Gemeente Utrecht

PERSGESPREK COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS

Dinsdag 18 juni, 16.00 uur

Perskamer 1.03, Stadhuis

Geannoteerde agenda naar aanleiding van de vergadering van het college van burgemeester en wethouders d.d 18 juni 2002.


1. Uitwerkingsplan Moskee Kalymnosdreef


Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten het uitwerkingsplan Moskee Kalymnosdreef vast te stellen.

Aanleiding voor het opstellen van dit uitwerkingsplan was het voornemen om in Overvecht een moskee te bouwen aan de Kalymnosdreef/hoek Einsteindreef. Het bouwterrein ligt binnen een nog uit te werken deel van het bestemmingsplan Overvecht. Inmiddels is op basis van een ontwerp-uitwerkingspIan vergunning verleend voor de bouw van de moskee. In dit ontwerp-uitwerkingsplan krijgt de resterende groenvoorziening de bestemming ecologische verbindingszone, zodat verdere bebouwing niet is toegestaan.

Tegen het voornemen om een vergunning te verlenen voor de bouw van een moskee zijn geen zienswijzen naar voren gebracht. Ook zijn geen bezwaren ingediend tegen de verleende bouwvergunning. De bouw van de moskee is thans in volle gang.

Na verlening van de bouwvergunning wordt nu de procedure van het opstellen van een definitief uitwerkingsplan verder afgerond. Na inspraak is het ontwerpplan ter inzage gelegd. Dat heeft niet geleid tot het indienen van zienswijzen.. Op 21 mei jongstleden heeft commissie voor Ruimtelijke Ordening, Wonen, Grondzaken en Onderwijs positief over het plan geadviseerd.

Het nu door het college vastgestelde uitwerkingsplan wordt nu aan gedeputeerde staten van Utrecht toegezonden. Na hun goedkeuring is het uitwerkingsplan definitief.


2. Stand van zaken Duurzame Ontwikkelingsbeleid

Het college van b en w heeft kennis genomen van de stand van zaken van de uitvoering van het Duurzame Ontwikkelingsbeleid. Dit komt voort uit een motie van de gemeenteraad om voor een aantal jaar de duurzame ontwikkeling in Utrecht te stimuleren. De motie is uitgewerkt in de beleidsnotitie.

Voor de uitvoering van het beleid is vanaf 2001 tot 2005 jaarlijks EUR 136,000,00 beschikbaar. Voor dit budget zal in de tweede helft van dit jaar andere een coördinator Duurzame Ontwikkeling worden aangesteld. In het rapport is opgenomen wat er in de afgelopen anderhalf jaar is gerealiseerd. Onder andere is de VerkeersMilieuKaart gemaakt en is een start gemaakt om te werken aan Duurzame bestemmingsplannen. De pilot is hierbij de wijk Oog in Al. Ook met Utrechtse ondernemers is in samenwerking met Economische Zaken overleg gevoerd over Duurzaam Ondernemen. Naar verwachting zal het overleg dit jaar tot concrete activiteiten leiden.

Onder Duurzame Ontwikkeling vallen ook de activiteiten die de coördinator Duurzaamheidscommunicatie in Leidsche Rijn uitvoert. Hoogtepunten zijn o.a. het Duurzaamheidsprofiel Leidsche Rijn en de opzet voor duurzaamheidscommunicatie in Leidsche Rijn. De raadscommissie voor het Stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en Vervoer wordt geïnformeerd.


3. Bedrijfsplan fietsparkeren

Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten het bedrijfsplan fietsparkeren van het Parkeerbedrijf Gemeente Utrecht goed te keuren. Het Parkeerbedrijf wil fietsparkeren stimuleren en verbeteren en wil daarom investeren in fietsklemmen, fietstrommels, buurtstallingen en publieke stallingen. Op diverse plekken in de stad worden fietsklemmen geplaatst, zoals bij winkel- en horecagelegenheden, bij openbaar vervoerhaltes en stations, in woonwijken en bij recreatie- en sportvoorzieningen. Ook worden in gebieden waar betaald parkeren voor de auto wordt ingevoerd, tegelijkertijd fietsklemmen geplaatst voor de bewoners.

Er staan nu circa 15 fietstrommels in de stad, de meeste zijn enige jaren geleden geplaatst in de Vogelenbuurt. In de komende jaren worden nog eens 25 fietstrommels geplaatst in andere wijken in de stad. Hierbij wordt extra aandacht besteed aan diefstalbestendigheid en uiterlijke vormgeving van de trommel. De afgelopen jaren zijn in verschillende dichtbebouwde wijken in Utrecht tien buurtstallingen voor buurtbewoners gecreëerd. Daar komen nog vijf buurtstallingen bij.

Ook het netwerk aan publiek bewaakte stallingen wordt verder uitgebreid met circa vijf stallingen ten opzichte van de huidige acht bij het Vredenburg, Hoog Catherijne, Den Hommel, De Kwakel, Krommerijn, Ziekenhuis Overvecht, Het Neude, IJsselstein, Winkelcentrum Overvecht en het Stadhuis.


4. Voortgangsrapportage Grotestedenbeleid

Het college van burgemeester en wethouders heeft de Voortgangsrapportage Grotestedenbeleid vastgesteld. In 1999 heeft de gemeente een convenant met het Rijk afgesloten, waarin is afgesproken dat gemeente en Rijk in de periode tot en met 2003 gezamenlijk achterstanden in de stad gaan aanpakken, gebruikmakend van de in de stad aanwezige kansen. Voor dit beleid is over de jaren bijna EUR 800 miljoen beschikbaar, waarvan EUR 450 miljoen rijksbijdrage.

