Gemeente Oud-Beijerland
Rectificatie
T WAS ANDERS.
In het artikel van de Oud-Beijerlandse Senioren Advies Raad (OSAR) in
de gemeentelijke informatierubriek van 6 juni 2002 is een onjuistheid
geslopen. Bij het onderwerp wonen is abusievelijk vermeld: "bouwen
onder senior label". Dit moet zijn "woonkeur". U vindt dit op het
internet onder www.woonkeur.nl.
De OSAR.
Eenden NIET voederen
Het komt regelmatig voor dat inwoners, overigens met de beste
bedoelingen, hun overtollige etenswaren zoals brood, aan de eenden
voeren die bij hen in de buurt bivakkeren.
Wij verzoeken u dringend dit voortaan achterwege te laten en uw etensresten in de groene container te deponeren.
Eenden behoren namelijk op natuurlijke wijze hun dagelijkse kost te verzamelen en zij zijn daar ook zeer goed toe in staat.
Een vervelend neveneffect is dat de etensresten die niet door de eenden verorberd worden, een grote aantrekkingskracht hebben op andere dieren en dan met name ongedierte zoals ratten.
Wij zien het niet als onze verantwoordelijkheid om ongedierte van
voedsel te voorzien en we gaan ervan uit dat u het daar van harte mee
eens bent.
Fietspaden Laningpark afgesloten
In het Laningpark is een aantal asfaltpaden aan een opknapbeurt toe. Om het fietscomfort en de toegankelijkheid te verbeteren zullen deze paden opnieuw worden geasfalteerd.
In de week van 24 t/m 28 juni a.s. zal het fietspad
- de Lange Laning (incl. het verbindingspad met de P. de Hooghlaan),
- het fietspad Paradijs (incl. het verbindingspad met de J.
Poststraat)
- en het fietspad Van Gentstraat (langs de Ontmoetingskerk) opnieuw
worden geasfalteerd.
Op maandag en dinsdag zullen de paden worden opgeruimd en
schoongemaakt. Vervolgens zullen op woensdag, donderdag en vrijdag de
paden van een nieuwe asfaltlaag worden voorzien.
De genoemde fietspaden zullen niet tegelijkertijd worden afgesloten.
Het fietsverkeer zal dus rekening moeten houden met wisselende
afsluitingen die ieder ongeveer een halve dag duren. Wel zullen die
paden waar asfaltwerkzaamheden worden uitgevoerd geheel worden
afgesloten, dit vanwege de hoge temperatuur van het asfalt en het
gevaar van rijdende machines. De afsluitingen gelden alleen tijdens
werkuren.
Gedurende de werkzaamheden blijven de overige fiets- en wandelpaden in
het Laningpark normaal toegankelijk. Omdat er in de directe omgeving
voldoende alternatieve fietsroutes beschikbaar zijn en een pad
gedurende een korte periodes is afgesloten, zullen er geen
omleidingsroutes worden ingesteld.
Voor informatie over de uitvoering van de werkzaamheden kunt u contact opnemen met de dienst Ruimte, onderafdeling Ingenieursbureau Openbare Werken, Postbus 2003, 3260 EA Oud-Beijerland. De openingstijden zijn van 9.00 12.30 uur of volgens afspraak.
U kunt ook bellen met dhr. A. Reurslag ( tel. 0186-646649 ) van het ingenieursbureau Openbare Werken van de dienst Ruimte. Voor algemene onderwerpen kunt u dagelijks tussen 09.00 en 12.00 uur contact opnemen met de meldingentelefoon van de afdeling Openbare Werken van de Dienst Ruimte (tel. nr. 646165).
Hondenoverlast
HONDENOVERLAST RONDOM SCHOLEN
Regelmatig komen bij de gemeente klachten binnen over de aanwezigheid van hondenpoep op de groenstroken direct gelegen nabij scholen. U begrijpt, dat dit zeer vervelend is voor leerkrachten en schoolgaande kinderen. Hondenbezitters worden verzocht hiermee zoveel mogelijk rekening te houden door uit te wijken naar een andere locatie.
Monumentenbeleid
Project Gemeentelijk Monumentenbeleid
De Monumentenwet van 1988 biedt de gemeenten de mogelijkheid om een
eigen monumentenbeleid te formuleren. De taken van een gemeente op het
gebied van de monumentenzorg reiken immers verder dan alleen mede
zorgdragen voor de rijksmonumenten, archeologische monumenten en
eventuele beschermde stads- en dorpsgezichten die door het Rijk worden
beschermd. Er zijn ook objecten die van regionale en lokale betekenis
zijn. Het instrument bij uitstek om ook objecten te beschermen die
niet op de rijksmonumentenlijst voorkomen, is een eigen gemeentelijke
monumentenlijst.
Oud-Beijerland telt op dit moment 28 Rijksmonumenten, die een
wettelijke bescherming genieten. Tevens telt de gemeente een groot
aantal panden met beeldbepalende en karakteristieke betekenis. In
totaal zijn in 1998 ca. 300 panden geïnventariseerd door de Stichting
Dorp, Stad & Land (DSL) te Rotterdam (DSL adviseert Oud-Beijerland
inzake Welstand- en Monumentenzorg). Van deze ca. 300 panden zijn er
onlangs op basis van een puntentelling ongeveer 100 geselecteerd voor
nader onderzoek om eventueel als gemeentelijk monument te worden
aangewezen.
