MTEL
PRIMEUR: Veilig alternatief voor betalen via de creditcard
Rotterdam, 19 juni 2002
Nu ook telefonische incasso van hogere bedragen mogelijk!
De Nederlandse bevolking gaf in 2001 888 miljoen euro uit aan online
aankopen. De verwachting is dat dit bedrag de komende jaren verder zal
oplopen tot ruim 9,5 miljard euro in 2005 (bron: IDC,
www.idcresearch.nl). Voor het afrekenen van deze aankopen zijn
verschillende betalingsvormen beschikbaar. Eén daarvan is de
creditcard. Echter, de Nederlandse consument staat nog steeds vrij
huiverig tegenover het gebruik hiervan.
Automatische incasso via de telefoon is één van de alternatieven. Niet
alleen voor online aankopen, maar ook voor telefonische bestellingen.
Tot vandaag was het echter alleen mogelijk om bedragen tot 1,15 euro
te incasseren. Mtel biedt deze service via 0900-nummers en SMS al
langer. Vanaf nu biedt Mtel, als eerste service provider in Nederland,
ook de mogelijkheid om door middel van één telefoontje hogere bedragen
te incasseren door het verstrekken van een eenmalige telefonische
machtiging. Bijvoorbeeld voor digitale diensten, maar ook voor fysieke
producten.
Volgens Leon Schuurmans, Directeur Customer Service van Mtel, is deze
dienst een waardevolle aanvulling op bestaande, soms dubieuze
'micropayment' betaalsystemen. 'Iedereen in Nederland heeft een
telefoon en bankrekening waardoor de dienst breed inzetbaar wordt.
Daarbij komt nog het voordeel van de vertrouwdheid van de consument
met de telefoon waardoor de drempel lager is dan bij het online
betalen met de creditcard. Vooral bij jongere doelgroepen is de
acceptatie van de creditcard laag. De betrouwbaarheid van creditcard
betalingen via de telefoon en Internet staat nog steeds ter discussie,
wat de acceptatie bij de consument niet ten goede is gekomen. Een
probleem dat niet speelt bij het via de telefoon betalen met behulp
van de Mtel Betaalservice.'
De Mtel Betaalservice is geheel in overeenstemming met de Interpay
voorschriften en kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor het afrekenen
van artikelen die via een website zijn besteld. Daarnaast kan deze
dienst ook volledig worden geïntegreerd in (bestaande) bestellijnen.
Naast voor de hand liggende toepassingen zoals het bestellen en
betalen van impulsaankopen, bijvoorbeeld naar aanleiding van
televisiecommercials, maakt de Mtel Betaalservice ook nieuwe concepten
mogelijk. Te denken valt aan het boeken van toegangskaarten met
betaalbewijs via SMS, automatische incasso van telefonische consults,
het opwaarderen van prepay tegoeden, etc.
Mtel heeft jarenlange ervaring in de markt van 0800- en 090X-diensten.
Door middel van innovatie en creativiteit heeft het bedrijf een
belangrijke positie ingenomen in de markt van toegevoegde waarde
telecommunicatiediensten. Mtel onderscheidt zich van haar concurrenten
door een niet-technische, oplossingsgerichte werkwijze en een sterke
Internetstrategie. Onder de klanten van Mtel bevinden zich banken,
uitgevers, telecommunicatie operators, fastmovers,
verzekeringsmaatschappijen, enz.
---
Redactienoot:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leon Schuurmans van
Mtel
(0800-BELMTEL, 06-20610591 of l.schuurmans@mtel.nl)
19 jun 02 14:14