ChristenUnie
Wat is christelijk-sociaal? Dinsdag 18 Juni 2002 - 12:43
door: Kars Veling
Wat betekent eigenlijk dat 'christelijk-sociaal', waarmee de
ChristenUnie zich wil profileren? Kijkend naar de eerste resultaten
van de coalitieonderhandelingen wijst Kars Veling op betaalbare zorg,
ook voor lage inkomens; op gezinshereniging van echte vluchtelingen,
ook als kinderen ouder zijn dan 12 jaar; op het afzweren van de
zoek-het-zelf-maar-uit-cultuur en bescherming van het leven, ook waar
deze is gericht tegen exploitatie van vrouwen en van seksualiteit.
Programma
De ChristenUnie heeft een christelijk-sociaal programma. Wat is dat?
De leden van de jongerenorganisatie PerspectieF vinden het moeilijk om
dat concreet te maken. De onderhandelingen over een nieuwe
regeringscoalitie geven mij een kans voor open doel om duidelijk te
maken wat christelijk-sociale politiek inhoudt. Hoe gaan we in de
samenleving om met mensen en met onze omgeving? Christelijk-sociale
politiek is de vertaling van het antwoord dat de bijbelse normen en
waarden op deze vraag geven. Niets meer en niets minder.
Christelijk-sociale politiek is daarom voor een christen heel
vanzelfsprekend.
Wat betekent dat concreet?
Dat wil ik duidelijk maken met kritische kanttekeningen op de
voorlopige uitkomsten van de onderhandelingen van CDA, LPF en VVD over
een regeerakkoord. Kritisch, omdat ik vrees dat het kwetsbare en het
zwakke in onze samenleving in de knel zal komen.
Overheidstaak
De gezondheidszorg in Nederland moet toegankelijk en betaalbaar zijn
voor iedereen. Dat is het uitgangspunt. Dat is christelijk-sociaal. Nu
de collectieve en de particuliere ziektekostenverzekeringen
plaatsmaken voor één algemene ziektekostenverzekering, kiezen CDA, LPF
en VVD voor een verzekering met een premie die voor iedereen even hoog
is. Dat is niet goed. Dat vraagt straks om een jaarlijkse reparatie
van de inkomensplaatjes van mensen voor wie die premie te zwaar drukt
op het huishoudboekje. Het gaat in de zorg om solidariteit, omdat de
gezondheid en het welzijn van onze naaste ons aangaat. Die
solidariteit moet het stelsel van ziektekostenverzekeringen stempelen.
Dat is christelijk-sociaal.
De opvang van échte vluchtelingen is een christelijke plicht. Voor
politieke vluchtelingen moet er een wijkplaats zijn, maar voor
economische vluchtelingen is geen plaats in Nederland. Een
terughoudend beleid is noodzaak, want ons land heeft maar beperkte
mogelijkheden. Maar dat mag niet ten koste gaan van christelijke
barmhartigheid en zorgvuldigheid. CDA, LPF en VVD kiezen voor een stop
op gezinshereniging met kinderen ouder dan twaalf jaar. Dat is niet
verantwoord. Er zijn stadswijken met enorme problemen, die mede
veroorzaakt zijn door allochtonen. Daar ga ik niet aan voorbij, maar
het is beter om de toestroom van vluchtelingen te beperken door de
opvang en de toetsing in de regio van herkomst te organiseren en
daarbovenop het budget voor ontwikkelingssamenwerking te verhogen. Dat
geeft de mensen weer een economisch perspectief. Dat is
christelijk-sociaal.
Gericht op gemeenschap
Tot nu toe ging het over de taak van de overheid. Maar
christelijk-sociale politiek betekent ook dat mensen zelf
verantwoordelijkheid nemen voor elkaar en voor hun omgeving. Ook in
materiële en financiële zin. Het is voor christenen daarom een
belangrijke vraag of de coalitiepartners onder aanvoering van het CDA
de concentratie op het individu kunnen ombuigen in een gerichtheid op
de gemeenschap, de samenleving.
Bepalend is de positie die de LPF kiest. Als Pim Fortuyns laatste
boek, De puinhopen van Paars, de richting aangeeft, ziet dat er niet
best uit. Daarin draait het om het belang en het plezier van het
individu. Maar als de LPF zich meer baseert op De verweesde
samenleving, dat Fortuyn in 1995 publiceerde, is er nog hoop. Daarin
bekritiseert hij de zoek-het-zelf-maar-uit-cultuur. De vaders hebben
met hun zogenaamde tolerantie hun kinderen in de steek gelaten.
,,Verwarring, tolerantie zonder stuur, een vaag en diffuus normen- en
waardenstelsel zijn het resultaat'', aldus Fortuyn. Nederland moet
opnieuw oog krijgen voor de 'Wet'. Jammer genoeg maakt hij niet
concreet wat die 'Wet' inhoudt, maar hij bestrijdt in elk geval dat
goed en kwaad bepaald wordt door wat mensen persoonlijk wel of niet
aanstaat.
Is de heersende moraal van grenzeloze vrijblijvendheid over haar
hoogtepunt heen? Dat is een spannende vraag. Het antwoord is
vooralsnog in nevelen gehuld, maar - hoe het ook zij - de ChristenUnie
zal zich inspannen om de herontdekking van bijbelse normen en waarden
te bevorderen. Dat is christelijk-sociaal.
Respect voor leven
Christelijk-sociale politiek vecht tegen het kwade in de samenleving,
zoals de aantasting van het menselijk leven. Het is goed nieuws dat
CDA, LPF en VVD over de bescherming van leven hebben gesproken. Ik zal
het vervolg van dit gesprek op de voet volgen. Christelijk-sociale
politiek vecht in dit kader ook tegen de exploitatie van vrouwen en
van seksualiteit.
De legalisering van prostitutie druist in tegen de bijbelse normen en
waarden en is helaas geen onderwerp van gesprek tussen CDA, LPF en VVD
geweest. De programma's van de drie partijen maken dat ook niet
waarschijnlijk. Toch moet er op dit terrein wel iets gebeuren. Het is
absurd dat de wet gemeenten verbiedt om een bordeel van hun
grondgebied te weren. Ik mag toch aannemen dat ook de VVD gevoelig is
voor het argument dat Den Haag niet moet forceren dat prostitutie als
een gewone bedrijfstak wordt gezien. Dat biedt misschien kansen.
Christelijk-sociale politiek komt op voor bijbelse normen en waarden
in de samenleving. Het gaat daarin om zorg voor elkaar en zorg voor
onze omgeving. Dat is goed voor mensen en goed voor de hele
samenleving.
---