Gemeente Bellingwedde
MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE
19 juni 2002
Ontwerp-vergunningen Wet Milieubeheer
Bouwen en wonen
Aanvraag Monumentenvergunning
Extra impuls in afgifte en controle gebruiksvergunningen
ONTWERP-VERGUNNINGEN WET MILIEUBEHEER
Burgemeester en wethouders van de gemeente Bellingwedde maken bekend,
gelet op de artikel 3.19, tweede lid van de Algemene wet
bestuursrecht, dat zij voornemens zijn op de volgende aanvragen van:
* K Janssen, Merellaan 1, 9695 BK BELLINGWOLDE voor een vergunning
ingevolge de Wet milieubeheer, voor een de gehele inrichting
omvattende vergunning Wet milieubeheer voor het in werking hebben
van een drukkerij gelegen aan de Hoofdweg 53 te Bellingwolde,
kadastraal bekend gemeente Bellingwolde, sectie K, nummer 1351;
* J.A. Buiskool, Turfweg 4, 9697 XK BLIJHAM voor een vergunning
ingevolge de Wet milieubeheer, voor een de gehele inrichting
omvattende vergunning Wet milieubeheer voor het in werking hebben
van een akkerbouwbedrijf en pluimveehouderij gelegen aan de
Turfweg te Blijham, kadastraal bekend gemeente Wedde, sectie IE,
nummer 2;
positief te beschikken onder het stellen van voorschriften ter
bescherming van het milieu.
De ontwerp-beschikkingen, alsmede de aanvragen en andere ter zake
zijnde stukken, liggen vanaf 20 juni tot en met 17 juli 2002 in het
gemeentehuis van de gemeente Bellingwedde, Hoofdweg 2 te Wedde, ter
inzage op werkdagen van 09.00 tot 12.00 uur. Alleen indien u daarom
telefonisch verzoekt (tel. 0597-537100) worden de desbetreffende
stukken van 13.00 tot 16.00 uur en buiten de kantooruren op donderdag
van 16.00 tot 19.00 uur ter inzage gelegd.
Een ieder kan gedurende de termijn van de terinzagelegging
schriftelijk gemotiveerde bedenkingen inbrengen naar aanleiding van de
ontwerp-beschikkingen. Degene die bedenkingen inbrengt, kan verzoeken
zijn persoonlijke gegevens niet bekend te maken. Bedenkingen dienen
gericht te worden aan het college van burgemeester en wethouders van
de gemeente Bellingwedde, Postbus 18, 9698 ZG Wedde.
Voorts kunt u tot en met 3 juni 2002 verzoeken om voor het einde van
de termijn van ter inzage legging een gedachtewisseling te houden
omtrent de ontwerp-beschikking(en). U kunt dan met vertegenwoordigers
van de gemeente en/of de vergunningaanvrager(s) van gedachten
wisselen.
Gedurende de ter inzage termijn kan op de aanvra(a)g(en) een
mondelinge toelichting op de stukken worden gegeven. Tevens kan er
over de ontwerp-beschikking(en) van gedachten worden gewisseld en
kunnen mondeling gemotiveerde bedenkingen worden ingebracht. Alleen
zij die (tijdig) bedenkingen hebben ingebracht tegen de
ontwerp-beschikking(en) kunnen later beroep instellen bij de Raad van
State tegen die beschikking, tenzij men redelijkerwijs niet in staat
is geweest (tijdig) bedenkingen in te brengen, of tenzij de
besluitvorming straks afwijkt van het voornemen.
BOUWEN EN WONEN
Bouwaanvragen
Burgemeester en wethouders van de gemeente Bellingwedde maken bekend
dat tussen 31 mei 2002 en 14 juni 2002 de volgende bouw-,
sloopaanvragen, meldingen en aanvragen voor een gebruiksvergunning bij
de gemeente zijn binnengekomen:
Aanvragen bouwvergunningen:
* Bellingwolde, Oude Lindelaan 1a, voor het oprichten van een
tuinhuisje.
* Bellingwolde, Kanaaldijk O.Z. 15, voor het veranderen van een
woning.
* Bellingwolde, Rhederweg 76, voor het oprichten van een garage.
* Blijham, De Omloop 54, voor het vergroten/veranderen van een
garage.
