Consumentenbond

Kort geding tegen Casema
18 juni 2002

Consumentenbond daagt Casema voor de rechter

De Consumentenbond spant een kort geding aan tegen kabelmaatschappij Casema, die in een advertentie de indruk wekt dat internet via de kabel bij Wanadoo veel sneller is dan in werkelijkheid het geval is. Casema is namelijk niet ingegaan op de eis van de Consumentenbond om een rectificatie te plaatsen. De rechtszaak dient op korte termijn bij de rechtbank in Den Haag.

In een paginagrote advertentie in de Volkskrant, het Algemeen Dagblad en de Telegraaf vorige week zaterdag presenteerden Chello (van UPC), @Home (van Essent) en Wanadoo (van Casema) gezamenlijk de snelheid van hun internetdiensten via de kabel. In een vergelijking met aanbieders van ADSL (breedbandinternet via de telefoon) wilden zij duidelijk maken dat internet via de kabel aanzienlijk sneller is dan internet via de telefoon. Zij baseerden zich daarbij op meetresultaten van het tijdschrift PC Magazine.

De drie bedrijven gaven in de advertentie aan dat zij gemiddeld een snelheid behalen tot zelfs 180 kb/s. Wanadoo haalt deze snelheid echter volstrekt niet. Wanadoo Basic haalt een snelheid van 10 kb/s, Wanadoo Premium een snelheid van 60 kb/s. Zelfs deze dure variant van de internetdienst van Casema is dus in werkelijkheid een factor drie lager dan wat in de advertentie wordt aangegeven.

De Consumentenbond vindt derhalve de advertentie misleidend en heeft Casema gesommeerd te rectificeren. In een brief heeft Casema aangeven niet bereid te zijn om in te gaan op die eis en dus ziet de bond zich genoodzaakt om naar de rechter te gaan.

Het kabelbedrijf wil met de advertentie vooral het beeld scheppen dat internet via de kabel bij Casema supersnel is. Aan de president van de rechtbank in Den Haag is vandaag gevraagd om spoedig een kort geding te beleggen, waarin de Consumentenbond eist dat Casema in overleg een paginagrote advertentie plaatst in dezelfde media waarin de oorspronkelijke advertentie heeft gestaan en waarin Casema dat beeld rechtzet.