Gemeente Woerden

SOCIALE ZAKEN

Openingstijden: ma. 8.30 - 17.00 uur
di. t/m vr. 8.30 - 12.30 uur
Tel. (0348) 428 838

De afdeling Sociale Zaken is gevestigd op de begane grond van het stadhuis. De informatiebalie van Sociale Zaken is bereikbaar voor vragen. U kunt de informatiebalie zonder afspraak bezoeken. Het is aan te raden om altijd uw legitimatiebewijs mee te nemen en de gegevens die voor uw vraag of aanvraag van belang zijn. De medewerkers van de informatiebalie kunnen een afspraak met u maken voor een later tijdstip om de uitkeringsprocedure op te starten.

Per 1 juli: Wijzigingen Huursubsidie en Vangnetregeling

Er is een aantal dingen in de huursubsidie veranderd. Deze veranderingen gaan in per 1 juli. Heeft u een huurwoning, dan is dit voor u belangrijk om te weten!

U heeft al huursubsidie?
Als u al huursubsidie ontvangt, heeft u van het ministerie van VROM een brief gekregen. Hierin staat een toewijzing voor het nieuwe tijdvak. Er zit een wijzigingsformulier bij. Als er de afgelopen periode iets in uw situatie is veranderd (inkomen, woonsituatie etc.), dan kunt u dit hierop invullen en voor de aangegeven datum terugsturen. Wilt u controleren of u deze brief heeft ontvangen en het formulier, zo nodig, heeft teruggestuurd!

U wilt huursubsidie aanvragen? Of u wilt na 1 juli iets wijzigen? U kunt huursubsidie nu aanvragen bij het ministerie van VROM. Ook uw wijzigingen kunt u hier doorgeven. Formulieren hiervoor kunt u bij de gemeente en bij de verhuurders krijgen. De regels voor de ingangsdatum van de subsidie zijn ook gewijzigd. Om per 1 juli 2002 recht te hebben op huursubsidie moet het formulier op 1 juli 2002 in het bezit zijn van het ministerie van VROM!

Vertrek gezinsleden/medebewoners

· Ontving u al huursubsidie en vertrekt een medebewoner of gezinslid met een eigen inkomen? Dan kunt een beroep doen op de bijdrage vangnetregeling. Meer informatie? Iedere maandag en donderdag is er van 10.00 tot 11.00 uur telefonisch spreekuur. Telefoon: 0348-428 856.
· Ontving u nog geen huursubsidie en vertrekt een medebewoner of gezinslid met een eigen inkomen? Dan heeft u wellicht recht op huursubsidie. Het is belangrijk om dit tijdig te doen!

Heeft u nog vragen?
Dan kunt terecht bij het ministerie van VROM, telefoon (0800) 488 77 82, elke werkdag van 9.00 tot 16.00 uur. Internet: www.huursubsidie.nl. U kunt ook terecht bij uw verhuurder of de gemeente.
Voor huursubsidie: mevrouw J. Sopacua, dagelijks van 9.00 tot 12.00 uur, telefoon (0348) 428 468. Voor Vangnetregeling: mevrouw A. van Akooy, elke maandag en donderdagmorgen van 10.00 tot 11.00 uur, telefoon (0348) 428 411.

Diensten

De afdeling Sociale Zaken biedt de volgende diensten aan:
* het verstrekken van uitkeringen op grond van de Algemene bijstandswet (ABW), Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en de Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ);

* uitvoering werkgelegenheidsmaatregelen;
* uitvoeren van het minimabeleid (declaratiefonds, bijzondere bijstand);

* opvang van vluchtelingen en nieuwkomers;
* behandeling van aanvragen van een verklaring omtrent inkomen en vermogen, om tegen een verminderd tarief te kunnen procederen;
* uitvoering van de Wet Voorzieningen Gehandicapten;
|naar boven|

Wanneer ontvangt u uw uitkering?

U heeft inmiddels ervaren dat u uw uitkering iedere maand een aantal dagen later ontvangt. Dit doorschuiven gaat door tot april 2001. Vanaf dat moment ontvangt u uw uitkering rond de 17e van iedere maand.

Inkomsten uit arbeid
Steeds meer mensen hebben naast hun uitkering ook inkomsten uit arbeid. Wellicht heeft u zelf ook bijverdiensten. Deze inkomsten verrekenen wij momenteel achteraf met uw uitkering. Dit mogen wij in de toekomst echter niet meer doen. Uw inkomsten moeten wij nog dezelfde maand verrekenen met uw uitkering. Vanaf april 2001 zullen we dit dan ook doen; er is dan voldoende tijd tussen het inleveren van de RMF en het uitbetalen van de uitkering.

Uitkering van de maand Wordt verrekend met RMF van de maand Inleveren RMF op Op uw rekening
december december 31 december 17 januari 2002

Tijdig RMF inleveren
Uw uitkering kan worden uitbetaald zodra uw RMF bij de afdeling Sociale Zaken is verwerkt. Het gevolg van dit nieuwe systeem is dat wij niet mogen uitbetalen zolang uw RMF niet binnen is. Het te laat inleveren van uw RMF kan dus direct gevolgen hebben voor de betaaldatum van uw uitkering.

