GERRESHEIMER
Strategie van specialiseren legt Gerresheimer geen windeieren
Bedrijfswinst sterk gestegen: Strategie van specialiseren legt
Gerresheimer geen windeieren
De kernsegmenten farmaceutica en cosmetica kenden over de hele wereld
een zeer goede ontwikkeling, en dat ondanks de moeilijke onderliggende
omstandigheden
Dusseldorf, Duitsland (ots) - Een consequent
herstructureringsprogramma en een toegenomen nadruk op de
farmaceutische markten hebben verpakkings- en systeemspecialist
Gerresheimer in een hogere versnelling geschakeld. Ondanks de
moeilijke internationale economische achtergrond kon de groep zijn
bedrijfswinsten (EBITA) vorig jaar met meer dan 50 procent optrekken,
naar 50 miljoen EUR. Grotendeels dankzij de uitbreiding van zijn
portefeuille van farmaceutische producten bleek de Gerresheimer Group
'zeer stevig' in de zwakke internationale cyclische omgeving, zo
maakte CEO van Gerresheimer Glas AG, Dr. Axel Herberg bekend tijdens
de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering in Düsseldorf op 14 juni
2002.
De groep puurt reeds drie vierde van zijn internationale verkoop
uit de verpakking van farmaceutische producten en systeemoplossingen
vervaardigd uit glas en kunststof, en is nu één van de belangrijkste
leveranciers ter wereld. Parfum- en cosmeticaverpakkingen zijn goed
voor 16 procent van het totaal. Volgens Herberg stemt de weging
overeen met de strategische oriëntatie naar 'maximaal cyclusbestendige
en sterke groeimarkten waar wij ons voordeel kunnen doen met ons hoge
kwaliteitsniveau en onze innovatieve capaciteit.'
De stijging van de winstcapaciteit blijkt duidelijk uit de aanzienlijke opwaartse trend van de bedrijfswinsten in 2001. Tijdens de eerste vijf maanden van dit jaar slaagde Gerresheimer Glas AG erin zijn EBITA te verhogen met nog eens 50 procent tegenover vorig jaar; de verkoopopbrengst lag 2,5 procent hoger dan vorig jaar. De positieve trend 'verstrekt ons voornemen om op de ingeslagen weg verder te gaan,' zegt Herberg. Op de aandeelhoudersvergadering stelde hij een gegarandeerd dividend van 0,84 EUR voor, plus een bijkomend dividend van 0,30 EUR, wat neerkomt op een totaal van 1,14 EUR per aandeel. Voor binnenlandse aandeelhouders die recht hebben op heffingskorting op inkomstenbelasting wordt het bedrag door het belastingvoordeel verhoogd tot 0,49 EUR, d.w.z. een totaal van 1,63 EUR per aandeel.
De groep is zich blijven terugtrekken uit segmenten met minder groeipotentieel en marginale activiteiten. Dat alleen al verklaart de daling van de geconsolideerde verkoop, die vorig jaar is achteruit gegaan met 19 miljoen EUR, tot 597 miljoen EUR. De CEO beschreef de trend van de geconsolideerde verkoop van de groep als zeer bevredigend, gezien de internationale economische situatie.
Op de kerngebieden farmaceutische producten en cosmetica steeg de
verkoop met ruim 3 procent, naar 594 miljoen EUR. Toch kende de
cosmeticasector, die dicht bij de consument staat, na de
gebeurtenissen van 11 september een duidelijke daling van de verkoop
van kwalitatief hoogstaande parfums aan consumenten. Aan de tijdelijke
zwakte van de markt in de Verenigde Staten wordt dit jaar het hoofd
geboden met gerichte herstructureringsmaatregelen die gericht zijn op
het terugdringen van de kosten en het opvoeren van de
productiviteit.
De sterkste positieve impulsen komen ongetwijfeld van de
farmaceutische markt, waar de Gerresheimer Group zich reeds naar de
wereldtop heeft opgewerkt. Vooral het marktsegment voor
verpakkingssystemen zal volgens Herberg verder blijven groeien:
Producenten van farmaceutische producten onderscheiden zich steeds
meer van de concurrentie met innovatieve, intelligente vormen van
toepassing, en zijn tegelijkertijd steeds meer verschoven van de
waardeketenprocessen naar hun leveranciers stroomopwaarts. De sterk
gestegen vraag naar vooraf gevulde injectiespuitsystemen zet deze
trend extra in de verf. 'Investeringen in innovatieve producten en
productiviteitswinst in de basisactiviteit - dat is de formule voor
het toekomstige succes van dit bedrijf,' benadrukte de CEO van
Gerresheimer.
Regionaal bleef de weging, in de loop van de voortgaande
internationalisering, verschuiven naar andere Europese landen en naar
Amerika; nu wordt slechts 22 procent van de totale verkoop opgetekend
op de Duitse markten.
De specialisatie in internationalisatie van de groep blijven verder
gaan. In april kocht Gerresheimer alle aandelen in het Mexicaanse
bedrijf Ampolletas S.A. Met een verkoop van 35 miljoen EUR is het de
marktleider in Mexico en Centraal-Amerika voor kwalitatief hoogstaande
farmaceuticaverpakking, gemaakt van glazen buisjes. 'Nog een mijlpaal
voor de uitbreiding van onze marktpositie in Noord- en
Centraal-Amerika,' aldus Herberg.
De Gerresheimer Group is één van de belangrijkste leveranciers van
kwalitatief hoogstaande verpakkings- en systeemoplossingen ter wereld,
die gebruik maakt van glazen buisjes, speciaal glas en
verpakkingsglas, en ook van kunststof. Het bedrijf concentreert zich
op de vooruitziende marktsegmenten van farmaceutische producten,
laboratoriumuitrusting, cosmetica en miniatuurglas. Gerresheimer
fabriceert in 19 vestigingen Europa en Amerika (5 fabrieken in de VS
en 1 in Mexico) en heeft over de hele wereld 5.600 mensen in dienst.
De totale verkoop bedraagt ongeveer 630 miljoen EUR, waarvan bijna
drie vierde buiten Duitsland wordt gerealiseerd. Meer informatie op
www.gerresheimer.com.
ots Original Text Service: Gerresheimer Glas Aktiengesellschaft
Internet: http://www.presseportal.de
Contact:
Gerresheimer Glas Aktiengesellschaft
Moersenbroicher Weg 191
D -40470 Duesseldorf, Duitsland
http://www.gerresheimer.com
Burkhard Lingenberg
Director Corporate PR & Marketing
Phone +49-(0)211/61 81-251
Phone +49-(0)211/61 81-241
e-mail: b.lingenberg@gerresheimer.com
18 jun 02 14:09