Consumentenbond
Aanbieders mobiele telefonie belemmeren concurrentie
19 juni 2002
Consumentenbond eist ingrijpen van de overheid
Bedrijven als KPN, Vodafone, Duchtone, O2 en Ben houden bewust de
'mist' in stand in de markt van mobiele telefonie om zo échte
concurrentie op prijs en kwaliteit te voorkomen. Dat is de indruk die
de Consumentenbond heeft naar aanleiding van de uitkomsten van zijn
onderzoek naar mobiel bellen. De aanbieders hebben van de markt van
mobiele telefonie een ondoorzichtige chaos gemaakt met ook nog eens
vele overstapbelemmeringen. De Consumentenbond eist van de politiek en
de toezichthouder dat zij ingrijpen.
De Consumentenbond heeft een grootschalige onderzoek gedaan naar
mobiele telefonie. De uitkomsten hiervan worden gepubliceerd in de
Consumentengids van juli. Uit het onderzoek blijkt dat binnen de
belprofielen `weinigbeller', `doorsneebeller' en `veelbeller' de
verschillen in de maandelijkse belkosten tussen de diverse aanbieders
van mobiele telefonie zéér groot zijn. Ook de verschillen in de kosten
voor het versturen van SMS-berichten zijn aanzienlijk.
Voor de consument kan er dus veel te besparen zijn als je voor een andere aanbieder kiest, maar een goede keuze maken is haast onmogelijk. Iedere aanbieder heeft zijn eigen abonnementen, pakketten, tarieven en tariefstructuren, waardoor een brij aan belvormen ontstaat die voor een leek niet te ontrafelen is. En dat terwijl de voorwaarden niet te vergelijken zijn, telefoonwinkels geen goed advies geven, de aanbieders allerlei overstapbelemmeringen opwerpen en vergelijkende informatie over de kwaliteit van de telefoonverbinding ontbreekt.
Voor wie op vakantie gaat en zijn mobieltje meeneemt naar het
buitenland is de chaos zo mogelijk nog groter. De lappendeken aan
tarieven in combinatie met de grote kostenverschillen, de
raadselachtige rekeningen en het gebrek aan kostenoriëntatie maken het
helemaal `een onoverzichtelijk zooitje'.
Gezien het beeld van een ondoorzichtige chaos dat uit het onderzoek
naar voren komt én de vele overstapbelemmeringen, het eenvormige
gedrag van de aanbieders en het feit dat de zelfregulering in deze
branche zeer moeizaam verloopt, concludeert de Consumentenbond dat de
aanbieders van mobiele telefonie bewust zand in de ogen van de
consument strooien om échte concurrentie op prijs en kwaliteit te
voorkomen. De bond eist daarom dat de overheid en de toezichthouder
ingrijpen en onder andere normen in de wet opnemen voor de informatie
die aanbieders verschaffen en overstapbelemmeringen zoveel mogelijk
opheffen.