voor rolstoelgebruikers rijden
speciale taxibusjes.
U kunt 7 dagen per week tussen 07.00 en 24.00 uur reizen. U bestelt
een rit door tenminste één uur van tevoren te bellen naar (0900) 8895.
Regiotaxi Utrecht kan ritten combineren. Het kan dus gebeuren dat u
samen reist met anderen.
Mensen met een handicap en 65-plussers ontvangen een financiële bijdrage voor het gebruik van de Regiotaxi Utrecht. De hoogte hiervan hangt af van uw inkomen.
|naar boven|
Indicatie Verzorgings- en verpleeghuizen
Aanvragen voor een indicatie worden sinds 1 januari 1998 in ontvangst
genomen door het Regionaal Indicatie Orgaan West-Utrecht (RIOWU),
postbus 123, 3480 DC Harmelen. Centraal meldnummer: (0900) 357 3573
(9.00 - 17.00 uur).