Gemeente Nijmegen
Korte Nieuwstraat 6
6511 PP Nijmegen
Telefoon (024) 329 91 11
Telefax (024) 329 23 78
E-mail gemeente@nijmegen.nl
Postadres
Postbus 9105
6500 HG Nijmegen
persinformatie
Datum Nummer
18 juni 2002 p104
Aanbevelingen naar aanleiding van klantenonderzoek
Extra aandacht voor informatievoorziening aan klanten Sociale Zaken en Werk
De gemeente Nijmegen gaat de informatieverstrekking en dienstverlening van
de afdeling Sociale Zaken en Werk, het Reïntegratiebedrijf Waalwerk en
Balans (gemeentelijk centrum voor inkomensondersteunende maatregelen)
verbeteren. Dit gebeurt naar aanleiding van de uitkomsten van het
klantonderzoek dat afgelopen jaar werd gehouden. De informatie voor klanten
wordt verbeterd door het inzetten van extra communicatiemiddelen en door
bepaalde klantgroepen specifiek te informeren over regelingen waarvoor zij
in aanmerking komen. Daarnaast wordt er meer aandacht besteed aan het
vastleggen van afspraken met de klant en krijgen klanten zoveel mogelijk te
maken met een vast contactpersoon.
In het najaar 2001 startte de afdeling Sociale Zaken en Werk, Waalwerk en
Balans een vierde onderzoek naar de tevredenheid onder haar klanten.
Specifiek werd gekeken naar de dienstverlening aan mensen met een
bijstandsuitkering. In totaal hebben ruim 500 klanten meegewerkt aan het
onderzoek. Dienstverlening in het algemeen werd positief beoordeeld. Op een
aantal punten blijkt verbetering gewenst. Klanten geven de voorkeur aan een
vaste consulent. Niet alle klanten bleken voldoende op de hoogte van hun
rechten. Ook kwam naar voren dat een groot deel van de klanten dat door het
reïntegratiebedrijf Waalwerk begeleidt wordt naar werk of zorg, niet op de
hoogte is dat ze hiervoor een traject volgen.
Om de helderheid en dienstverlening naar klanten te verbeteren, hebben de
deelnemende afdelingen van de gemeente een 16-tal aanbevelingen opgesteld.
Deze zijn ook besproken met de verschillende klantgroepen waarmee de
gemeente regelmatig overleg voert over beleid en uitvoering ten aanzien van
minima en uitkeringsgerechtigden. De aanbevelingen richten zich op
verbetering van de informatievoorziening naar klanten en
deskundigheidsbevordering van personeel. Zo komt er binnenkort een brochure
over rechten en plichten van uitkeringsgerechtigden, extra aandacht wordt
besteed aan de communicatie met allochtonen en er wordt zoveel mogelijk
vastgehouden aan 1 contactpersoon voor elke klant. Daarnaast is
deskundigheidsbevordering onder medewerkers een belangrijk aandachtspunt. In
de afgelopen jaren is er al veel aandacht geweest voor gesprekstechnieken
onder personeel. Dit blijft belangrijk. Tevens krijgen medewerkers extra
instructie rondom (inkomensaanvullende) regelingen die van belang zijn voor
klanten en specifieke doelgroepen. Verder zal explicieter dan nu met de
klant worden besproken wat een traject naar werk of zorg behelst en zullen
mondelinge afspraken tussen klant en dienstverlener zoveel mogelijk
schriftelijk worden vastgelegd.
Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Janine Adriaansens,
doorkiesnummer 3292380
---
Alle informatie in dit emailbericht is onder voorbehoud.
De Gemeente Nijmegen is op geen enkele wijze aansprakelijk voor vergissingen of onjuistheden in dit bericht.