NATIONALE POSTCODE LOTERIJ
BankGiroLoterij samen met Postcode Loterij en Sponsor Loterij
BankGiroLoterij gaat samen met Nationale Postcode Loterij en
SponsorBingo Loterij
De Stichting Uitvoeringsorgaan Financiële Akties en Stichting
Nationale Postcode Loterij hebben het voornemen de uitvoering van
de BankGiroLoterij onder te brengen bij de Stichting Nationale
Postcode Loterij aangemeld bij de NMa.
De BankGiroLoterij is al actief sinds 1960 en is daarmee de oudste
goede doelenloterij van Nederland. In zijn huidige verschijningsvorm
bestaat de BankGiroLoterij sinds 1971 en werft gelden ten behoeve
van doelen op het gebied van volksgezondheid, welzijn en cultuur
zoals het Prins Bernhard Cultuur Fonds en het Juliana Welzijn
Fonds. De bruto-omzet van de BankGiroLoterij bedroeg in 2001
Euro 66 miljoen, waarvan 60% (Euro 40 mio) voor de goede doelen.
De Stichting Nationale Postcode Loterij voert reeds het bestuur over
twee loterijen, de Nationale Postcode Loterij en de SponsorBingo
Loterij.
De Nationale Postcode Loterij werft sinds 1989 gelden voor goede
doelen op het gebied van natuur & milieu, mensenrechten en
ontwikkelingshulp en had in 2001 een bruto-omzet van Euro 293
miljoen. Ook hiervan was 60% (176 mio) bestemd voor de goede
doelen.
De SponsorBingo Loterij bestaat ook sinds 1989 en werft gelden
voorg oede doelen op het terrein van cultuur, welzijn en sport. In
2001 kende de SponsorBingo Loterij een bruto-omzet van Euro 52
mio, waarvan Euro 31 mio voor goede doelen bestemd was.
De besturen van de drie loterijen bundelen de krachten omdat ze
ervan overtuigd zijn dat de belangen van de goede doelen er het
meest mee gediend zijn als de uitvoering van de loterijen vanuit
één
hand geschiedt. Zo kan het beste profijt behaald worden uit
schaalvoordelen en de verdere opbouw van professionele kennis
op het gebied van loterijmanagement.
Indien de NMa de voorgenomen samenwerking goedkeurt, kan de
samenwerking naar verwachting in de late zomer van dit jaar
geëffectueerd worden.
Amsterdam, 19 juni 2002