De aantrekkelijkheid van onze gemeente wat betreft onze monumenten (te
denken valt aan het Oude Raadhuis met zijn museum, de Dorpskerk en de
vele oude gevels) dient naar de opvatting van Burgemeester en
Wethouders te worden uitgebouwd en versterkt. Het college heeft dan
ook besloten een eigen gemeentelijk monumentenbeleid in te voeren.
Voor dit beleidsdoel zal een fonds worden opgericht, waarin jaarlijks
22.689,00 zal worden gestort. Dit bedrag is structureel bestemd als
restauratie en/of onderhoudsbijdrage voor monumenteneigenaren.
Daarnaast zal de gemeente ook investeren in voorlichting en
begeleiding inzake de monumentenzorg.
Inmiddels is een begeleidingsgroep in het leven geroepen, die zich zal bezighouden met de voorselectie van mogelijk monumentale gemeentelijke objecten. Van deze begeleidingsgroep maken naast ambtenaren van de gemeente ook leden van de Stichting Het oude Raadhuis en de Historische Vereniging Oud-Beijerland deel uit. Daarnaast wordt ondersteuning geleverd door de stichting Dorp, Stad & Land.
In de komende maanden zal er vooral veldwerk worden gedaan, waarbij er ook actuele fotos van de genomineerde objecten zullen worden gemaakt. Deze fotos zullen in de meeste gevallen vanaf de openbare weg worden genomen. Graag willen wij de bewoners door middel van deze publicatie van dit vooronderzoek op de hoogte stellen. Uit nader onderzoek zal dan uiteindelijk moeten blijken of de veronderstelde kwaliteiten het in gang zetten van een procedure tot aanwijzing als gemeentelijk monument zouden rechtvaardigen.
Het is de bedoeling dat deze begeleidingsgroep haar werk in oktober a.s. definitief zal afronden, waarna deze groep advies zal uitbrengen of een genomineerd pand al of niet voor de conceptmonumentenlijst zal worden voorgedragen. Tot zolang bestaat er dus nog geen enkele zekerheid of voor een pand daadwerkelijk een aanwijzingsprocedure in gang zal worden gezet. Na afronding van dit vooronderzoek zal er voor de betrokken eigenaren van een monumentaal pand nog een speciale voorlichtingsbijeenkomst worden belegd.
In de tussenliggende periode zullen tegelijk voorbereidende werkzaamheden worden verricht om te komen tot het opstellen van een monumenten- en subsidieverordening. Ook zal er een monumentencommissie in het leven moeten worden geroepen, die een adviserende rol zal vervullen bij het verlenen van vergunningen voor bijvoorbeeld een restauratie. Als een pand naar het voorlopige oordeel van burgemeester en wethouders aan de door hen geformuleerde criteria voor de selectie van de gemeentelijke monumenten voldoet zullen de eigenaren hierover te zijner tijd nog nader bericht ontvangen.
Een monument is naar onze overtuiging iets bijzonders, en wel zo
bijzonder dat we er gemeenschappelijke waarde aan toekennen. Elk
monument is daarom uniek en onderscheidt zich door zijn bijzondere
maat, zijn individuele karakter en zijn detailleringen; een monument
is een vertrouwd herkenningspunt in een steeds veranderende omgeving.
Monumenten zijn een deel van ons verleden, geven identiteit aan een
plaats, en hebben daardoor ook een belangrijke emotionele waarde. Het
beschikken over een gemeentelijke monumentenlijst is dan ook van groot
belang juist om te voorkomen dat deze waarden niet verloren gaan. Wij
hebben de overtuiging dat het bovengenoemde project die steun zal
krijgen die het verdient.
Uitbreiding van 30km-gebied binnen bebouwde kom van Oud-Beijerland
Inleiding
In het kader van het Startprogramma Duurzaam Veilig Verkeer Fase 1
zijn in 1997 op landelijk niveau afspraken gemaakt over maatregelen
die in ons land moeten leiden tot een verbetering van de
verkeersveiligheid en daling van het aantal verkeersslachtoffers.
Ook in Oud-Beijerland zijn in de afgelopen jaren een aantal afspraken
in het kader van het Startprogramma Duurzaam Veilig uitgevoerd:
* In 1999 is door de raad een besluit genomen voor een onderscheid
binnen het wegennet tussen verkeersaders en verblijfsgebieden, de
Categorisering voor wegen binnen de bebouwde kom;
* De landelijke verkeersregel Bromfiets naar de rijbaan is
uitgevoerd;
* Invoering voorrangsmaatregelen op verkeersaders en uniforme
voorrang op rotondes:
* Voor kruispunten zonder voorrangsregeling werd vorig jaar de
maatregel Voorrang Bestuurders Van Rechts van kracht.
Uitbreiding 30km-gebied
Een andere belangrijke afspraak van het startprogramma Duurzaam Veilig
Fase 1 vormt de invoering van een algemene snelheidslimiet van 30km/u
voor 50% binnen de (toekomstige) verblijfsgebieden in 2002.
In het wegcategoriseringsplan van de gemeente Oud-Beijerland is het
wegennet onderverdeeld in verkeersaders en verblijfsgebieden. De
categorie verkeersaders behoudt binnen de bebouwde kom het huidige
snelheidsregiem van 50km/uur. Het betreft hier in totaal circa 25 km
weglengte.
De verblijfsgebieden (hetgeen vrijwel alle wegen in de woonwijken
betreft) valt binnen het (toekomstig) 30km-gebied. Daarnaast zijn er
de zogenaamde woon- en winkelerven, deze gebieden kennen een nog
lagere snelheidslimiet (stapvoets rijden).
De totale lengte aan wegen in beheer van de gemeente (bebouwde kom)
bedraagt 82 km (per april 2002).
