Nederlandse Spoorwegen
Persbericht
Instroom nieuw materieel loopt goed
18 juni 2002
Vanaf zondag 16 juni rijden de eerste verlengde dubbeldeks
Intercity-rijtuigen tussen Amsterdam en Vlissingen als intercity en
als sneltrein tussen Amsterdam en Den Haag Centraal. Van dit type
rijtuigen heeft NS in 2000 totaal 378 stuks besteld om zo het
materieelpark fors uit te breiden. Tevens beschikt NS sinds 16 juni
over bijna 70 van de bestelde 150 gemoderniseerde Duitse
Intercity-rijtuigen.
Technische modernisering
De 378 dubbeldekkers worden deels geleverd om in bestaande
treinstellen als tussenrijtuig te worden toegevoegd en deels als
compleet nieuwe treinstellen. Het toevoegen van dit rijtuig zorgt niet
alleen voor zo'n honderd extra zitplaatsen, maar maakt ook een
technische modernisering mogelijk van de treinstellen die sinds
ongeveer 6 jaar op de Nederlandse rails rondrijden. Zo worden de
treinen voorzien van een modern diagnosesysteem, waarmee de machinist
vanuit zijn cabine van de gehele trein belangrijke gegevens kan
overzien en storingen kan localiseren. Bijvoorbeeld is exact te zien
op welke plek in de trein aan een noodrem is getrokken, zodat het
personeel direct ter plaatse kan gaan.
Veranderingen
Bovendien maakt het toegevoegde rijtuig het mogelijk de treinstellen
later om te bouwen voor de bovenleidingspanning van 25.000 Volt, die
in de toekomst op het Nederlandse spoorwegnet zal worden ingevoerd. In
de afgelopen maanden zijn met het tot 4 rijtuigen verlengde treinstel
-- lengte 105 meter met bijna 400 zitplaatsen -- veel technische
proefritten gehouden. Uiterlijk zien de treinen er vrijwel hetzelfde
uit als de bekende Intercity-dubbeldekkers. In het toegevoegde rijtuig
is een deel van de stoelen achter elkaar geplaatst, in plaats van
tegenover elkaar, omdat sommige reizigers hier de voorkeur aan geven.
De fluit die het sluiten van de deuren aankondigt is minder luid dan
in de bestaande treinen, om personeel, reizigers en omwonenden minder
te hinderen. Tot het einde van het jaar verwacht NS zo'n 20 verlengde
dubbeldekkers op de baan te brengen.
Kosten
Vanaf 2003 komen er ook volledig nieuw gebouwde treinstellen waaronder
een aantal zesdelige van 160 meter lengte met maar liefst 600 stoelen.
In 2005 zullen alle 378 nieuwe dubbeldekkers geleverd zijn, waardoor
zo'n 37.000 extra zitplaatsen voor de reizigers beschikbaar komen. De
kosten van de totale order bedragen 680 miljoen. De treinen worden
gebouwd in fabrieken in Görlitz en Aken van Bombardier Transportation.
Duitse Intercity rijuigen
Eind 2000 kocht NS van Deutsche Bahn 150 Intercityrijtuigen. Ze voegen
bijna 10.000 zitplaatsen toe aan het materieelpark. De rijtuigen
worden grondig gemoderniseerd door PFA (Partner für Fahrzeug
Ausstattung) in Weiden (Duitsland). Van de 150 rijtuigen rijden er nu
20 eerst klas rijtuigen en 49 2e klas rijtuigen. Ze rijden in
Intercity's Den Haag-Heerlen, Den Haag-Venlo en tijdens de spits
Maastricht-Amsterdam v.v.. De instroom verloopt voorspoedig; in
september zijn alle 150 rijtuigen beschikbaar. Vanaf deze week komen
ook de eerste twee rijtuigen die zijn verbouwd met ruimte voor
gehandicapten, een rolstoeltoegankelijk toilet en voorzieningen voor
fietsen.