AutoRai
19-6-2002
Volvo's S40 en V40 verbeterd en verfijnd
Een inleiding is overbodig. De ins en outs van de succesvolle Volvos S40 en V40 mogen inmiddels wel als bekend worden verondersteld.
Wat nieuw is, is dat beide modellen onlangs op een aantal aspecten nog
verder zijn verbeterd; op het gebied van veiligheid, maar ook op het
gebied van brandstofverbruik en design, zowel van binnen als van
buiten.
Zo is op het terrein van veiligheid de bescherming bij zijdelingse
aanrijdingen opnieuw nauwkeurig onder de loep genomen. Het Volvo IC
(Inflatable Curtain) is verder ontwikkeld, waardoor het nu ook bij een
botsing met een smal, hard voorwerp optimale bescherming biedt. Denk
bijvoorbeeld aan een botsing met een boom of lantaarnpaal. De
opblaasbare cellen van het gordijn zijn groter en dieper dan voorheen,
waardoor ze het hoofd van de inzittenden nog beter beschermen.
Daarnaast ontvouwt het IC zichzelf sneller en is het binnen 3/100 van
een seconde helemaal opgeblazen. Een ander nieuw veiligheidsaspect is
dat het IC zichzelf verder naar beneden rolt dan voorheen. Zo worden
ook kleinere inzittenden goed beschermd.
Zuiniger
Door verbeterde software in de controle-unit van de motor verbruiken
de meeste viercilindermotoren nu nog minder brandstof. Neem
bijvoorbeeld de 2,0 liter light-pressure turbomotor met 165 pk. Deze
verbruikt nu 5% minder brandstof, waardoor hij slechts 7,9 liter
benzine nodig heeft voor een afstand van 100 kilometer.
Sportief met meer finesse
Het exterieur van de Volvos S40 en V40 heeft eveneens enkele, zij het
kleine, veranderingen ondergaan. Zo geeft de nieuwe grille de autos
een sportievere uitstraling, de optioneel op de kleur van de
carrosserie afgestemde zij- en bumpersierlijsten geven beide modellen
meer finesse. De koplampen zijn verder voorzien van een zwarte rand
met ringen voor de reflectoren. Aan de achterkant van de autos is de
handgreep van de kofferruimte uitgevoerd in chroom. Wie achter het
stuur van de vernieuwde Volvos S40 en V40 zit, zal onmiddellijk zien
dat ook het instrumentenpaneel is vernieuwd. Het is ontworpen volgens
hetzelfde stramien als dat in de grotere Volvos, de S60, S80 en V70.
Twee grote, centraal geplaatste instrumenten met daarnaast twee
kleinere klokken. Dit ontwerp zorgt dat de bestuurder de informatie
van zijn instrumenten beter kan lezen. De nieuwe instrumenten gaan
vergezeld van een nieuw en sportief driespaaks stuurwiel, hetzelfde
type als dat in de Volvo S60.
Afstandsbediening met alarm
De vernieuwde Volvos S40 en V40 worden geleverd met een in de sleutel
verwerkte afstandsbediening, die is uitgerust met een alarmknop. Drukt
de bestuurder deze in, dan worden de alarmlichten en het alarm (indien
aanwezig) geactiveerd. De stoelen in de Volvo S40 en Volvo V40 bieden
nog meer comfort dan voorheen. Dit wordt voornamelijk bereikt door een
volledig nieuwe rugleuning (inclusief lendensteunverstelling), die is
gebaseerd op de rugleuning van de stoelen in de grotere modellen, die
erom bekend staan tot de beste in de autobranche te behoren.