Ingezonden persbericht
Amsterdam, 19 juni 2002
Lufthansa: bedrijfswinst 2002 rond 400 miljoen euro
CEO Jürgen Weber rekent op winstgevende groei
Lufthansa's CEO Jürgen Weber heeft vandaag, tijdens de 49e jaarlijkse
vergadering in Keulen, de verwachting uitgesproken dat Lufthansa in het
lopende fiscale jaar een bedrijfswinst van rond de 400 miljoen euro zal
realiseren tegen 28 miljoen euro in 2001. "Deze verwachting houdt rekening
met voorspelbare risico's en is daarom elastisch. Het resultaat hangt
vanzelfsprekend af van een voortgaand herstel in de vraag naar luchtvervoer
en het uitblijven van nieuwe geopolitieke gebeurtenissen die de huidige
opgaande lijn verstoren". Weber pleitte voor voorzichtigheid. Lufthansa
verwacht in 2002 weer dividend uit te kunnen keren.
In het moeilijkste jaar tot nu toe is Lufthansa erin geslaagd de duale
crisis van de economische teruggang en de gevolgen van de terroristische
aanslagen flexibel, professioneel en met een gezond beoordelingsvermogen het
hoofd te bieden. Als gevolg van het snel terugbrengen van de capaciteit,
omvangrijke kostenbesparingen en het programma 'D-check', gericht op het
verbeteren van de efficiency, is het mogelijk geweest om een negatief
bedrijfsresultaat over 2001 te voorkomen en het resultaat over het eerste
kwartaal van 2002 meer dan te verdubbelen in vergelijking met dezelfde
periode vorig jaar. Het resultaat steeg toen met 7 miljoen tot 12 miljoen
euro.
Deze trend heeft zich voortgezet. "Aangemoedigd door de hoge beladingsgraad
beginnen we onze capaciteit voorzichtig weer uit te breiden. De
boekingscijfers suggereren ook een herstel", zei Weber. In de loop van de
zomerdienstregeling zal Lufthansa 18 van de 43 toestellen die buiten gebruik
zijn weer in de lucht brengen, waarvan 5 op intercontinentale routes. De
capaciteitsuitbreiding met name op de Noord-Atlantische routes en routes in
Azië en de Pacific reflecteert het optimistische geloof in een verder
herstel, hoewel het totale aanbod nog steeds
aanzienlijk achterblijft bij dat van voor 11 september, benadrukte Weber.
Het succes van de Lufthansa Groep is het resultaat van een flexibel antwoord
op de luchtvervoersmarkt. Het doel is niet het verwerven van marktaandeel
alleen om het verwerven van marktaandeel. "We willen een winstgevende groei
realiseren en de gemiddelde opbrengst moet stabiel blijven," bevestigde
Weber nogmaals. Het bedrijf is uiteindelijk niet bezweken voor de verleiding
om volume te genereren door het verlagen van de prijzen. Die strategie heeft
zijn vruchten afgeworpen en moet worden voortgezet.
Met het oog op de extreme last en de negatieve geconsolideerde resultaten over 2001 besloot Lufthansa geen dividend uit te keren. "Zelfs het meest bescheiden dividend had betaald moeten worden uit onze reserves en had het vermogen van de onderneming reeds aangetast," zei Weber in zijn uitleg aan de aandeelhouders. De leden van de Raad van Bestuur, management en werknemers hebben ook een offer gebracht uit solidariteit met het bedrijf. Hij dankte de werknemers, de klanten en de aandeelhouders dat zij hun vertrouwen in Lufthansa niet zijn verloren in de moeilijke tijd.
De CEO van de Lufthansa Groep handelde kritisch af met een aantal
achtergrondfactoren die belangrijk zijn voor het luchtvervoer. Het jaar 2001
toonde aan dat een verdere consolidatie van de branche noodzakelijk was.
Desondanks verstoort staatsbescherming nog steeds keer op keer de
concurrentieverhoudingen, terwijl met maatschappijen die hun
overlevingskansen op eigen kracht hadden veilig gesteld korte metten werd
gemaakt. "We hebben behoefte aan een compleet nieuwe luchtvaartpolitiek",
stelde Weber. Terwijl de luchtvaartindustrie in de Verenigde Staten werd
gesteund met miljarden dollars, belastingmaatregelen en goedkope leningen
moest Lufthansa een bedrag van 32 miljoen euro voor nieuwe
veiligheidssystemen aan boord uit eigen zak betalen. Daarbovenop, vervolgde
de CEO, wachten de Duitse luchtvaartmaatschappijen nog steeds op uitbetaling
van de beloofde 71 miljoen euro die is beloofd ter compensatie van de schade
die is ontstaan na de aanslagen van 11 september en de daaropvolgende
sluiting van het luchtruim boven Noord-Amerika. In andere Europese landen
hebben de maatschappijen deze betalingen al ontvangen. Een grotere
liberalisering, stabiele verzekeringsvoorwaarden, uniforme wereldwijde
veiligheidsstandaards, verminderen van de verstoringen van de concurrentie
en structurele tekortkomingen - dat is waar Lufthansa zich sterk voor maakt,
voornamelijk in Berlijn en Brussel.
Lufthansa zal zich ook in de toekomst richten op kwaliteit en innovatie, de
ontwikkeling van een wereldwijd netwerk en nieuwe producten die de passagier
nog meer comfort, gerief en aanvullende voordelen bieden. De low-cost
carriers hadden ook hun plaats en toekomst in de luchtvaartindustrie. Zij
waren echter verantwoordelijk voor niet meer dan 3% van het totale
luchtvervoer in Duitsland. "Omdat we onze sterke punten en mogelijkheden
kennen worden we niet nerveus en kunnen erg ontspannen blijven", zei Weber.
Lufthansa heeft altijd de competentie gehad om een passend antwoord te geven
op welke verandering in de markt dan ook.
Lufthansa heeft een immens voordeel door haar alliantiestrategie. De Star
Alliance is er in de vijf jaar van haar bestaan in geslaagd tot de top van
alle allianties door te dringen. Dat succes zal verder groeien met de
toevoeging van LOT, Spanair en Asiana. Lufthansa is één van de belangrijkste
wereldwijde luchtvaartmaatschappijen die een thuis heeft op alle
internationale hubs. Lufthansa zal van deze koers niet afwijken. "We willen
de kwaliteit garanderen, onze allianties consolideren, onze partnerships
uitbreiden en voorzichtig ons programma opnieuw uitbreiden", vatte de CEO
van Lufthansa samen.
Zie ook: media.lufthansa.com
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Van Luyken Communicatie Adviseurs, Wouter Rutten
Telefoon (023) 540 04 24, Fax (023) 535 48 06
e-mail: rutten@vanluyken.nl