Nederlandse Spoorwegen

Persbericht

Instroom nieuw materieel loopt goed
18 juni 2002
Vanaf zondag 16 juni rijden de eerste verlengde dubbeldeks Intercity-rijtuigen tussen Amsterdam en Vlissingen als intercity en als sneltrein tussen Amsterdam en Den Haag Centraal. Van dit type rijtuigen heeft NS in 2000 totaal 378 stuks besteld om zo het materieelpark fors uit te breiden. Tevens beschikt NS sinds 16 juni over bijna 70 van de bestelde 150 gemoderniseerde Duitse Intercity-rijtuigen.
Technische modernisering

De 378 dubbeldekkers worden deels geleverd om in bestaande treinstellen als tussenrijtuig te worden toegevoegd en deels als compleet nieuwe treinstellen. Het toevoegen van dit rijtuig zorgt niet alleen voor zo'n honderd extra zitplaatsen, maar maakt ook een technische modernisering mogelijk van de treinstellen die sinds ongeveer 6 jaar op de Nederlandse rails rondrijden. Zo worden de treinen voorzien van een modern diagnosesysteem, waarmee de machinist vanuit zijn cabine van de gehele trein belangrijke gegevens kan overzien en storingen kan localiseren. Bijvoorbeeld is exact te zien op welke plek in de trein aan een noodrem is getrokken, zodat het personeel direct ter plaatse kan gaan.
Veranderingen

Bovendien maakt het toegevoegde rijtuig het mogelijk de treinstellen later om te bouwen voor de bovenleidingspanning van 25.000 Volt, die in de toekomst op het Nederlandse spoorwegnet zal worden ingevoerd. In de afgelopen maanden zijn met het tot 4 rijtuigen verlengde treinstel
-- lengte 105 meter met bijna 400 zitplaatsen -- veel technische proefritten gehouden. Uiterlijk zien de treinen er vrijwel hetzelfde uit als de bekende Intercity-dubbeldekkers. In het toegevoegde rijtuig is een deel van de stoelen achter elkaar geplaatst, in plaats van tegenover elkaar, omdat sommige reizigers hier de voorkeur aan geven. De fluit die het sluiten van de deuren aankondigt is minder luid dan in de bestaande treinen, om personeel, reizigers en omwonenden minder te hinderen. Tot het einde van het jaar verwacht NS zo'n 20 verlengde dubbeldekkers op de baan te brengen.
Kosten

Vanaf 2003 komen er ook volledig nieuw gebouwde treinstellen waaronder een aantal zesdelige van 160 meter lengte met maar liefst 600 stoelen. In 2005 zullen alle 378 nieuwe dubbeldekkers geleverd zijn, waardoor zo'n 37.000 extra zitplaatsen voor de reizigers beschikbaar komen. De kosten van de totale order bedragen 680 miljoen. De treinen worden gebouwd in fabrieken in Görlitz en Aken van Bombardier Transportation. Duitse Intercity rijuigen

Eind 2000 kocht NS van Deutsche Bahn 150 Intercityrijtuigen. Ze voegen bijna 10.000 zitplaatsen toe aan het materieelpark. De rijtuigen worden grondig gemoderniseerd door PFA (Partner für Fahrzeug Ausstattung) in Weiden (Duitsland). Van de 150 rijtuigen rijden er nu 20 eerst klas rijtuigen en 49 2e klas rijtuigen. Ze rijden in Intercity's Den Haag-Heerlen, Den Haag-Venlo en tijdens de spits Maastricht-Amsterdam v.v.. De instroom verloopt voorspoedig; in september zijn alle 150 rijtuigen beschikbaar. Vanaf deze week komen ook de eerste twee rijtuigen die zijn verbouwd met ruimte voor gehandicapten, een rolstoeltoegankelijk toilet en voorzieningen voor fietsen.