* Veelerveen, Essenlaan 2, voor een gevelwijziging van een woning.
* Veelerveen, Scheidingsweg 20a, voor het gedeeltelijk
vergroten/veranderen van een woning.
* Wedde, Esweg 8, voor het oprichten van een garage/carport.
* Wedde, Middenweg 14, voor het oprichten van een garage/berging.
Melding bouw/sloopvoornemen:
* Bellingwolde, Hoofdweg 93, voor het oprichten van een duivenhok.
* Oudeschans, Ulsderweg 26, voor het oprichten van een tuinhuisje.
Aanvragen sloopvergunningen:
* Blijham, Zandstroom A11, voor het slopen van een berging.
De aanvragen worden gepubliceerd om belanghebbenden vroegtijdig op de
hoogte te stellen. Het inzien van de plannen c.q. het inbrengen van
bezwaren/bedenkingen is op dit moment niet mogelijk.
Afgegeven beschikkingen
Burgemeester en wethouders van de Gemeente Bellingwedde maken bekend
dat de volgende beschikkingen zijn afgegeven:
Op 5 juni 2002:
* Bellingwolde, Oudelaan 5, voor het oprichten van een
garage/berging.
* Bellingwolde, Sportweg 74, voor het oprichten van een garage.
* Blijham, De Omloop 56, voor het vergroten van een woning.
* Blijham, Hoofdweg 213, voor het oprichten van een tuinhuisje.
* Wedde, Lageweg 23, voor het oprichten van een garage.
Op 7 juni 2002:
* Blijham, Raadhuisstraat 13, voor het gedeeltelijk vernieuwen van
een woning.
Op 10 juni 2002:
* Bellingwolde, Dwarsweg 3, voor het oprichten van een blokhut.
* Blijham, Speeltuin Jonkers Toene, voor het slopen van een berging.
* Veelerveen, Verbindingsweg 19, voor het slopen van een
asbestplafond.
* Vriescheloo, Ribesweg 30, voor het vergroten van een dakkapel.
Op 11 juni 2002:
* Bellingwolde, Rhederweg 192, voor het slopen van een
opslag/hobbyruimte.
* Bellingwolde, Rhederweg 192, voor het oprichten van een
opslag/hobbyruimte.
Op 14 juni 2002:
* Bellingwolde, Gronddiep 11, voor het oprichten van een berging.
* Bellingwolde, Nieuweweg 25, voor het oprichten van een garage.
* Bellingwolde, kop Kerkweg, voor het oprichten van 20 appartementen
met steunstee.
* Veelerveen, Veelerveensterweg 109, voor het aanbrengen van een
lichtreclame.
* Vriescheloo, Dorpsstraat 11, voor het oprichten van een hobbykas.
* Vriescheloo, Meidoornweg 16, voor het oprichten van een garage.
* Wedde, Driepoldersweg 2a, voor het plaatsen van twee dakkapellen.
* Wedde, Kerkstraat nabij nr. 4, voor het oprichten van een pinbox.
* Wedde, Oostersingel 90, voor het oprichten van een garage/berging.
Tegen deze beschikkingen kunnen belanghebbenden op grond van de
Algemene Wet Bestuursrecht binnen 6 weken na de hierboven genoemde
afgifte/verzenddatum van de beschikking een gemotiveerd bezwaarschrift
indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de
Gemeente Bellingwedde, Postbus 18, 9698 ZG te Wedde. Daarnaast kan om
een voorlopige voorziening (bijv. schorsing) wordt verzocht bij de
president van de arrondissementsrechtbank, Postbus 781, 9700 AT te
Groningen.
AANVRAAG MONUMENTENVERGUNNING
Burgemeester en wethouders maken ingevolge artikel 12 lid 2 van de
Monumentenwet 1988 het volgende bekend. Op 20 februari 2002 ontving
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente
Bellingwedde een aanvraag om Monumentenvergunning voor het uitvoeren
van werkzaamheden op het terrein van de camping "De Wedderbergen" te
Wedde (Molenweg 2). Per brief d.d. 15 april 2002 werden ontbrekende
gegevens door aanvrager aangevuld. De Minister van OC en W beslist
omtrent de aanvraag. De aanvraag ligt met ingang van 20 juni 2002
gedurende een periode van twee weken voor een ieder in het
gemeentehuis Bellingwedde op de afdeling VROM ter inzage (Hoofdweg 2
te Wedde). Eventuele zienswijzen over de aanvraag kunt u gedurende
deze termijn schriftelijk indienen bij het college van burgemeester en
wethouders (Postbus 18, 9698 ZG Wedde). Tijdig naar voren gebrachte
zienswijzen worden onmiddellijk doorgezonden aan de Minister.