56,6 kilometer daarvan zal op termijn ingericht moeten worden als
30km-gebied. De helft hiervan (28,3km weglengte) dient conform de
doelstelling Startprogramma Duurzaam Veilig Fase 1 voor het eind van
2002 te zijn ingericht.
Uitvoeringsplan 2002
Om het 30km-regime in de verschillende woonwijken van Oud-Beijerland
in te voeren is voor dit jaar een uitvoeringsplan opgesteld waarin per
gebied de gewenste maatregelen worden aangegeven. Om tot de gewenste
maatregelen te komen werd achtereenvolgens de volgende
prioriteitstelling (in volgorde van belangrijkheid) toegepast:
* Verzoeken van bewoners om invoering van een maximale snelheid van
30km/u in hun wijk;
* Gegevens van de landelijke VerkeersOngevallenRegistratie
(objectieve verkeersonveiligheid);
* Locaties die door burgers als verkeersonveilig worden ervaren
(subjectieve verkeersonveiligheid);
* School-thuisroutes;
* De haalbaarheid / mogelijkheden tot realisatie van aaneengesloten
verblijfsgebieden;
* Geraamde kosten voor aanpak gewenste gebieden versus beschikbaar
budget.
Selectie gebieden
De volgende gebieden zijn aan de hand van genoemde prioriteitstelling
geselecteerd:
1. Centrum, het gebied tussen de Wilhelminastraat en de Pr.
Bernhardstraat (noordelijk gedeelte);
2. De HBS-laan (als beoogd erfgebied) / Centrum Zuid;
3. Prins Bernhardstraat (zuidelijk gedeelte);
4. Gebied tussen de Adm. Helfrichsingel en de Van Wassenaerstraat;
5. Spuioeverwijk;
6. Buurtschap Zinkweg;
7. Gebied ten zuiden van de Hoefsmid, tussen Zinkweg en
Zoomwijcklaan;
8. Oostdijk en Oud-Beijerlandsedijk (uitvoering in 2003 i.v.m. aanleg
langzaam verkeersroute tussen Poortwijk, Croonenburghwijk en de
wijk Oosterse Gorzen.
Belangrijke gevolgen
De gevolgen van het inrichten van de verblijfsgebieden als 30km-gebied
zijn:
* aan de randen van een aantal verblijfsgebieden (30km-regiem), op
de overgang met de verkeersaders (50km-regiem), ter markering door
middel van de duidelijk herkenbare blauwe frames (voorzien van
bebording) zogeheten poorten worden gecreëerd. Daarbij wordt een
dubbele streep dwars over de rijbaan + een 30km symbool
aangebracht. Zo ontstaat op het moment dat weggebruikers het
30km-gebied binnen rijden of verlaten, een herkenbare situatie;
* in de 30km-gebieden op bepaalde kruisingen en/of wegvakken met
lange rechtstanden maatregelen worden getroffen die de snelheid
verlagen tot max. 30km/uur;
* binnen de erven de nog lagere snelheidslimiet dan 30km/uur
gehandhaafd blijft.
Te treffen maatregelen
Centrum, het gebied tussen de Wilhelminastraat en de Pr.
Bernhardstraat (noordelijk gedeelte);
A Kruispunt Ooststraat / Pr. Bernhardstraat Kruispuntplateau
B Aansluiting Wilhelminastraat op Julianastraat Poortconstructie +
dubbele streep en 30km op rijbaan
Gebied tussen de Adm. Helfrichsingel en de Van Wassenaerstraat;
C Adm. Helfrichsingel ged. A. v. Nesstraat V. Ghentstraat Passeersluis
aanbrengen
D Aansluiting Adm. Helfrichsingel - V. Ghentstraat Poortconstructie +
dubbele streep en 30km op rijbaan
Spuioeverwijk
E Kruispunt V.d. Bergstraat Beetwortelweg Kruispuntplateau
F Aansluiting Van Leeuwenerf V.d. Bergstraat Kruispuntplateau
HBS-laan / Centrum Zuid
G HBS-laan Bestemming Erfgebied
H Kruispunt Adm. de Ruyterstraat Oost-Voorstraat Poortconstructie +
dubbele streep en 30km op rijbaan
Gebied ten zuiden van de Hoefsmid, tussen Zinkweg en Zoomwijcklaan;
I Hoefsmid As-streep wordt verwijderd Passeersluis aanbrengen
J Kruispunt Hoefsmid Zinkweg Poortconstructie + dubbele streep en 30km
op rijbaan
Buurtschap Zinkweg
K Komgrenzen Zinkweg / 1e Kruisweg / Nieuwe Zinkweg Poortconstructie +
dubbele streep en 30km op rijbaan
L Zinkweg As-streep verwijderen en asverlegging d.m.v. barriers en
plantenbakken
M Kruising Zinkweg / 1e Kruisweg / Nieuwe Zinkweg Verbeterde
kruispuntmarkering
Uitvoeringsperiode
Naar verwachting worden de diverse werkzaamheden in het 4e kwartaal
van dit jaar uitgevoerd en zullen voor 31 december van dit jaar worden
afgerond. De maatregelen Oostdijk / Oud-Beijerlandsedijk worden in
2003 gerealiseerd, dit in verband met de geplande aanleg van een
langzaam verkeersroute tussen Poortwijk, Croonenburghwijk en de wijk
Oosterse Gorzen.
Vragen en/of nadere informatie
Van de inrichting 30km-gebieden wordt verwacht dat deze bijdraagt tot
het terug dringen van het aantal (letsel)ongevallen in Oud-Beijerland
en gelijktijdig de leefbaarheid in woonstraten zal verbeteren.
