Gemeente Nijmegen

Korte Nieuwstraat 6
6511 PP Nijmegen
Telefoon (024) 329 91 11
Telefax (024) 329 23 78
E-mail gemeente@nijmegen.nl

Postadres
Postbus 9105
6500 HG Nijmegen

persinformatie

Datum Nummer
18 juni 2002 p104


Aanbevelingen naar aanleiding van klantenonderzoek

Extra aandacht voor informatievoorziening aan klanten Sociale Zaken en Werk

De gemeente Nijmegen gaat de informatieverstrekking en dienstverlening van de afdeling Sociale Zaken en Werk, het Reïntegratiebedrijf Waalwerk en Balans (gemeentelijk centrum voor inkomensondersteunende maatregelen) verbeteren. Dit gebeurt naar aanleiding van de uitkomsten van het klantonderzoek dat afgelopen jaar werd gehouden. De informatie voor klanten wordt verbeterd door het inzetten van extra communicatiemiddelen en door bepaalde klantgroepen specifiek te informeren over regelingen waarvoor zij in aanmerking komen. Daarnaast wordt er meer aandacht besteed aan het vastleggen van afspraken met de klant en krijgen klanten zoveel mogelijk te maken met een vast contactpersoon.

In het najaar 2001 startte de afdeling Sociale Zaken en Werk, Waalwerk en Balans een vierde onderzoek naar de tevredenheid onder haar klanten. Specifiek werd gekeken naar de dienstverlening aan mensen met een bijstandsuitkering. In totaal hebben ruim 500 klanten meegewerkt aan het onderzoek. Dienstverlening in het algemeen werd positief beoordeeld. Op een aantal punten blijkt verbetering gewenst. Klanten geven de voorkeur aan een vaste consulent. Niet alle klanten bleken voldoende op de hoogte van hun rechten. Ook kwam naar voren dat een groot deel van de klanten dat door het reïntegratiebedrijf Waalwerk begeleidt wordt naar werk of zorg, niet op de hoogte is dat ze hiervoor een traject volgen.

Om de helderheid en dienstverlening naar klanten te verbeteren, hebben de deelnemende afdelingen van de gemeente een 16-tal aanbevelingen opgesteld. Deze zijn ook besproken met de verschillende klantgroepen waarmee de gemeente regelmatig overleg voert over beleid en uitvoering ten aanzien van minima en uitkeringsgerechtigden. De aanbevelingen richten zich op verbetering van de informatievoorziening naar klanten en deskundigheidsbevordering van personeel. Zo komt er binnenkort een brochure over rechten en plichten van uitkeringsgerechtigden, extra aandacht wordt besteed aan de communicatie met allochtonen en er wordt zoveel mogelijk vastgehouden aan 1 contactpersoon voor elke klant. Daarnaast is deskundigheidsbevordering onder medewerkers een belangrijk aandachtspunt. In de afgelopen jaren is er al veel aandacht geweest voor gesprekstechnieken onder personeel. Dit blijft belangrijk. Tevens krijgen medewerkers extra instructie rondom (inkomensaanvullende) regelingen die van belang zijn voor klanten en specifieke doelgroepen. Verder zal explicieter dan nu met de klant worden besproken wat een traject naar werk of zorg behelst en zullen mondelinge afspraken tussen klant en dienstverlener zoveel mogelijk schriftelijk worden vastgelegd.

Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Janine Adriaansens, doorkiesnummer 3292380


---
Alle informatie in dit emailbericht is onder voorbehoud. De Gemeente Nijmegen is op geen enkele wijze aansprakelijk voor vergissingen of onjuistheden in dit bericht.