Consumentenbond

Aanbieders mobiele telefonie belemmeren concurrentie 19 juni 2002

Consumentenbond eist ingrijpen van de overheid

Bedrijven als KPN, Vodafone, Duchtone, O2 en Ben houden bewust de 'mist' in stand in de markt van mobiele telefonie om zo échte concurrentie op prijs en kwaliteit te voorkomen. Dat is de indruk die de Consumentenbond heeft naar aanleiding van de uitkomsten van zijn onderzoek naar mobiel bellen. De aanbieders hebben van de markt van mobiele telefonie een ondoorzichtige chaos gemaakt met ook nog eens vele overstapbelemmeringen. De Consumentenbond eist van de politiek en de toezichthouder dat zij ingrijpen.

De Consumentenbond heeft een grootschalige onderzoek gedaan naar mobiele telefonie. De uitkomsten hiervan worden gepubliceerd in de Consumentengids van juli. Uit het onderzoek blijkt dat binnen de belprofielen `weinigbeller', `doorsneebeller' en `veelbeller' de verschillen in de maandelijkse belkosten tussen de diverse aanbieders van mobiele telefonie zéér groot zijn. Ook de verschillen in de kosten voor het versturen van SMS-berichten zijn aanzienlijk.

Voor de consument kan er dus veel te besparen zijn als je voor een andere aanbieder kiest, maar een goede keuze maken is haast onmogelijk. Iedere aanbieder heeft zijn eigen abonnementen, pakketten, tarieven en tariefstructuren, waardoor een brij aan belvormen ontstaat die voor een leek niet te ontrafelen is. En dat terwijl de voorwaarden niet te vergelijken zijn, telefoonwinkels geen goed advies geven, de aanbieders allerlei overstapbelemmeringen opwerpen en vergelijkende informatie over de kwaliteit van de telefoonverbinding ontbreekt.

Voor wie op vakantie gaat en zijn mobieltje meeneemt naar het buitenland is de chaos zo mogelijk nog groter. De lappendeken aan tarieven in combinatie met de grote kostenverschillen, de raadselachtige rekeningen en het gebrek aan kostenoriëntatie maken het helemaal `een onoverzichtelijk zooitje'.

Gezien het beeld van een ondoorzichtige chaos dat uit het onderzoek naar voren komt én de vele overstapbelemmeringen, het eenvormige gedrag van de aanbieders en het feit dat de zelfregulering in deze branche zeer moeizaam verloopt, concludeert de Consumentenbond dat de aanbieders van mobiele telefonie bewust zand in de ogen van de consument strooien om échte concurrentie op prijs en kwaliteit te voorkomen. De bond eist daarom dat de overheid en de toezichthouder ingrijpen en onder andere normen in de wet opnemen voor de informatie die aanbieders verschaffen en overstapbelemmeringen zoveel mogelijk opheffen.