Voor de diverse verkeersmaatregelen zal er medio september een
verkeersbesluit worden gepubliceerd in de gemeentelijke inforubriek
van het huis aan huisblad De Schakel.
Voor uw eventuele reacties kunt u contact opnemen met de dienst
Ruimte, onderafdeling Ingenieursbureau Openbare Werken, Postbus 2003,
3260 EA Oud-Beijerland. De openingstijden zijn van 9.00-12.30 uur, of
volgens afspraak. U kunt ook bellen dhr. A.W. Elsenaar, tel. 646646 /
Emailadres: a.elsenaar@oud-beijerland.nl. Wij verzoeken u dit te doen
vóór 27 juni a.s.
Voor algemene onderwerpen kunt u dagelijks tussen 9.00 en 12.00 uur
contact opnemen met de meldingentelefoon van de afdeling Openbare
Werken van de dienst Ruimte.
Tel. 0186-646165 / Emailadres: info@oud-beijerland.nl
Oproepen deelnemers vierdaagse
Jaarlijks doet een aantal wandelaars uit Oud-Beijerland mee aan de Vierdaagse van Nijmegen. Sommigen in verenigingsverband via de Wandelsportvereniging Oud-Beijerland; anderen lopen individueel. Het is al enkele jaren gebruikelijk dat de sportieve deelnemers na hun niet geringe prestatie feestelijk worden onthaald in het Gemeentehuis door het gemeentebestuur.
Helaas zijn niet alle Oud-Beijerlandse deelnemers bij de gemeente
bekend. Daarom vragen wij alle individuele lopers om contact op te
nemen met het secretariaat van de wandelsportvereniging. Op deze
manier kunnen wij dit jaar alle deelnemers uit onze gemeente
uitnodigen voor een ontvangst in het Gemeentehuis om hen te
feliciteren met hun prestatie. Daarnaast bent u dan ook in de
gelegenheid om eens met de andere lopers na te praten over hun
wandelervaringen.
U kunt uw naam en adres doorgeven aan mevrouw Lemstra, telefoon
618551.
Reiniging riolering
Reinigings- en inspectiewerkzaamheden riolering
Deze week is een begin gemaakt met het reinigen en inspecteren van de
riolering in de wijken: Centrum, Oosterse Gorzen, Croonenbrug,
Zeeheldenwijk en wijk Zuid. De werkzaamheden nemen ongeveer 15
werkdagen in beslag.
Bewoners van deze wijken kunnen mogelijk hinder ondervinden van de
werkzaamheden. Om dit te voorkomen, dienen toiletpotten, wasbakken
etc. afgesloten te worden, bijvoorbeeld door middel van het toilet
dicht te klappen en deze te verzwaren door het plaatsen van een emmer
met water erop.
U dient echter zelf in de gaten te houden wanneer er bij u in de
straat gereinigd wordt. De werkzaamheden worden uitgevoerd met behulp
van grote vrachtautos van de organisatie: Van de Valk en De Groot.
De werkzaamheden worden in de volgende straten uitgevoerd:
Wijk Centrum:
Koninginneweg / Ooststraat / Julianastraat / Steenenstraat /
Oost-Voorstraat / Emmastraat / Prins Bernhardstraat / Prins
Hendrikstraat / Wilhelminastraat / Boterhof / Nobelstraat / Kerkstraat
/ Peperstraat / West-Voorstraat / Beneden Molendijk / Prinses
Beatrixstraat / HBS Laan / Scheepmakershaven / Ooststraat.
Zeeheldenwijk:
Van Brakelstraat / Eversenstraat / Van Kingsbergenstraat /
Kortennaarstraat / Van Spijkstraat / M.H. Trompstraat / Witte de
Withstraat / Piet Heinstraat / Banckertstraat / Van Gentstraat / adm.
Helfrichsingel / Houtmanstraat / Van Lumeystraat / Aert van Nesstraat
/ Bloys van Treslongstraat / Admiraal de Ruiterstraat / Abel
Tasmanstraat.
Wijk Zuid:
Jan Lievenslaan / V.d. Veldepad / Israelsdreef / Terborchdreef /
Rembrandstraat / Pieter de Hooghlaan / Ferdinand Bolstraat /
Metsustraat / Bosboomstraat / Rembrandstraat / Bloemaertstraat /
Titiaanstraat / Breitnerstraat / Anton Mauvestraat / Jordaensdreef.
Wijk Oosterse Gorzen / Industrieterrein:
Buys Ballotstraat / Burg. De Vries / Broekmanlaan / Burgemeester
Diepenhorstsingel / Burgemeester Hammerbaan / Gorzenhoek / Ravenswey /
Groote Ruyghte / Strienemonde / Thielmonde / Edisonstraat /
Röntgenstraat.
Wijk Croonenburg:
Acaciastraat / Anemoonstraat / Asterstraat / Boezemsingel /
Croonenbrug / Esdoornstraat / Jasmijnstraat / Lijsterbesstraat /
Magnoliastraat / Margrietstraat / Meidoornstraat / Mimosastraat /
Oleanderstraat / Orchideestraat / Ranonkelstraat / Ribbestraat /
Seringenstraat / Tulpstraat / Vuurdoornstraat / Esdoornstraat /
Hyacintstraat / Prinses Irenestraat / Ribesstraat / Sportlaan /
Hazelaarstraat.
