Provincie Utrecht
Persbericht
Experiment met turborotondes
Aanpassingen provinciaal rotondebeleid
18-06-2002
Sinds 1993 heeft de provincie 35 rotondes aangelegd op kruispunten.
Uit onderzoek is gebleken dat ze een positief effect hebben op de
verkeersveiligheid. Daarnaast is gebleken dat aanvullingen op het
rotondebeleid wenselijk zijn. Reden voor de provincie om te
experimenteren met 'turborotondes'.
De onderzoeksbevindingen en aanbevelingen zijn verwoord in de notitie
"evaluatie en herbezinning rotondebeleid". Uitgangspunt van het
rotondebeleid van de provincie Utrecht is: 'een rotonde, tenzij'. Dat
wil zeggen dat bij de reconstructie van een kruispunt een rotonde de
voorkeur heeft boven verkeerslichten of alleen een voorrangsregeling.
Reden is dat een rotonde de veiligste kruispuntoplossing is. Een
rotonde kun je alleen met matige snelheid berijden, dus áls er een
ongeluk gebeurt, zijn de gevolgen meestal minder ernstig.
Ruimtegebrek, capaciteitsproblemen, veel vrachtverkeer, openbaar
vervoer en fietsverkeer kunnen reden geven om níet voor een rotonde te
kiezen.
Turborotonde
Uit onderzoek is gebleken dat er op tweestrooksrotondes relatief meer
(lichte) ongevallen voorkomen dan op eenstrooksrotondes. Dat komt
omdat men op een tweestrooksrotonde van rijstrook kan wisselen en
sneller kan rijden.
Een turborotonde kan in zo'n geval uitkomst bieden. Het is een
tweestrooksrotonde met op de hoofdrichting dubbele toe- en afritten.
De turborotonde heeft grotendeels gescheiden rijbanen met moeilijk
overrijdbare rijbaanscheidingen. Dus als de automobilist eenmaal in
een baan zit, kan hij niet meer gevaarlijk switchen. In theorie is een
turborotonde veiliger dan een gewone tweestrooksrotonde, en goed
berijdbaar voor alle verkeer, ook voor zwaar vrachtverkeer.
Nadeel van een turborotonde is dat je bij fout voorsorteren de rotonde
op een ander punt moet verlaten dan de bedoeling was. Bij een gewone
tweestrooksrotonde kun je bij een vergissing nog een rondje extra
rijden. De bewegwijzering voor een turborotonde is daarom belangrijk.
Turborotondes zijn recent op enkele plaatsen in Zuid-Holland
toegepast. Er is nog niets bekend over de effecten op langere termijn
maar de resultaten tot nu toe zijn echter zo veelbelovend, dat ook de
provincie Utrecht ermee gaat experimenteren.
Aanpassingen
Onderzoek heeft uitgewezen dat het provinciale rotondebeleid wat meer
ruimte zou moeten bieden voor aangepaste of alternatieve
oplossingen.Ook recente richtlijnen van het nationaal kenniscentrum
voor verkeer, vervoer en infrastructuur (CROW) geven daartoe
aanleiding. Reden voor de provincie om te gaan experimenteren met de
zogeheten turborotonde en met duurzaam veilige verkeerslichten.
Duurzaam veilige verkeerslichten
Het kan zijn dat een rotonde niet de juiste oplossing is bij de
reconstructie van een kruispunt. Bijvoorbeeld omdat een rotonde niet
genoeg capaciteit heeft om het verkeer te verwerken. Een andere reden
is dat een rotonde op die plek de doorstroming van het verkeer teveel
hindert.
Als er op het betreffende kruispunt toch extra veiligheidsmaatregelen
gewenst zijn, kan een duurzaam veilige verkeerslichtenregeling
uitkomst bieden. Zo'n regeling kent in principe de volgende elementen:
op maat afgestelde verkeerslichten en het verlagen van de
maximumsnelheid naar 50 of 60
km/u, in combinatie met plateaus, snelheidscamera's en matrixborden
("u rijdt te snel!"). Op die manier wordt de snelheid voor en op de
kruising verlaagd. Als er dan toch ongelukken gebeuren, zijn ze in
ieder geval meestal minder ernstig van aard.
Tot nu toe paste het niet binnen het provinciale beleid om plateau's
aan te leggen. Een aantal experimenten moet uitwijzen of en zo ja in
welke gevallen het gebruik van plateau's wenselijk kan zijn.
Meer informatie: Clara van Foreest, telefoon 2583319 of
Clara.van.Foreest@provincie-utrecht.nl