AutoRai

19-6-2002

Gezaghebbend JD Power onderzoek zeer lovend over koda

koda is als topper te voorschijn gekomen uit het gerenommeerde JD Power tevredenheidsonderzoek onder autobezitters, dat jaarlijks in het Verenigd Koninkrijk wordt gehouden.

De Fabia en Octavia staan beide in de top-10 en ook de Felicia scoort met een zestiende plaats beduidend beter dan veel andere, duurdere autos. Op het onderdeel gebruikskosten scoorde koda nog beter. Het Britse automaandblad What Car?, dat de uitslagen publiceerde, schreef hierover: koda zal verheugd zijn dat alledrie de modellen (op dit onderdeel) in de top-10 staan.

Het JD Power onderzoek is van origine Amerikaans en werd enkele jaren geleden ook in het Verenigd Koninkrijk gehouden. Het staat hoog aangeschreven, omdat het de mening weergeeft van de automobilisten zelf. Bovendien is het onderzoek onafhankelijk en zeer uitgebreid. Voor het JD Power onderzoek 2002 werden bijna 28.000 eigenaren ondervraagd van autos die tussen september 1999 en augustus 2000 op kenteken zijn gezet. In feite is dus modeljaar 2000 bekeken. De waardering per auto is opgebouwd uit de onderdelen kwaliteit (wegingsfactor 40 %), aantrekkelijkheid (26 %), gebruikskosten (18 %) en dealerservice (16 %). Japanse merken scoren traditiegetrouw bijzonder goed in tevredenheidsonderzoeken, maar koda doorbreekt die hegemonie: met een derde positie onder de merken is het het beste niet-Japanse merk.

De goede resultaten van koda brachten What Car?, een vooral op doorsnee consumenten en niet zozeer op autoliefhebbers gericht maandblad, ertoe te stellen dat veel geld uitgeven voor een auto en tevredenheid niets met elkaar te maken hebben. Dat illustreert bijvoorbeeld de Felicia, die het met een zestiende plaats royaal veel beter doet dan menige, in aanschaf en dagelijks gebruik, duurdere auto.

Met de kodaOctavia wint koda zelfs de categorie gezinsautos. What Car?: Het is misschien een verrassing dat in deze categorie niet een Toyota bovenaan staat, maar de koda heeft zijn positie welverdiend. Het is de enige auto in deze klasse die uitmuntend scoort op de onderdelen dealerservice en gebruikskosten. In elke deelcategorie, eentje uitgezonderd, doet de auto het bovengemiddeld. Het onderdeel aantrekkelijkheid levert de hoogste klassewaardering op voor de deelcategorie motoren en transmissies. Bovendien scoort de auto goed wat betreft stoelen, dashboard en styling. Dankzij de Volkswagen-eisen kent de auto eveneens sterke scores op het onderdeel kwaliteit, met waarderingen die op alle punten consistent bovengemiddeld zijn.

Ook de prestatie van de Fabia mag er zijn. Dit model werd tweede in zijn klasse. In vier van de acht deelcategorieën krijgt de compacte koda het predikaat uitmuntend en in drie andere toont hij nog eens een bovengemiddeld resultaat. Een voorbeeld voor bijna elke andere auto, concludeert What Car?. De Fabia-stoelen zijn de beste in deze klasse, zo bleek uit het onderzoek.