D66
Doden door wachtlijsten in zorg
Zorg en gezondheid
Vivien van Geen
13-06-2002 - Patienten met kanker in het hoofd-halsgebied krijgen niet
de snelle behandeling die medisch noodzakelijk is. Dit is een van de
conclusies uit het onderzoek van de Nederlandse Werkgroep Hoofd-
Halstumoren. D66 woordvoerder Gezondheidszorg Vivien van Geen hield
haar maidenspeech over de uitkomsten van dit onderzoek in een
Interpellatiedebat in de Tweede Kamer. 'Niet de minister moet
beslissen hoeveel ruimte voor welke ziekten in een jaar nodig is'.
Het rapport waar wij vandaag over praten brengt een misstand in
ziekenhuizen aan het licht. Patienten met kanker in het
hoofd-halsgebied krijgen niet de snelle behandeling die medisch
noodzakelijk is. Dat is zorgelijk en roept vragen op. Veel is al
gezegd en geschreven, dat hoef ik niet te herhalen. De minister heeft
op veel van mijn vragen al antwoord gegeven. Daarom kan ik me
concentreren op de grote lijnen.
Dit onderzoek werd gestart omdat de werkgroep signaleerde dat de
wachttijden onacceptabel waren. De werkgroep verdient lof voor dit
initiatief waarbij zij de eigen praktijk kritisch toetst en plannen
voor verbetering maakt. Zij maakt de verantwoordelijkheid duidelijk
waar je die als professional hebt. Andere partijen hebben niet
gereageerd. Direkties, de verzekeraars en de inspektie. Wisten ze het
niet of voelden ze zich niet verantwoordelijk? Daar wil D66 antwoord
op. Het belooft weinig goeds voor de toekomst. Het is nu wel bekend
dat het huidige zorgstelsel vervangen moet worden en dat er capaciteit
bij moet. We kunnen hier wel een prachtig nieuw zorgstelsel ontwerpen,
maar als partijen hun verantwoordelijkheid niet voelen en nemen werkt
het niet. Het wordt tijd om degenen die verantwoordelijk zijn aan te
spreken en af te rekenen. Met afrekenen bedoel ik niet een gouden
handdruk. Uit de antwoorden van de minister krijg ik de indruk dat op
verschillende fronten aan dit probleem wordt gewerkt en dat
aanzienlijke verbeteringen tot stand gebracht worden. Er blijven
punten over waar D66 aandacht voor wil vragen:
Het goed omgaan met urgente patienten en capaciteitsproblemen, het
zorgproces en het ziekteverzuim. In ziekenhuizen wordt enthousiast en
toegewijd gewerkt, veel productie van goede kwaliteit geleverd. De
enkeling die zijn verantwoordelijkheid niet neemt veroorzaakt
problemen. Dat lijkt nu de beeldvorming te bepalen, daardoor staat de
sector in een kwaad daglicht. Het is belangrijk dat dit soort
problemen in ziekenhuizen nu en in de toekomst beter en sneller worden
aangepakt.
Hoe is het mogelijk dat urgente patienten niet snel behandeld worden?
Het uitgangspunt moet zijn dat de patient waarvan de behandeling
medisch het meest noodzakelijk is het eerst behandeld wordt. Ook met
een ander bekostigingssysteem heb je soms 10 OKs maar 11 patienten.
Het ziekenhuisbestuur en de medische staf zijn verantwoordelijk
daarvoor een integrale afweging te maken. Specialisten moeten de
urgentie van hun patienten inbrengen in de afweging. Blijkbaar is dat
in deze ziekenhuizen misgegaan. Volgens de Volkskrant van vanochtend
gaat het vaker mis. Hoe komt dat? Hoe gaat de minister
bevorderen dat medische noodzaak bij beslissingen over behandeling in
ziekenhuizen wel de rol speelt die noodzakelijk is?
Deze specialisten vragen de minister om zelfstandige centra met een
eigen budget, zodat zij niet meer met andere disciplines hoeven te
onderhandelen. Dat lijkt makkelijk maar is niet de oplossing: we
willen juist af van budgetten. Principieler is dat niet de minister
moet beslissen hoeveel ruimte voor welke ziekten in een jaar nodig is.
Dat kunnen op elk moment alleen de mensen die weten om welke patienten
het gaat. In elk ziekenhuis moet voor alle patienten de garantie zijn
dat prioriteit integraal wordt afgewogen. Door ziekten in hokjes in te
delen maak je de zaak wel overzichtelijker maar zeker niet
doelmatiger.
Als je een patient niet op tijd kunt behandelen moet je zoeken naar
een alternatief of hem verwijzen naar wachtlijstbemiddeling. Dat is
hier ten onrechte niet gebeurd. Een ziekenhuis dat daardoor patienten
benadeelt is aansprakelijk. Wil de minister betrokkenen daarop wijzen.
Bij gebrek aan capaciteit kan een ziekenhuis zo nodig extra capaciteit inkopen. 4 van de 8 HH-centra maken gebruik van OK-capaciteit elders. De werkgroep beveelt aan dat ook te doen voor MRI of CT-scans. Waarom gebeurt dat zo weinig? Wil de minister uitzoeken wat de belemmeringen zijn en ertoe bijdragen dat belemmeringen verdwijnen?
Verantwoordelijkheid van specialisten
Specialisten hebben en claimen een eigen verantwoordelijkheid voor het
zorgproces. Van oudsher hebben medici veel aandacht voor medisch
technische aspecten en wat minder voor logistieke aspecten. Inmiddels
is duidelijk dat logistiek goede zorgprocessen leiden tot grote
kwaliteitsverbetering en productietoename. Er zijn allerlei 'good
practices', voorbeelden die navolging verdienen. (tijdslot,
zorgcoordinator, bedrijfstijd). Specialisten die slecht samenwerken en
hun zorgproces niet doelmatig inrichten benadelen patienten en maken
hun beroepsgroep te schande. Zolang specialisten schaars zijn, zijn ze
voor de directie moeilijk aan te pakken. Wil de minister bezien hoe
specialisten op hun verantwoordelijkheid kunnen worden aangesproken?
Een eerste stap is publiciteit over de doelmatigheid van verschillende
specialisten. Kunnen specialisten door patientenorganisaties
aansprakelijk gesteld worden voor een inefficient zorgproces?
Een belangrijke oorzaak van verminderde capaciteit is ziekteverzuim.
In een kleine afdeling kan toeval een rol spelen, maar in een grote
organisatie is hoog ziekteverzuim zonder meer het gevolg van slecht
personeelsmanagement. Een slechte manager moet de kans krijgen zijn
management te verbeteren. Als dat niet op korte termijn lukt is het in
het belang van de organisatie, het personeel en de patienten dat de
manager vertrekt. Het is aan de Raad van Toezicht dit niet op zijn
beloop te laten maar aan te pakken. Wat mij betreft zit elke
bestuurder van een ziekenhuis met een ziekteverzuim boven 7 % in de
gevarenzone.
D66 vraagt de minister de inspectie, de Raden van Toezicht, de
patientenbeweging en de verzekeraars op hun verantwoordelijke rol aan
te spreken. Het zorgstelsel kan alleen goed functioneren als zij
ziekenhuizen en specialisten aanspreken en afrekenen. Voor de
patientenbeweging is wellicht extra capaciteit voor juridische
ondersteuning nodig.
Door goede inzet te waarderen en belonen en slecht funktionerende
enkelingen aan te pakken kan het werkklimaat, de produktie en de
kwaliteit in ziekenhuizen verbeteren. Dat is nodig voor het imago van
de zorg.