Gemeente Groningen

19
JUN
09.04

Persbericht

Zesde Schoolbestuurlijk Jaarverslag van het Openbaar Onderwijs gepubliceerd
18-06-2002

Het afgelopen schooljaar zijn er in vergelijking met het jaar daarvoor opnieuw meer leerlingen naar het openbaar onderwijs gegaan. De grootste stijging zit de laatste jaren vooral bij het speciaal onderwijs. Dit staat in het schoolbestuurlijk jaarverslag openbaar onderwijs dat de gemeente Groningen nu voor de zesde keer publiceert. Het jaarverslag heeft tot doel om publieke verantwoording af te leggen over de kwantitatieve en kwalitatieve ontwikkelingen in het openbaar onderwijs in Groningen in het schooljaar 2000/2001. Niet alleen wordt inzicht gegeven in behaalde resultaten, ook worden de onderwijskundige ontwikkelingen in het openbaar onderwijs belicht. Daarnaast wordt ingegaan op het personeelsbeleid, de huisvesting en het financiële beleid.

In het schooljaar 2000/2001 volgden 25.841 leerlingen onderwijs aan scholen voor basis-, speciaal en voortgezet onderwijs in de gemeente Groningen. Het leerlingenaantal is in vergelijking met het jaar daarvoor nagenoeg gelijk gebleven. Bijna 14.000 leerlingen zaten op een openbare school. Dat is 53,8% van het totaal. Over de afgelopen zes jaar blijkt de belangstelling voor het openbaar onderwijs met 2,4% gegroeid te zijn. Met ruim 550 leerlingen is het Karrepad de grootste openbare basisschool. De Starter blijkt over de afgelopen jaar de sterkst groeiende basisschool. In 1996 telde deze school 107 leerlingen; dit aantal was het afgelopen jaar gegroeid tot 232. Het Zernike College is met 1.753 leerlingen de grootste openbare scholengemeenschap van Groningen.

In de afgelopen zes jaar is het leerlingenaantal van het openbaar speciaal onderwijs met 8,2% gestegen. SBO Groningen is de grootste openbare school voor het speciaal onderwijs en telt 297 leerlingen.

In Groningen bestaat nog steeds geen tendens naar het ontstaan van zgn. zwarte en witte scholen. Opvallend is de groei van het aantal allochtone leerlingen van 0 naar 4,8% van de Joseph Haydnschool. Deze groei heeft te maken met de vestiging van een asielzoekerscentrum in de buurt.

Ook vorig jaar scoorden de Groningse leerlingen in het openbaar onderwijs gemiddeld weer beter op de Cito-eindtoets dan het jaar daarvoor. De Groningse score lag op 534.3, waarmee de achterstand op het landelijke gemiddelde van 534.9 flink werd ingelopen.

Bijna alle openbare basisscholen hebben inmiddels een goedgekeurd ICT-plan. Op alle scholen is gestart met de aanleg van een ICT-netwerk. Het gebruik van internet en e-mail is op alle scholen mogelijk. Een groot aantal scholen is bezig met de ontwikkeling van een website.

Drie Groningse basisscholen, waaronder de S.J. Boumaschool en de Annie M.G. Schmidt-school, zijn gestart met het driejarige project Taalbeleid. Dit is een taalaanpak die rekening houdt met taalzwakke en meertalige kinderen door de hele school en alle vakken heen. Ook in het voorgezet onderwijs is een aantal scholen gestart met de uitvoering of voorbereiding van taalbeleid.

Vergeleken met het jaar daarvoor werkten er meer mensen in het openbaar basisonderwijs (679 tegenover 599 in 1999/2000). De groei ligt met name in de categorie jonger dan 25 jaar en leeftijdsgroep 35 tot 45 jaar.

In het schooljaar 2000-2001 is het ziekteverzuim in het basisonderwijs nagenoeg gelijk gebleven. In alle overige onderwijssoorten is het ziekteverzuimpercentage gestegen.

Op het gebied van onderwijshuisvesting hebben de Borgmanschool, de Annie M.G. Schmidtschool, de Driebond en de Vlint een uitbreiding gehad. Ook is de huisvesting van het H.N. Werkman College behoorlijk verbeterd door uitbreiding en verbouwing van het hoofdgebouw aan de Sint Jansstraat.

De situatie rond het onderhoud van schoolgebouwen in het basisonderwijs is ongewijzigd gebleven. De financiële druk op budgetten is even groot gebleven, ondanks extra gelden van het Rijk. Er worden namelijk ook steeds nieuwe eisen gesteld, met name op het gebied van veiligheid.