Het grotestedenbeleid is neergelegd in het zgn. Stedelijk Ontwikkelingsplan en bestaat uit een aantal deelprogramma's, waaraan meetbare doelstellingen zijn verbonden. De uitvoering van die programma's ligt grotendeels op schema, al blijkt dat enkele onderdelen te ambitieus zijn ingezet. Goede resultaten zijn geboekt op het gebied van werkgelegenheid (bv. doorstroming van gesubsidieerd werk naar regulier werk), jeugdbeleid (bv. uitbreiding kinderopvang), onderwijs (bv. vermindering schoolverzuim), inburgering (bv. geen wachtlijst meer voor nieuwkomers) en monumentenbeleid (bv. de gemeentelijkse subsidies maken een 6 à 7 keer hoger particuliere investering mogelijk). Er zijn ook belangrijke resultaten bereikt bij het uitbreiden van de voorzieningen voor daklozen en voor verslaafden. De maatregelen vergen veel tijd en meer geld dan beschikbaar is. Al langer bekend is dat de woningbouwproductie, ook buiten Leidsche Rijn, nog niet op het gewenste tempo is. Het veiligheidsbeleid laat een divers beeld zien. Op onderdelen (bv. inbraak, vernielingen) is de ontwikkeling naar wens, terwijl op andere punten (bv. geweld) een negatieve ontwikkeling is waar te nemen. Utrecht blijft een aantrekkelijke vestigingsplaats voor bedrijven, maar een meting onder de hier gevestigde ondernemers laat zien dat de gemeentelijke dienstverlening kan worden verbeterd.

Deze stand van zaken was voor het college aanleiding een aantal sturingsmaatregelen te treffen. Zo wordt het veiligheidsbeleid op effectiviteit doorgelicht. Verder zijn op enkele onderdelen de ambities bijgesteld, daar waar ze in redelijkheid niet kunnen worden waargemaakt. Tenslotte treft het college enkele maatregelen, waarmee de aandacht van de organisatie sterker wordt gericht op het bereiken van de met het grotestedenbeleid beoogde resultaten.

De voortgangsrapportage wordt ter informatie aan de commissie AZVWWF voorgelegd.


5. Europese investering in kanaalstraat e.o. succesvol
Dankzij forse subsidies, beschikbaar gesteld door de Europese Commissie, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de gemeente Utrecht zelf (gezamenlijk totaal EOR 18,9 mln.), heeft het woonwerk gebied Kanaalstraat e.o. in de wijk West belangrijke impulsen gekregen op het gebied van werkgelegenheid, veiligheid en leefbaarheid. Het succes van deze investeringen is ook af te meten aan de enorme particuliere bijdrage die twintig maal zoveel (totaal EUR 11 mln.) is geworden dan aanvankelijk begroot. Dit staat te lezen in het eindverslag voor de Europese Commissie dat het college van b & w heeft vastgesteld.

Projecten als: Wijkwerk Bedrijf Service West, Museumcafé Lombok, het Bedrijfsverzamelgebouw en woonzorg project Cascade hebben een substantiële bijdrage geleverd aan extra werkgelegenheid in de buurt. Ook de projecten City Safari en Salaam Lombok hebben veel bijgedragen aan de promotie van de wijk Lombok.

Op het gebied van veiligheid en leefbaarheid hebben veel speelplaatsen een nieuwe inrichting gekregen. Een project als Kinderspoor Lombok was specifiek gericht op het aan leggen van veilige routes voor kinderen van en naar school.

Circa 25 projecten waren gericht op het versterken en promoten van de identiteit van de wijk lombok. Zonder de rest te kort te doen noemen we enkele zichtbare projecten zoals: Molen Erf de Ster, het nieuwe onderkomen van Stichting Welzijn West (Malakkastraat) en het Kunstverzamelgebouw (Makassarstraat)

Nagenoeg alle 98 projecten met een Europese bijdrage vanuit de zogeheten Urban-regeling zijn inmiddels succesvol afgerond. Aan de Europese Commissie wordt zal worden gevraagd in te stemmen met het eindverslag. De bijdrage van het Ministerie van BZK is inmiddels volledig uitgekeerd, de bijdrage van de EU voor 80%. De laatste 20% wordt uitgekeerd na goedkeuring van het eindverslag.


6. Heel de Buurt Kanaleneiland

Het college van b en w heeft het Meerjarenverslag 1998-2001 Heel de Buurt Kanaleneiland vastgesteld. In de periode van 1998 tot eind 2001 nam de gemeente Utrecht deel aan het landelijk project Heel de Buurt. Daartoe is in Kanaleneiland een (meerjaren)programma opgesteld, waaronder zeven projecten vielen. Doelstelling van het programma was tweeledig: aan de ene kant concrete projectresultaten neerzetten om de directe woon en leefomgeving te verbeteren, aan de andere kant heel gericht sturen op het beproeven en ontwikkelen van nieuwe / andere methoden en instrumenten voor communicatie, inspraak en participatie in een multiculturele buurt. De resultaten daarvan zijn vastgelegd in het Meerjarenverslag 1998-2001 Heel de Buurt Kanaleneiland en in het boekje Nieuwe Kanalen: Multiculturele communicatie op't Eiland.

De gemeente Utrecht ontving voor uitvoering van het programma Heel de Buurt Kanaleneiland in totaal EUR 346.007,40 subsidie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Daarnaast vond cofinanciering plaats door de gemeente voor een totaalbedrag van EUR 372.099,78. Formele vaststelling van het Meerjarenverslag door het college van b en w is één van de voorwaarden van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) voor de definitieve toekenning van de subsidie.

Het voorstel komt aan de orde in de raadscommissie voor Algemene Zaken, Veiligheid, Wijkgericht werken en Financiën.

Utrecht, 18 juni 2001