EXTRA IMPULS IN AFGIFTE EN
CONTROLE GEBRUIKSVERGUNNINGEN
De zorg voor veiligheid van inwoners en bezoekers van onze gemeente
verdient voortdurende aandacht. Daarom gaat de gemeente een extra
impuls geven aan het afgeven en controleren van gebruiksvergunningen.
Samen met negen andere gemeentes heeft de gemeente Bellingwedde
daarbij de hulp van de regionale Brandweer Groningen ingeroepen.
Waarom een gebruiksvergunning
Een gebruiksvergunning moet worden afgegeven voor elk gebouw met een
`verhoogd risico'. Dat zijn gebouwen waar gewoonlijk veel mensen
aanwezig zijn, zoals hotels en pensions of gebouwen met niet
zelfredzame personen, zoals verzorgingshuizen.
Zo'n gebruiksvergunning moet volgens de bouwverordening `algemeen
geldende gebruiksvoorschriften' bevatten, zodat het gebouw op een
brandveilige manier gebruikt kan worden en ook wordt.
Wanneer is een gebruiksvergunning nodig
* Indien zich in een normale gebruikssituatie meer dan 50 personen
aanwezig kunnen zijn.
* Indien aan meer dan 10 personen bedrijfsmatig of in het kader van
verzorging nachtverblijf wordt geboden.
* Voor gebouwen waar meer dan 10 gehandicapten of kinderen jonger
dan 12 jaar verblijven.
* Voor gebouwen waar bedrijfsmatig brandgevaarlijke of
brandbevorderende stoffen worden opgeslagen of voor de
opslagruimten voor stoffen, die bij brand gevaar opleveren.
Wat gaan we doen
De regionale brandweer Groningen gaat projectmatig de
gebruiksvergunningen verlenen. Voor deze werkzaamheden zijn twee
brandpreventieinspecteurs aangetrokken.
Vanaf 1 februari 2002 zullen zij afspraken gaan maken voor een
inspectiebezoek met die instellingen, bedrijven, kantoren etc. die
door onze gemeente geselecteerd zijn.
Het verloop van het gebruiksvergunningen traject is als volgt:
1. U, als eigenaar van een gebouw, dat volgens de gegevens van de
gemeente een gebruiksvergunningen dient te hebben, ontvangt een
brief van de gemeente, waarin dit wordt aangegeven
2. Eén van de brandpreventieinspecteurs maakt vooraf een afspraak met
u voor een inspectiebezoek.
3. De inspecteurs rapporteren aan de gemeente. Van de gemeente
ontvangt u vervolgens de rapportage waarin tevens wordt aangegeven
wat u verder te doen staat.
4. Als alles in uw gebouw voldoet aan de regels voor brandveilig
gebruik wordt u gevraagd om een aanvraagformulier in te vullen en
in te dienen bij de gemeente, waarna de gebruiksvergunning
verleend kan worden. Indien het gebouw niet aan de regels voldoet
wordt u verzocht dit binnen bepaalde termijnen te verbeteren.
Nadat de uitvoering hiervan gecontroleerd is kan ook hier de
gebruiksvergunning verleend worden.
5. Nadat de vergunning verleend is door de gemeente, waarvoor u ook
een nota zult ontvangen uitgaande van de bestaande
legesverordening, is het natuurlijk nog niet afgelopen. Periodiek
zal de gemeente bij u komen controleren of het gebouw nog steeds
gebruikt wordt overeenkomstig de gebruiksvoorwaarden die in de
vergunning zijn opgenomen. Voor deze blijvende controle worden
geen kosten in rekening gebracht.
In alle gevallen blijft de gemeente de instantie waarvan u de
correspondentie ontvangt en u dient uw correspondentie aan de gemeente
te richten. In de brieven die u ontvangt staat een contactpersoon
vermeld waar u met uw vragen over de procedure terecht kunt.