Gemeente Groningen
19
JUN
09.04
Persbericht
Zesde Schoolbestuurlijk Jaarverslag van het Openbaar Onderwijs gepubliceerd
18-06-2002
Het afgelopen schooljaar zijn er in vergelijking met het jaar daarvoor
opnieuw meer leerlingen naar het openbaar onderwijs gegaan. De
grootste stijging zit de laatste jaren vooral bij het speciaal
onderwijs. Dit staat in het schoolbestuurlijk jaarverslag openbaar
onderwijs dat de gemeente Groningen nu voor de zesde keer publiceert.
Het jaarverslag heeft tot doel om publieke verantwoording af te leggen
over de kwantitatieve en kwalitatieve ontwikkelingen in het openbaar
onderwijs in Groningen in het schooljaar 2000/2001. Niet alleen wordt
inzicht gegeven in behaalde resultaten, ook worden de onderwijskundige
ontwikkelingen in het openbaar onderwijs belicht. Daarnaast wordt
ingegaan op het personeelsbeleid, de huisvesting en het financiële
beleid.
In het schooljaar 2000/2001 volgden 25.841 leerlingen onderwijs aan
scholen voor basis-, speciaal en voortgezet onderwijs in de gemeente
Groningen. Het leerlingenaantal is in vergelijking met het jaar
daarvoor nagenoeg gelijk gebleven. Bijna 14.000 leerlingen zaten op
een openbare school. Dat is 53,8% van het totaal. Over de afgelopen
zes jaar blijkt de belangstelling voor het openbaar onderwijs met 2,4%
gegroeid te zijn. Met ruim 550 leerlingen is het Karrepad de grootste
openbare basisschool. De Starter blijkt over de afgelopen jaar de
sterkst groeiende basisschool. In 1996 telde deze school 107
leerlingen; dit aantal was het afgelopen jaar gegroeid tot 232. Het
Zernike College is met 1.753 leerlingen de grootste openbare
scholengemeenschap van Groningen.
In de afgelopen zes jaar is het leerlingenaantal van het openbaar
speciaal onderwijs met 8,2% gestegen. SBO Groningen is de grootste
openbare school voor het speciaal onderwijs en telt 297 leerlingen.
In Groningen bestaat nog steeds geen tendens naar het ontstaan van
zgn. zwarte en witte scholen. Opvallend is de groei van het aantal
allochtone leerlingen van 0 naar 4,8% van de Joseph Haydnschool. Deze
groei heeft te maken met de vestiging van een asielzoekerscentrum in
de buurt.
Ook vorig jaar scoorden de Groningse leerlingen in het openbaar
onderwijs gemiddeld weer beter op de Cito-eindtoets dan het jaar
daarvoor. De Groningse score lag op 534.3, waarmee de achterstand op
het landelijke gemiddelde van 534.9 flink werd ingelopen.
Bijna alle openbare basisscholen hebben inmiddels een goedgekeurd
ICT-plan. Op alle scholen is gestart met de aanleg van een
ICT-netwerk. Het gebruik van internet en e-mail is op alle scholen
mogelijk. Een groot aantal scholen is bezig met de ontwikkeling van
een website.
Drie Groningse basisscholen, waaronder de S.J. Boumaschool en de Annie
M.G. Schmidt-school, zijn gestart met het driejarige project
Taalbeleid. Dit is een taalaanpak die rekening houdt met taalzwakke en
meertalige kinderen door de hele school en alle vakken heen. Ook in
het voorgezet onderwijs is een aantal scholen gestart met de
uitvoering of voorbereiding van taalbeleid.
Vergeleken met het jaar daarvoor werkten er meer mensen in het
openbaar basisonderwijs (679 tegenover 599 in 1999/2000). De groei
ligt met name in de categorie jonger dan 25 jaar en leeftijdsgroep 35
tot 45 jaar.
In het schooljaar 2000-2001 is het ziekteverzuim in het basisonderwijs
nagenoeg gelijk gebleven. In alle overige onderwijssoorten is het
ziekteverzuimpercentage gestegen.
Op het gebied van onderwijshuisvesting hebben de Borgmanschool, de
Annie M.G. Schmidtschool, de Driebond en de Vlint een uitbreiding
gehad. Ook is de huisvesting van het H.N. Werkman College behoorlijk
verbeterd door uitbreiding en verbouwing van het hoofdgebouw aan de
Sint Jansstraat.
De situatie rond het onderhoud van schoolgebouwen in het
basisonderwijs is ongewijzigd gebleven. De financiële druk op
budgetten is even groot gebleven, ondanks extra gelden van het Rijk.
Er worden namelijk ook steeds nieuwe eisen gesteld, met name op het
gebied van veiligheid.