NATIONALE POSTCODE LOTERIJ

BankGiroLoterij samen met Postcode Loterij en Sponsor Loterij

BankGiroLoterij gaat samen met Nationale Postcode Loterij en SponsorBingo Loterij

De Stichting Uitvoeringsorgaan Financiële Akties en Stichting Nationale Postcode Loterij hebben het voornemen de uitvoering van de BankGiroLoterij onder te brengen bij de Stichting Nationale Postcode Loterij aangemeld bij de NMa.

De BankGiroLoterij is al actief sinds 1960 en is daarmee de oudste goede doelenloterij van Nederland. In zijn huidige verschijningsvorm bestaat de BankGiroLoterij sinds 1971 en werft gelden ten behoeve van doelen op het gebied van volksgezondheid, welzijn en cultuur zoals het Prins Bernhard Cultuur Fonds en het Juliana Welzijn Fonds. De bruto-omzet van de BankGiroLoterij bedroeg in 2001 Euro 66 miljoen, waarvan 60% (Euro 40 mio) voor de goede doelen.

De Stichting Nationale Postcode Loterij voert reeds het bestuur over twee loterijen, de Nationale Postcode Loterij en de SponsorBingo Loterij.

De Nationale Postcode Loterij werft sinds 1989 gelden voor goede doelen op het gebied van natuur & milieu, mensenrechten en ontwikkelingshulp en had in 2001 een bruto-omzet van Euro 293 miljoen. Ook hiervan was 60% (176 mio) bestemd voor de goede doelen.

De SponsorBingo Loterij bestaat ook sinds 1989 en werft gelden voorg oede doelen op het terrein van cultuur, welzijn en sport. In 2001 kende de SponsorBingo Loterij een bruto-omzet van Euro 52 mio, waarvan Euro 31 mio voor goede doelen bestemd was.

De besturen van de drie loterijen bundelen de krachten omdat ze ervan overtuigd zijn dat de belangen van de goede doelen er het meest mee gediend zijn als de uitvoering van de loterijen vanuit één
hand geschiedt. Zo kan het beste profijt behaald worden uit schaalvoordelen en de verdere opbouw van professionele kennis op het gebied van loterijmanagement.

Indien de NMa de voorgenomen samenwerking goedkeurt, kan de samenwerking naar verwachting in de late zomer van dit jaar geëffectueerd worden.

Amsterdam, 19 juni 2002