Voor verdere informatie kunt u tijdens de uitvoering van de
werkzaamheden contact opnemen met de gemeente Oud-Beijerland, de heer
E. van Hoven, tel/ 0186-646671.
Uitvoering onderhoud Randweg
RANDWEG AFGESLOTEN IN DE PERIODE 1 JULI T/M 26 JULI
In verband met onderhouds- en verkeersveiligheidsmaatregelen is de
Randweg tussen rotonde Groenewerg en Kruispunt Randweg Spuidijk
afgesloten.
De rijbaan en het fietspad van de Randweg, gelegen tussen rotonde
Groeneweg en kruispunt Randweg/Spuidijk zijn toe aan een
onderhoudsbeurt. In "de Schakel" van 8 november 2001 heeft de gemeente
het plan voor de Randweg uiteengezet dat niet alleen voorziet in het
herstel van het asfalt, maar ook de inrichting ten gunste van de
verkeersveiligheid op een aantal punten verbetert en aanpast aan de
huidige inzichten van Duurzaam Veilig verkeer. De
verkeersveiligheidsmaatregelen beogen de snelheid te verlagen en het
aantal ongevallen te verkleinen.
Belanghebbenden uit de directe nabijheid van dit gedeelte van de Randweg zijn per brief in november 2001 over de plannen geïnformeerd. Voor overige belanghebbenden en geïnteresseerden heeft de brief met bijbehorende tekening na de bekendmaking in "de Schakel" in het Gemeentehuis aan de W. van Vlietstraat ter inzage gelegen.
Alle reacties zijn verwerkt en het plan is op een aantal punten aangepast. Op dit moment staan wij in de startblokken om het werk in de periode van 1 juli t/m 26 juli te gaan uitvoeren.
UITVOERING VAN DE WERKZAAMHEDEN OP DE RANDWEG
Afsluiting Randweg van maandag 1 juli t/m vrijdag 26 juli
De geplande periode dat de Randweg tussen rotonde Groeneweg en kruispunt Randweg/Spuidijk in verband met de werkzaamheden voor het doorgaande verkeer wordt afgesloten, is vanaf maandag 1 juli t/m vrijdag 26 juli. Om veilig en snel te kunnen werken is een volledige afsluiting noodzakelijk. Om alle bovengenoemde werkzaamheden binnen de genoemde tijd te kunnen uitvoeren en de overlast zo kort mogelijk te laten zijn, is er een zeer strakke planning opgesteld. Als het werk meezit wordt de Randweg eerder opengesteld. Zit het door weersomstandigheden tegen, (met regen kan niet geasfalteerd worden) is het onvermijdelijk dat de afsluiting langer duurt.
Omleidingsroute
Tijdens de periode dat de Randweg voor doorgaand verkeer is
afgesloten, is er tussen Centrum-Noord, Spuioeverwijk, Zoomwijck en de
zuidelijke aan- en afvoerroute van Oud-Beijerland in twee richtingen
een hoofdomleidingsroute met borden aangegeven.
De in twee richtingen gemarkeerde hoofdomleidingsroute is:
rotonde Randweg/Groeneweg Groeneweg rotonde Groeneweg/Langeweg/Kwakscheweg Langeweg Rembrandtstraat Zinkweg Hoefsmid Zoomwijcklaan Spuioeverweg.
Extra maatregelen op de omleidingsroute
Op het traject helling Rembrandtstraat-Zinkweg-Hoefsmid wordt
tijdelijk een maximumsnelheid van 30 km/uur ingesteld. De
middengeleiders in de Hoefsmid bij kruispunt Hoefsmid/Zoomwijck worden
tijdelijk verwijderd en later weer teruggebracht. De wegversmallingen
op de Hoefsmid blijven gehandhaafd. De drempel op de Hoefsmid nabij de
Griendwerker wordt verlaagd met flauwe hellingen. Na afloop van de
omleiding zal onderzocht worden of het wenselijk is om de hellingen
steiler te maken.
Bereikbaarheid bedrijven en woningen Randweg en Zinkweg
Tankstation Texaco, Alfa-dealer Bosman, dierenspeciaalzaak Koko
blijven bereikbaar. Voor het overgrote deel van de periode dat de
Randweg afgesloten is voor doorgaand verkeer, zijn de bedrijven
bereikbaar via de Zoomwijcklaan. Tijdens de asfalteringswerkzaamheden
kan het zijn dat de bedrijven tijdelijk vanaf de kant van de Spuidijk
bereikbaar zijn. De omleiding voor de bedrijven worden met borden
aangegeven.
De woningen, Elzentuin, en andere bedrijven van het zuidelijk gedeelte
van de Zinkweg blijven bereikbaar vanaf de Rembrandtstraat. De
ontsluitingsroute van het zuidelijkste gedeelte van de Zinkweg gaat
over kruispunt Randweg/Zinkweg.
Openbaar vervoer
Halte Zinkweg tijdelijk verplaatst
Tijdens de periode van maandag 1 juli tot en met vrijdag 26 juli komt halte Zinkweg te vervallen. Een vervangende noodhalte wordt op de Zinkweg nabij kruispunt Zinkweg/Hoefsmid ingericht.
Tijdens de periode dat de Randweg voor het doorgaande verkeer afgesloten is, wordt er uitsluitend voor de lijnbussen van Connexxion tussen de Groeneweg en de Zinkweg een noodvoorziening gemaakt, zodat de lijnbussen zo lang mogelijk de normale route kunnen blijven rijden.
Voor deze noodvoorziening worden twee kleine bomen (essen) met een stamdikte van circa 10 cm verwijderd. In oktober worden vergelijkbare bomen weer teruggeplant.
