MTEL

PRIMEUR: Veilig alternatief voor betalen via de creditcard

Rotterdam, 19 juni 2002

Nu ook telefonische incasso van hogere bedragen mogelijk!

De Nederlandse bevolking gaf in 2001 888 miljoen euro uit aan online aankopen. De verwachting is dat dit bedrag de komende jaren verder zal oplopen tot ruim 9,5 miljard euro in 2005 (bron: IDC, www.idcresearch.nl). Voor het afrekenen van deze aankopen zijn verschillende betalingsvormen beschikbaar. Eén daarvan is de creditcard. Echter, de Nederlandse consument staat nog steeds vrij huiverig tegenover het gebruik hiervan.

Automatische incasso via de telefoon is één van de alternatieven. Niet alleen voor online aankopen, maar ook voor telefonische bestellingen. Tot vandaag was het echter alleen mogelijk om bedragen tot 1,15 euro te incasseren. Mtel biedt deze service via 0900-nummers en SMS al langer. Vanaf nu biedt Mtel, als eerste service provider in Nederland, ook de mogelijkheid om door middel van één telefoontje hogere bedragen te incasseren door het verstrekken van een eenmalige telefonische machtiging. Bijvoorbeeld voor digitale diensten, maar ook voor fysieke producten.

Volgens Leon Schuurmans, Directeur Customer Service van Mtel, is deze dienst een waardevolle aanvulling op bestaande, soms dubieuze 'micropayment' betaalsystemen. 'Iedereen in Nederland heeft een telefoon en bankrekening waardoor de dienst breed inzetbaar wordt. Daarbij komt nog het voordeel van de vertrouwdheid van de consument met de telefoon waardoor de drempel lager is dan bij het online betalen met de creditcard. Vooral bij jongere doelgroepen is de acceptatie van de creditcard laag. De betrouwbaarheid van creditcard betalingen via de telefoon en Internet staat nog steeds ter discussie, wat de acceptatie bij de consument niet ten goede is gekomen. Een probleem dat niet speelt bij het via de telefoon betalen met behulp van de Mtel Betaalservice.'

De Mtel Betaalservice is geheel in overeenstemming met de Interpay voorschriften en kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor het afrekenen van artikelen die via een website zijn besteld. Daarnaast kan deze dienst ook volledig worden geïntegreerd in (bestaande) bestellijnen. Naast voor de hand liggende toepassingen zoals het bestellen en betalen van impulsaankopen, bijvoorbeeld naar aanleiding van televisiecommercials, maakt de Mtel Betaalservice ook nieuwe concepten mogelijk. Te denken valt aan het boeken van toegangskaarten met betaalbewijs via SMS, automatische incasso van telefonische consults, het opwaarderen van prepay tegoeden, etc.

Mtel heeft jarenlange ervaring in de markt van 0800- en 090X-diensten. Door middel van innovatie en creativiteit heeft het bedrijf een belangrijke positie ingenomen in de markt van toegevoegde waarde telecommunicatiediensten. Mtel onderscheidt zich van haar concurrenten door een niet-technische, oplossingsgerichte werkwijze en een sterke Internetstrategie. Onder de klanten van Mtel bevinden zich banken, uitgevers, telecommunicatie operators, fastmovers, verzekeringsmaatschappijen, enz.


---

Redactienoot:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leon Schuurmans van Mtel
(0800-BELMTEL, 06-20610591 of l.schuurmans@mtel.nl)

19 jun 02 14:14