AutoRai

19-6-2002

Volvo's S40 en V40 verbeterd en verfijnd

Een inleiding is overbodig. De ins en outs van de succesvolle Volvos S40 en V40 mogen inmiddels wel als bekend worden verondersteld.

Wat nieuw is, is dat beide modellen onlangs op een aantal aspecten nog verder zijn verbeterd; op het gebied van veiligheid, maar ook op het gebied van brandstofverbruik en design, zowel van binnen als van buiten.

Zo is op het terrein van veiligheid de bescherming bij zijdelingse aanrijdingen opnieuw nauwkeurig onder de loep genomen. Het Volvo IC (Inflatable Curtain) is verder ontwikkeld, waardoor het nu ook bij een botsing met een smal, hard voorwerp optimale bescherming biedt. Denk bijvoorbeeld aan een botsing met een boom of lantaarnpaal. De opblaasbare cellen van het gordijn zijn groter en dieper dan voorheen, waardoor ze het hoofd van de inzittenden nog beter beschermen. Daarnaast ontvouwt het IC zichzelf sneller en is het binnen 3/100 van een seconde helemaal opgeblazen. Een ander nieuw veiligheidsaspect is dat het IC zichzelf verder naar beneden rolt dan voorheen. Zo worden ook kleinere inzittenden goed beschermd.

Zuiniger
Door verbeterde software in de controle-unit van de motor verbruiken de meeste viercilindermotoren nu nog minder brandstof. Neem bijvoorbeeld de 2,0 liter light-pressure turbomotor met 165 pk. Deze verbruikt nu 5% minder brandstof, waardoor hij slechts 7,9 liter benzine nodig heeft voor een afstand van 100 kilometer.

Sportief met meer finesse
Het exterieur van de Volvos S40 en V40 heeft eveneens enkele, zij het kleine, veranderingen ondergaan. Zo geeft de nieuwe grille de autos een sportievere uitstraling, de optioneel op de kleur van de carrosserie afgestemde zij- en bumpersierlijsten geven beide modellen meer finesse. De koplampen zijn verder voorzien van een zwarte rand met ringen voor de reflectoren. Aan de achterkant van de autos is de handgreep van de kofferruimte uitgevoerd in chroom. Wie achter het stuur van de vernieuwde Volvos S40 en V40 zit, zal onmiddellijk zien dat ook het instrumentenpaneel is vernieuwd. Het is ontworpen volgens hetzelfde stramien als dat in de grotere Volvos, de S60, S80 en V70. Twee grote, centraal geplaatste instrumenten met daarnaast twee kleinere klokken. Dit ontwerp zorgt dat de bestuurder de informatie van zijn instrumenten beter kan lezen. De nieuwe instrumenten gaan vergezeld van een nieuw en sportief driespaaks stuurwiel, hetzelfde type als dat in de Volvo S60.

Afstandsbediening met alarm
De vernieuwde Volvos S40 en V40 worden geleverd met een in de sleutel verwerkte afstandsbediening, die is uitgerust met een alarmknop. Drukt de bestuurder deze in, dan worden de alarmlichten en het alarm (indien aanwezig) geactiveerd. De stoelen in de Volvo S40 en Volvo V40 bieden nog meer comfort dan voorheen. Dit wordt voornamelijk bereikt door een volledig nieuwe rugleuning (inclusief lendensteunverstelling), die is gebaseerd op de rugleuning van de stoelen in de grotere modellen, die erom bekend staan tot de beste in de autobranche te behoren.