Tijdens de thans geplande periode van vrijdag 12 juli t/m vrijdag 19 juli kunnen de lijnbussen 160 en 178 niet tussen de Zinkweg en de Groeneweg rijden. Voor deze buslijnen vervallen dan een aantal haltes en worden er noodhaltes ingericht.
Vervallen haltes voor buslijnen 160/178 Goudswaard Rotterdam
Zinkweg, W. van Vlietstraat, Karel Doormanstraat, Julianastraat en
Steenenstraat.
Vervangende noodhaltes voor buslijnen 160/178 Goudswaard Rotterdam
* Rotonde Groeneweg/Randweg
* Langeweg nabij informatiestrook bij rotonde
Groeneweg/Kwakscheweg/Langeweg
* Pad van Jongejan
Voor de laatste actuele informatie over openbaar vervoer tijdens de
omleidingssituatie verwijzen wij naar de infomatie op de
bushaltepalen.
Voor eventuele vragen over het werk en omleiding kunt u contact
opnemen met de dienst Ruimte, onderafdeling Ingenieursbureau Openbare
Werken, Postbus 2003, 3260 EA Oud-Beijerland. De openingstijden zijn
van 9.00-12.30 uur, of volgens afspraak. U kunt ook bellen:
tot 27 juni met de heer J.J. van den Steene, telefoon (0186-646643),
vanaf 27 juni met de directievoerder de heer J. Beuzenberg, telefoon
(06-53401924) of de toezichthouder de heer H. Leendertse telefoon
(06-51005662).
Voor vragen over het openbaar vervoer kunt u bellen met het algemene
openbaar vervoer reisinformatienummer (0900-9292) 50 eurocent/minuut.
Raadsagenda 24 juni 2002
De gemeenteraad van Oud-Beijerland vergadert op maandag 24 juni 2002 vergadert om 20.00 uur in het Gemeentehuis. Tijdens deze vergadering worden de volgende punten besproken:
Agenda
1. Opening;
2. interpellatie;
3. vaststellen van de notulen van de raadsvergadering gehouden op 25
maart en 27 mei 2002;
4. ingekomen stukken;
Bespreekstukken
5. voorstel tot vaststelling van het raadsprogramma 2002-2006;
6. voorstel tot vaststelling van de jaarrekening over 2001;
7. voorstel tot instemmen met de oprichting van Stichting Regionaal
Indicatie-orgaan Zuid-Hollandse Eilanden;
8. voorstel tot vaststelling van een wijziging van de
Huisvestingsverordening 1994;
9. voorstel tot benoeming van een vertegenwoordiger in het bestuur
van de gemeenschappelijke regeling Groenbeheer Hoeksche Waard;
Akkoordstukken
10. voorstel tot het doen van een aanbeveling inzake de herbenoeming
van de burgemeester;
11. voorstel tot benoeming van plaatsvervangende voorzitters van de
raadscommissies;
12. voorstel tot instemming met de vertegenwoordiging van BINT in de
raadscommissie Onderwijs, Sport, Recreatie en Toerisme;
13. voorstel tot instemming met het raamwerk voor een nieuw
rampenplan;
14. rondvraag;
15. sluiting.
Wilt u de gemeentelijke politiek eens van dichtbij volgen? Dan nodigen
wij u van harte uit deze raadsvergadering bij te wonen op de publieke
tribune.
Tijdens de raadsvergaderingen kunt u tevens gebruik maken van het
spreekrecht. Spreekrecht kunt u tot uiterlijk 16.00 uur op de dag van
de vergadering telefonisch of schriftelijk aanvragen, telefoon 646566.
Bij de receptie van het Gemeentehuis ligt hiervoor een formulier
gereed.
Zalmsnip
Wat is de Zalmsnip?
Evenals in 2001 wordt in 2002 in principe aan ieder huishouden in
Nederland de lokale lastenvermindering betaald. Deze lokale
lastenvermindering, de zogenaamde Zalmsnip, wordt door de gemeente
uitbetaald.
Hoe wordt de Zalmsnip betaald?
De gemeente Oud-Beijerland heeft de Zalmsnip over 2002 grotendeels uitbetaald door middel van het verstrekken van een korting van 45,38 op het gebruikersdeel van de aanslag onroerende-zaakbelastingen.
Iedereen die voor de onroerende-zaakbelastingen per 1 januari jl. 2002
is "aangemerkt" als gebruiker van een woning heeft recht op de
Zalmsnip over 2002. Vrijwel alle aanslagen over 2002 zijn reeds
verzonden. Om diverse redenen kan het echter voorkomen dat u nog geen
aanslag onroerende-zaakbelastingen heeft ontvangen, bijvoorbeeld omdat
nog een bezwaarschriftprocedure loopt. Bij nieuwbouwwoningen kan het
voorkomen dat u de aanslag nog niet ontvangen heeft, omdat uw woning
nog niet getaxeerd is. Ook wanneer u de aanslag
onroerende-zaakbelastingen later ontvangt, zal te zijner tijd de
Zalmsnip met deze aanslag worden verrekend.
Wie komen nog meer voor de Zalmsnip in aanmerking
Behalve de huishoudens die voor de onroerende-zaakbelastingen als
gebruiker zijn aangemerkt zijn er nog meer categorieën huishoudens,
die voor de Zalmsnip in aanmerking komen. Hierbij valt te denken aan
de volgende soorten huishoudens:
* bewoners van een kamer bij een particulier in Oud-Beijerland;
* bewoners van bejaardenoorden in Oud-Beijerland;
* bewoners van verpleegsterflats in Oud-Beijerland;
* bewoners van verpleeghuizen in Oud-Beijerland;
* bewoners van gezinsvervangende tehuizen in Oud-Beijerland.
