Ingezonden persbericht


Utrecht, 19 juni 2002

Persbericht

Marktonderzoek Platform Biologica onder betrokken biologische consument

Gezondheid belangrijkste reden voor aankoop biologische producten

Voor de tweede keer heeft Platform Biologica betrokken consumenten van biologische producten ondervraagd over aankoopgedrag en meningen over biologisch . Opvallend is dat 64% van de ondervraagden gezondheid noemt als één van de redenen om biologisch te kopen. In 2001 werd milieu het vaakst genoemd.

Het onderzoek is een vervolg op het marktonderzoek uit 2001. Wederom is een representatieve groep klanten uit natuurvoedingswinkels en klanten van groentetassen gevraagd naar hun ideeën en meningen rond biologisch. Platform Biologica vindt het van belang deze betrokken groep van consumenten te ondervragen, omdat zij méér biologische producten consumeren dan gemiddeld, én omdat zij kiezen voor biologisch uit het natuurvoedingskanaal, waar het aanbod van biologische producten het grootst is. Daarom zijn zij het best in staat een mening te geven over aspecten van de biologische landbouw en voeding.

Opvallend zijn de motieven om biologisch te kopen: gaf in 2001 49 % spontaan aan gezondheid als reden om biologisch te consumeren, in 2002 voert 64% dit als reden aan, en 43 % noemt dit zelfs als belangrijkste reden . In 2001 werd het milieu het meest genoemd als motief om biologisch te kopen (51%), in 2002 werd dit door 61% van de respondenten genoemd. In 2001 gaf 14 % spontaan aan biologisch te kopen om de biologische landbouw te steunen , in 2002 vond 36 % dit één van de belangrijkste redenen.

Nieuw in dit onderzoek was de vraag voor welk type product deze consument bereid is een meerprijs te betalen. 91 % wil een meerprijs voor biologische producten betalen, 78 % voor fair trade producten en 71 % voor biologisch-dynamische producten. Voor streekproducten is dat animo een stuk lager

(30 %). Biologische producten worden door 85 % van de consumenten gezien als veiliger dan gangbare producten .

Producten van Platform Biologica zijn goed bekend bij deze doelgroep: 67% kent het receptenblad Smaakmakend, en 80 % hiervan gebruikt het blad ook. De Open Dagen bij de biologische boer kent 71 %, en 30 % heeft de Open Dagen ook al eens bezocht. In 2000 werden de Open Dagen door meer dan 60.000 mensen bezocht.

Platform Biologica organiseert in het weekend van 22 en 23 juni voor de vijfde maal de Landelijke Open Dagen bij de biologische boer. 180 land- en tuinbouwbedrijven stellen hun bedrijf open voor het publiek. Ga voor adressen en naar www.platformbiologica.nl

Meer informatie voor de redactie:


- Platform Biologica, Bert van Ruitenbeek, Lidwien Daniels of Ellen Winkel, 030-2339970

- Het integrale marktonderzoeksrapport is vanaf begin juli beschikbaar bij Platform Biologica

- Platform Biologica is de beleids- en promotieorganisatie voor biologische landbouw en voeding. Kijk ook op onze website www.platformbiologica.nl. Hier vindt u onder meer de EKO-Monitor met cijfers en marktontwikkelingen in de biologische sector en andere persberichten.