Provincie Limburg
Provinciale subsidie kennisinfrastructuur Oostelijk Zuid-Limburg
Voorstel GS aan Provinciale Staten
Gedeputeerde Staten stellen aan Provinciale Staten voor om een bedrag
van 575.000,- beschikbaar te stellen voor het versterken van de
kennisinfrastructuur Oostelijk Zuid-Limburg. De investering is bedoeld
om het Expertisecentrum ICT voort te zetten en een zogeheten Learning
Plaza bij de Open Universiteit (OU) te ontwikkelen.
In 1998 is de Stichting Expertisecentrum ICT opgericht om te voorzien
in de overdracht van ICT-kennis tussen kennisaanbieders en
kennisvragers. De afgelopen jaren heeft het expertisecentrum de omslag
gemaakt van een scholingsontwikkelaar naar een kennistransferagency.
De bedrijven die als oprichter betrokken waren bij de stichting vinden
dit laatste een publieke taak en hebben daarom besloten geen bijdrage
meer te leveren in de exploitatie. Dit heeft ertoe geleid dat diverse
kennisinstellingen in Heerlen/Parkstad Limburg (Hogeschool Zuyd, Open
Universiteit en het International Institute of Infonomics) hebben
besloten om de activiteiten van het expertisecentrum over te nemen en
hun ICT-activiteiten te bundelen. Binnen het Kenniscluster Oostelijk
Zuid Limburg zullen zij op basis van een gezamenlijk
activiteitenprogramma uitvoering geven aan hun ICT-projecten onder de
naam "Expertisecentrum ICT". Hiervoor hebben zij vijf programmalijnen
geformuleerd.
Het project Learning Plaza van de Open Universiteit maakt deel uit van
de programmalijn Kennistransfer binnen het projectplan van het
Kenniscluster. De OU wil door middel van de Learning Plaza een
ontmoetingsplaats realiseren waar vraag en aanbod van kennis en
expertise op het gebied van onderwijsinnovatie, modern leren en
e-learning elkaar ontmoeten.
Beide projecten maken deel uit van het innovatieproject RISLIMBURG.nl.
Dit innovatieproject is één van de belangrijke speerpunten binnen het
Provinciaal Economisch Beleid.
Het Kenniscluster is opgericht met als doel een structurele
verbetering te realiseren in de samenwerking van onderwijs- en
kennisinstellingen in Limburg. Initiatiefnemer van het
expertisecentrum was LIOF, met daarnaast participanten uit
ICT-bedrijven en de Hogeschool. Binnen het samenwerkingsverband zullen
de diverse kennisinstituten hun ICT-expertise gaan bundelen. In 2001
is de bundeling van de Heerlense en Maastrichtse onderwijsinstellingen
in de Hogeschool Zuyd een feit geworden. De hogeschool wil de relatie
met de markt vergroten, waardoor een meer ondernemende cultuur wordt
gecreëerd bij zowel de ICT-opleidingen als bij studenten. De Open
Universiteit (OU) vormt een belangrijke speler op het terrein van het
(open) afstandsonderwijs. De OU heeft buiten haar onderwijstaak ook
een innovatietaak. De OU vindt het belangrijk om samen te werken met
onderwijsinstellingen aan de ontwikkeling van onderwijs.
Het International Institute of Infonomics is opgezet om de expertise
op het gebied van nieuwe ICT-technologie binnen de UM en de HZ ten
aanzien van onderzoek, opleiding en praktijkwerk te bundelen. Het
onderzoek van Infonomics zal zich meer gaan richten op toegepast
onderzoek in samenwerking met deelnemende partners in het
kenniscluster.
De samenwerking tussen de diverse kennisinstellingen is vormgegeven in
vijf programmalijnen.
De volgende programmalijnen met bijbehorende projecten worden
onderscheiden:
* a) actielijn 0: Inrichting samenwerking in het Expertisecentrum
ICT. Deze programmalijn is gericht op het realiseren van een
bestuurlijke samenwerking van drie instellingen, deelname van zes
bedrijven en intermediaire instellingen in de programmaraad van
het EICT, operationele samenwerking van diverse partijen en het
opstellen van business- en communicatieplan voor de periode tot
2006;
* b) actielijn 1: ICT en arbeidsmarkt. Projecten binnen deze
programmalijn zijn gericht op het ontwikkelen van specifieke ICT
opleidingen die ertoe leiden dat de instroom op de ICT
arbeidsmarkt zal toenemen. Voorbeelden van projecten zijn het
ontwikkelen en uitvoeren van opleidingen op het gebied van
CISCO-technologie, het ontwikken van een businessplan voor een
ICT-academy, het opzetten en ontwikkelen van een duale
masteropleiding ICT, het aanbieden van een duale opleiding Hogere
Informatica en het opstellen van een businessplan voor de
Master-opleiding Infonomics en Nieuwe Media;
* c) actielijn 2: Versterking van ICT-toepassingen door het
regionale MKB. De activiteiten binnen deze programmalijn zijn er
met name op gericht, om de samenwerking tussen kennisinstellingen
en het MKB te intensiveren en gezamenlijk praktijkprojecten te
formuleren. Zo zal het project Proeftuin ICT, waarin door
studenten applicaties ten behoeve van Limburgse bedrijven worden
ontwikkeld, gecontinueerd en verbreed worden naar andere
opleidingen. In het kader van de opleiding Communicatie en
Multimediadesign worden middels praktijkopdrachten E-Shops
(virtuele winkels) ontwikkeld voor het MKB. Het project
Web-enabled Supply Chain Management betreft het uitvoeren en
documenteren van succesvolle pilots en demonstratieprojecten met
het MKB op het gebied van web-based Supply Chain Management;
* d) actielijn 3: ICT en kennistransfer. Om de deling en distributie
van kennis te stimuleren zijn een aantal speerpunten geformuleerd
binnen deze programmalijn. Een belangrijk project in programmalijn
3 is het project Learning Plaza. In 2002 zal dit informatie- en
expertisecentrum in Heerlen in gebruik worden genomen. In
hoofdstuk 3 van deze nota zal uitvoerig worden ingegaan op het
project Learning Plaza. Een ander project waarvan de eerste fase
in 2001 is afgesloten, vormt de kennisboulevard. Aan de
portaalfunctie van de kennisboulevard wordt een centrale positie
toegekend in het bemiddelen tussen kennisvraag en aanbod.
Tenslotte zal kennistransfer gestimuleerd worden door het
inrichten van grensoverschrijdende kennisgemeenschappen in de
Euregio middels de projecten Complaix en Interfaculty CMD. Het
project Complaix is erop gericht om kennis op het terrein van ICT-
en ICT-opleidingen binnen de Euregio te ontsluiten. De
interfaculty CMD is een initiatief van de drie hogescholen in
Diepenbeek, Heerlen en Aken om de opleiding Communicatie en
Multimedia Design op te zetten;
* e) actielijn 4: Toegepast wetenschappelijk onderzoek. De
speerpunten binnen deze programmalijn zijn met name gericht op
toegepast onderzoek en curriculum-ontwikkeling binnen de regio. De
projecten vormen veelal een verdere voortzetting en uitvoering van
de Infonomics projectenportfolio, opbouw van een toegepast
kenniscomponent, verbinden en integreren van onderzoek met andere
onderzoeksinstituten en verankering binnen relevante landelijke en
Europese onderzoeksinitiatieven.
19-6-2002 09:47