Peugeot Nederland
Peugeot blijft WRC-koploper dankzij tweede en vierde plaats
Door de solide klasseringen van Marcus Grönholm (tweede) en Harri Rovanperä (vierde) in de Acropolis Rally handhaaft Peugeot zich aan kop van het World Rally Championship; Grönholm blijft de ranglijst bij de rijders aanvoeren. Helaas viel Richard Burns in kansrijke positie uit, met gevolg dat Ford-rijder Colin McRae de overwinning in de Griekse WK-ronde kon veiligstellen. De zevende wedstrijd op de rallykalender werd zoals verwacht een slijtageslag, waarin de equipes werden geplaagd door hitte, stof en slechte wegcondities.
De Acropolis Rally heeft de reputatie een van de zwaarste wedstrijden te zijn in zijn soort. Desondanks, of misschien wel juist daardoor, kende de jongste editie het grootste aantal deelnemers tot nu toe dit seizoen: 89. De tropische temperaturen en de bochtige, met stenen bezaaide, onverharde bergweggetjes langs diepe afgronden vergen het uiterste van mens en machine. Op het ceremoniële startpodium voor het Zappion-paleis in Athene is daarvan nog geen sprake, maar bij aanvang van de eerste van zestien klassementsproeven in het ruige achterland van kustplaats Itea breekt de hel los. Dit jaar was de route, met 392 proefkilometers, uitgezet rond een enkele service-zone in Lilea, Parnassos, terwijl het rallyhoofdkwartier, de zogenoemde Permanence, zetelde in Itea, 190 km ten westen van Athene. Eén klassementsproef (KP 10) zou, vanwege een te groot toeschouwersaanbod en de daarmee samenhangende veiligheidsrisicos, worden geannuleerd.
Op de eerste dag kwamen duidelijk de voor- en nadelen van de startvolgorde tot uitdrukking in de tijden. Hoewel het gros van de rijders de proeven minder ruig vond dan in vorige Acropolis-edities, hadden de eerste starters veel last van de stoffige bovenlaag. Marcus Grönholm en Richard Burns fungeerden als bezems voor de nakomenden. In andere evenementen wist ik ondanks dat nadeel toptijden neer te zetten; dat was hier niet mogelijk, verklaarde de Finse WK-aanvoerder. Hij eindigde de eerste etappe als zevende, vijf seconden achter teamgenoot Burns. Harri Rovanperä nestelde zich ondanks een aanvankelijk verkeerde bandenkeus in vierde positie. Markko Martin (Ford) leidde voor de verrassende Freddy Loix (Hyundai) en Colin McRae (Ford). Subaru-rijder Tommi Mäkinen kon geen rol van betekenis spelen.
In etappe 2 moest Martin op de langste KP van de dag een wiel
wisselen, waardoor hij uit de top van het klassement verdween. De Belg
Loix kon zich evenmin handhaven, duikelde naar de vijfde plaats en
viel later uit. Ook Rovanperä moest, door een lekke band, terrein
prijsgeven en zakte naar de zesde stek. Burns en Grönholm stoomden op
naar posities twee en drie, echter op meer dan een halve minuut van
koploper McRae. In een poging om verloren grond goed te maken, had
Grönholm zijn tweede reservewiel uit de auto gehaald om gewicht te
sparen en de balans van de 206 te verbeteren. Dat was s middags, toen
we de proeven voor de tweede keer reden. Ik had het vertrouwen in de
auto, dus ik waagde het erop.
Op de laatste dag wilde Grönholm de aanval voortzetten, maar aangezien
we eerder gereden proeven herhaalden, waren de keien zo uit het wegdek
losgewoeld dat het risico van bandenpech te groot werd. De voorsprong
van McRae was bovendien aanzienlijk en ik besloot met de zes punten
voor de tweede plaats genoegen te nemen.
Ook Burns ging aanvankelijk in de aanval, maar met nog 5 km te gaan op
de eerste proef van de dag brak plotseling een onderste draagarm van
zijn 206. Ik moest ter plekke opgeven; we konden er echt niet mee
doorrijden. Jammer, want ik had McRae graag goed onder druk willen
zetten wie weet wat er dan nog gebeurd was
Rovanperä herstelde zich in de finale. Door het wegvallen van Burns en
dankzij het gewonnen duel met Petter Solbergs Subaru klom hij terug
naar de vierde plaats.
Het volgende evenement dat de rallykaravaan wacht, is niet minder ruig
dan de Griekse wedstrijd. Maar Peugeot kijkt met optimisme uit naar de
Safari Rally in Kenia met name Richard Burns, die deze marathon al
twee keer op zijn naam heeft geschreven.
Uitslag Acropolis Rally:
1. C. McRae/Grist (GB/GB), Ford Focus
2. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 206
3. Sainz/Moya (E/E), Ford Focus
4. Rovanperä/Pietilainen (SF/SF), Peugeot 206
5. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza
6. Martin/Park (EE/GB), Ford Focus
Stand wereldkampioenschap rijders:
1. Marcus Grönholm 37 punten
2. Carlos Sainz 23
3. Gilles Panizzi 20
4. Colin McRae 20
5. Richard Burns 19
6. Petter Solberg 15
7. Tommi Mäkinen 14
8. Harri Rovanperä 12
9. Philippe Bugalski 7
10. Sébastien Loeb 6
Stand wereldkampioenschap fabrikanten:
1. Peugeot 77
2. Ford 55
3. Subaru 35
4. Mitsubishi 6
5. Skoda 5
6. Hyundai 4
Volgende wedstrijd: Safari Rally (EAK), 12-14 juli 2002.
Utrecht, 17 juni 2002