Aan de bewoners van verpleeghuis De Egmontshof en de daarbij behorende
personeelsflat, Zorgcentrum Sabina, Algemeen Woonzorg- en
dienstencentrum De Open Waard en de gezinsvervangende tehuizen
Zuidwester en de Pameijerstichting worden aanvraagformulieren
toegezonden.
Alsnog aanvragen van de Zalmsnip
Wanneer u de Zalmsnip nog niet heeft ontvangen en u meent daar wel
voor in aanmerking te komen, dan kunt u alsnog een aanvraag indienen.
U dient de Zalmsnip zelf aan te vragen wanneer u aan de volgende
voorwaarden voldoet:
* U heeft over het betreffende jaar geen aanslag voor het
gebruikersdeel van de onroerende-zaakbelastingen ontvangen of nog
te ontvangen;
* U voerde per 1 januari zelfstandig een huishouden in
Oud-Beijerland, waarbij u een zelfstandige woonruimte tot uw
beschikking had;
* U was per 1 januari ingeschreven als inwoner van de gemeente
Oud-Beijerland;
* Er zijn geen anderen die tot uw huishouden behoren die de Zalmsnip
al hebben ontvangen.
Let op: om in aanmerking te komen voor de Zalmsnip over 2002 is de
situatie per 1 januari 2002 bepalend.
Voldoet u aan deze voorwaarden, dan kunt u een aanvraagformulier afhalen bij de receptie van het gemeentehuis of contact opnemen met de afdeling Financiën(0186-646521). Na ontvangst van het ingevulde aanvraagformulier zal uw aanvraag dan zo spoedig mogelijk in behandeling worden genomen.
Bekendmakingen
Burgemeester en Wethouders van Oud-Beijerland geven kennis van het
feit dat het college van burgemeester en wethouders van plan is om met
toepassing van artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan voor een
periode van 5 jaar en bouwvergunning te verlenen voor het vergroten
van een schoolgebouw aan de W. van Vlietstraat 2 met een
instandhoudingstermijn van 5 jaar.
De desbetreffende stukken liggen met ingang van 21 juni 2002 gedurende twee weken voor een ieder ter inzage op de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling van de dienst Ruimte in het gemeentehuis, W. van Vlietstraat 6 (geopend op werkdagen van 09.00 - 12.30 uur en volgens afspraak). Een ieder kan gedurende de termijn van terinzageligging schriftelijk zijn zienswijze tegen het verlenen van vrijstelling naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Oud-Beijerland, Postbus 2003, 3260 EA Oud-Beijerland.
* * * * *
Burgemeester en Wethouders van Oud-Beijerland geven kennis van het
feit dat het college van burgemeester en wethouders van plan is om met
toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan en
bouwvergunning te verlenen voor
-het vergroten van een berging aan de Admiraal de Ruyterstraat 59;
-het vergroten van een woning aan de Kerkstraat 52.
De desbetreffende stukken liggen met ingang van 21 juni 2002 gedurende
vier weken voor een ieder ter inzage op de afdeling Ruimtelijke
Ontwikkeling van de dienst Ruimte in het gemeentehuis, W. van
Vlietstraat 6 (geopend op werkdagen van 09.00 - 12.30 uur en volgens
afspraak). Een ieder kan gedurende de termijn van terinzageligging
schriftelijk zijn zienswijze tegen het verlenen van vrijstelling naar
voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van
Oud-Beijerland, Postbus 2003, 3260 EA Oud-Beijerland.
* * * * *
Burgemeester en Wethouders van Oud-Beijerland geven kennis van het
feit dat het college van burgemeester en wethouders van plan is om met
toepassing van een in het geldende bestemmingsplan opgenomen
vrijstellingsmogelijkheid vrijstelling te verlenen van het
bestemmingsplan en bouwvergunning te verlenen voor het vergroten van
een woning aan de Vestdijkstraat 7.
De desbetreffende stukken liggen met ingang van 21 juni 2002 gedurende vier weken voor belanghebbenden ter inzage op de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling van de dienst Ruimte in het gemeentehuis, W. van Vlietstraat 6 (geopend op werkdagen van 09.00 - 12.30 uur en volgens afspraak). Belanghebbenden kunnen gedurende de termijn van terinzageligging schriftelijk hun zienswijze tegen het verlenen van vrijstelling naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Oud-Beijerland, Postbus 2003, 3260 EA Oud-Beijerland.
Bekendmakingen AWB en Woningwet
AWB
Bekendmakingen
Datum publicatie : 20 juni 2002
Het gemeentebestuur van Oud-Beijerland maakt de volgende besluiten
bekend :
Verzending d.d.
