Consumentenbond
Kort geding tegen Casema
18 juni 2002
Consumentenbond daagt Casema voor de rechter
De Consumentenbond spant een kort geding aan tegen kabelmaatschappij
Casema, die in een advertentie de indruk wekt dat internet via de
kabel bij Wanadoo veel sneller is dan in werkelijkheid het geval is.
Casema is namelijk niet ingegaan op de eis van de Consumentenbond om
een rectificatie te plaatsen. De rechtszaak dient op korte termijn bij
de rechtbank in Den Haag.
In een paginagrote advertentie in de Volkskrant, het Algemeen Dagblad
en de Telegraaf vorige week zaterdag presenteerden Chello (van UPC),
@Home (van Essent) en Wanadoo (van Casema) gezamenlijk de snelheid van
hun internetdiensten via de kabel. In een vergelijking met aanbieders
van ADSL (breedbandinternet via de telefoon) wilden zij duidelijk
maken dat internet via de kabel aanzienlijk sneller is dan internet
via de telefoon. Zij baseerden zich daarbij op meetresultaten van het
tijdschrift PC Magazine.
De drie bedrijven gaven in de advertentie aan dat zij gemiddeld een
snelheid behalen tot zelfs 180 kb/s. Wanadoo haalt deze snelheid
echter volstrekt niet. Wanadoo Basic haalt een snelheid van 10 kb/s,
Wanadoo Premium een snelheid van 60 kb/s. Zelfs deze dure variant van
de internetdienst van Casema is dus in werkelijkheid een factor drie
lager dan wat in de advertentie wordt aangegeven.
De Consumentenbond vindt derhalve de advertentie misleidend en heeft
Casema gesommeerd te rectificeren. In een brief heeft Casema aangeven
niet bereid te zijn om in te gaan op die eis en dus ziet de bond zich
genoodzaakt om naar de rechter te gaan.
Het kabelbedrijf wil met de advertentie vooral het beeld scheppen dat
internet via de kabel bij Casema supersnel is. Aan de president van de
rechtbank in Den Haag is vandaag gevraagd om spoedig een kort geding
te beleggen, waarin de Consumentenbond eist dat Casema in overleg een
paginagrote advertentie plaatst in dezelfde media waarin de
oorspronkelijke advertentie heeft gestaan en waarin Casema dat beeld
rechtzet.