Minimabeleid

Door de gemeenteraad van Woerden is een beleid vastgesteld om armoede te bestrijden, het zogenaamde minimabeleid. Het minimabeleid omvat een pakket van regelingen om er voor te zorgen dat iedereen kan blijven meedoen in de maatschappij, bijvoorbeeld via scholing of werk. Maar bijvoorbeeld ook via financiële regelingen. Hieronder volgen de belangrijkste voorzieningen:
* Declaratiefonds
: uit het declaratiefonds van de gemeente kunnen bijzondere kosten worden vergoed voor mensen met een laag inkomen, bijvoorbeeld de kosten voor sport of hobby of deelname aan maatschappelijke activiteiten, of een abonnement op een krant. Voor mensen van 57,5 jaar en ouder is tevens een vergoeding voor telefoon mogelijk.
* Kwijtschelding en andere regelingen:
naast het declaratiefonds zijn er nog een aantal andere regelingen voor mensen met een laag inkomen, bijvoorbeeld de individuele bijzondere bijstand en de schuldhulpverlening. Verder kan iedereen met een inkomen op minimumniveau kwijtschelding aanvragen van de gemeentelijke belastingen. Mensen met een ABW-uitkering van de afdeling Sociale Zaken ontvangen, mits zij geen eigenaar zijn van een woning, automatisch kwijtschelding.
Heeft u een IOAW-, IOAZ- of BBZ-uitkering, dan moet u zelf een aanvraag indienen.

Bureau Schuldhulpverlening

Tel. (0348) 428 669 of 428 634

De medewerkers van het Bureau Schuldhulpverlening zijn van maandag tot/ met donderdag aanwezig.

Bureau Schuldhulpverlening is een zelfstandig onderdeel van de afdeling Sociale Zaken. De hulp van dit bureau is bedoeld voor alle mensen die financiële problemen en/of schulden hebben. Het Bureau Schuldhulpverlening geeft adviezen m.b.t. uw financiële huishouding en biedt budgetbegeleiding. Ook kan het Bureau Schuldhulpverlening u steun bieden bij het regelen van uw schulden. Er kunnen dan afspraken gemaakt worden met schuldeisers over de aflossing van schulden. Als dit niet lukt, kan de schuldhulpverlener onderzoeken of er een oplossing mogelijk is via een officiële schuldregeling. Ook bij het indienen van een aanvraag in het kader van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen kan het Bureau Schuldhulpverlening u helpen.

|naar boven|

Bureau Werkgelegenheid en trajectbegeleiding

Tel. (0348) 428 838

Al geruime tijd bestaat in Woerden de zogenaamde `trajectbegeleiding' om werkzoekenden te begeleiden op weg naar werk of studie. De gemeente biedt regelingen voor onder andere kinderopvang voor vrouwen met een bijstandsuitkering en extra premies voor mensen die deelnemen aan speciale werkgelegenheidsprojecten.

Onder het motto "Werk voor inkomen" heeft de gemeente Woerden de plicht om mensen met een uitkering zo veel mogelijk weer aan het werk te helpen. Om u daar bij te helpen heeft de gemeente Woerden trajectbegeleiders aangesteld. Zij kunnen samen met u bekijken wat de beste manier is om aan het werk te komen. Dat betekent dat gekeken wordt naar wat u wilt, wat u kunt en wat u eventueel nog moet leren.

De trajectbegeleiders van de gemeente kunnen adviseren over diverse regelingen, zoals gesubsidieerd werk, regeling kinderopvang voor een-oudergezinnen en uitstroompremies.

|naar boven|

Bureau opvang vluchtelingen en nieuwkomers

Tel. (0348) 428 838

De gemeente Woerden draagt net als alle gemeenten bij aan de huisvesting van vluchtelingen. Op grond van wettelijke bepalingen heeft de gemeente de zorg voor mensen die een voorwaardelijke vergunning tot verblijf hebben.

Naast vluchtelingen komen ook mensen om andere redenen vanuit het buitenland naar Woerden. Op grond van de wet inburgering is een deel van deze mensen verplicht om een inburgeringstraject te volgen. De gemeente Woerden zorgt ervoor dat deze inburgeringstrajecten gevolgd kunnen worden.

|naar boven|

Bureau Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG)

Tel. (0348) 428 911

De gemeente heeft op grond van de Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG) de zorgplicht voor een deel van de gehandicaptenvoorzieningen. Deze voorzieningen betreffen: rolstoelen, vervoers- en woonvoorzieningen. Het doel van deze wet is dat gehandicapten zo lang mogelijk zelfstandig kunnen wonen in hun eigen woning. Ook een aanvraagformulier voor een gehandicaptenparkeerkaart kunt u afhalen bij bureau Wet voorzieningen gehandicapten. Na invulling van dit formulier wordt u doorverwezen naar de GGD. Een folder over de WVG is verkrijgbaar in het Stadhuis.

|naar boven|

Regio Taxi Utrecht

Tel. (0900) 8895 (22 ct/min)

Iedereen die in het gebied van Regiotaxi Utrecht woont kan door een telefoontje naar (0900) 8895 gebruik maken van dit vervoer. In totaal doen 25 Utrechts gemeenten mee aan deze vorm van openbaar vervoer.

Regiotaxi Utrecht rijdt met taxi's en taxibusjes die u kunt herkennen aan het Regiotaxi Utrecht-logo. Voor rolstoelgebruikers rijden speciale taxibusjes.

U kunt 7 dagen per week tussen 07.00 en 24.00 uur reizen. U bestelt een rit door tenminste één uur van tevoren te bellen naar (0900) 8895. Regiotaxi Utrecht kan ritten combineren. Het kan dus gebeuren dat u samen reist met anderen.

Mensen met een handicap en 65-plussers ontvangen een financiële bijdrage voor het gebruik van de Regiotaxi Utrecht. De hoogte hiervan hangt af van uw inkomen.

|naar boven|

Indicatie Verzorgings- en verpleeghuizen

Aanvragen voor een indicatie worden sinds 1 januari 1998 in ontvangst genomen door het Regionaal Indicatie Orgaan West-Utrecht (RIOWU), postbus 123, 3480 DC Harmelen. Centraal meldnummer: (0900) 357 3573 (9.00 - 17.00 uur).