Zakelijke inhoud
Naam en adres
direct-belanghebbende
Dienst
Bouwvergunning verleend voor:
11 juni 2002
het plaatsen van een dakkapel op het perceel Couperusstraat 8;
De heer P.G. Vervooren Couperusstraat 8 3261 PS Oud-Beijerland
2
11 juni 2002
het plaatsen van een dakkapel aan de voorzijde op het perceel
Zoomwijcklaan 72;
De heer G. van Dienst Zoomwijcklaan 72 3263 NE Oud-Beijerland
2
12 juni 2002
het plaatsen van een dakopbouw op het perceel Klipper 110;
De heer J.E. Singor Klipper 110 3263 NB Oud-Beijerland
2
14 juni 2002
het wijzigen van een gevel op het perceel Crayenbosch 30;
De heer P.R. Troost Crayenbosch 30 3261 TE Oud-Beijerland
2
14 juni 2002
het vergroten van een zolderverdieping en het wijzigen van een
achtergevel op het perceel Strienemonde 2;
De heer W.C. den Tuinder Strienemonde 2 3261 VD Oud-Beijerland
2
Kapvergunning verleend voor:
Geen kapvergunning verleend voor:
Bouwvergunning van rechtswege verleend voor:
Positieve reactie op melding bouwvoornemen voor:
11 juni 2002
het plaatsen van een tuinhuisje op het perceel Richard Straussring 6;
De heer A. van Nieuwaal Richard Straussring 6 3261 WS Oud-Beijerland
2
11 juni 2002
het plaatsen van een dakkapel op het perceel Anemoonstraat 54;
De heer A.C. Goud Anemoonstraat 54 3261 XB Oud-Beijerland
2
Sloopvergunning verleend voor:
11 juni 2002
het verwijderen van geschroefde asbesthoudende dakplaten van een
schuur op het perceel Ribesstraat 41;
De heer A. van der Zwaan Ribesstraat 41 3261 AR Oud-Beijerland
3
Overige vergunningen/vrijstelling/ontheffing verleend voor:
11 juni 2002
het plaatsen van maximaal 10 reclameborden van 1 tot en met 13 juli
a.s. t.b.v. het Hooikoortsfestival;
Chimedia de heer B. Andeweg Molendijk 87 3262 AJ Oud-Beijerland
2
11 juni 2002
het houden van een straatbarbecue op het pleintje van de Bosschenhoek
op zaterdag 20 juli;
De heer P. Noorlander Bosschenhoek 13 3261 TA Oud-Beijerland
3
11 juni 2002
het houden van een straatbarbecue op de Albert Schweitzererf op
zaterdag 6 juli;
De heer H.J.G.T. Janssen
Albert Schweitzererf 32
3263 SL Oud-Beijerland
3
11 juni 2002
het organiseren van een schilderijententoonstelling op zaterdag 14
september a.s. in De Lindenhoeve;
Kunstgalerie Aquarius de heer S.J. Baarda Rhienderstein 44 2151 HK
Nieuw-Vennep
3
18 juni 2002
het organiseren van een popfestival op zaterdag 22 juni op het
sportcomplex 'De Kikkershoek';
Stichting Zomerpop Oud-Beijerland de heer A. Letterman Beetwortelweg 48 3263 EA Oud-Beijerland
3
BEZWAREN
In veel gevallen kan een belanghebbende tegen een besluit bezwaren
indienen. De bezwaren moeten schriftelijk en gemotiveerd binnen zes
weken volgende op de dag van verzending van het besluit (zie
bovenstaand schema) worden ingediend bij het gemeentebestuur, Postbus
2003, 3260 EA Oud-Beijerland.
Na de indiening kan de belanghebbende, die de behandeling van het
bezwaarschrift niet kan afwachten, aan de President van de Rechtbank
te Dordrecht een voorlopige voorziening vragen (waarover griffierecht
verschuldigd is).
Nadere informatie m.b.t. de besluiten is verkrijgbaar bij :
1. Dienst Samenleving, W. van Vlietstraat 6, tel. 64 67 77
2. Dienst Ruimte, W. van Vlietstraat 6, tel. 64 66 39
3. Stafafdeling Bestuurs- en Managementondersteuning, W. van
Vlietstraat 6, tel. 64 65 41
WONINGWET
Openbare bekendmaking ingevolge artikel 41 van de Woningwet.
Lijst van bij de gemeente binnengekomen aanvragen tot het verstrekken van een bouw- of sloopvergunning :
aanvraag
ingediend d.d.
zakelijke inhoud
naam en adres aanvrager
Bouwvergunningsverzoek tot het :
31 mei 2002
vergroten van een woning op het perceel Julianastraat 29;
de heer E. van Oosterwijk Burg. de Zeeuwstraat 65 3281 AE Numansdorp
31 mei 2002
verbouwen en vergroten van een pand op het perceel Oost Voorstraat
4-6;
Gentlemen Mode Oostdijk 19 3261 KB Oud-Beijerland
5 juni 2002
plaatsen van een dakkapel op het perceel Zoomwijcklaan 4;
de heer J.M. Finkers Gravin Sabinastraat 38 3284 AP Zuid-Beijerland
6 juni 2002
vergroten van een woning op het perceel Vondelstraat 5;
mevrouw J.M.A. van Rooyen Vondelstraat 5 3261 PM Oud-Beijerland
6 juni 2002
vergroten van een woning en het plaatsen van een dakkapel op het
perceel Vondelstraat 3;
de heer D.P.A. Goudswaard Borgharensingel 39 3077 KA Rotterdam
10 juni 2002
plaatsen van een dakkapel op het perceel Van den Bergstraat 52;
de heer R.M. Bal Van den Bergstraat 52 3263 EB Oud-Beijerland
10 juni 2002
plaatsen van twee trolleyboxen voor het opstellen van winkelwagens op
het perceel Graaf van Egmondstraat 67b;
C1000 Graaf van Egmondstraat 67b 3261 AK Oud-Beijerland
Sloopvergunningsverzoek tot het :
31 mei 2002
verrichten van sloopwerkzaamheden ten behoeve van het verbouwen van
een pand op het perceel Oost Voorstraat 4-6;
Gentlemen Mode Oostdijk 19 3261 KB Oud-Beijerland
N.B.: Nadere informatie daarover is verkrijgbaar bij de Dienst Ruimte, W. van Vlietstraat 6, tel. 64 66 39