AutoRai
18-6-2002
BMW 5-serie al dertig jaar de benchmark in zijn klasse
In september 2002 viert BMW met de 5-serie, zijn dertigste verjaardag. Het eerste model in deze klasse, de BMW 520 uit 1972, was een sportief-chique vierdeurs sedan met een handelbaar onderstel en een voor die tijd sportieve, 115 pk sterke viercilinder.
In september 2002 viert BMW met de 5-serie, zijn dertigste verjaardag.
Het eerste model in deze klasse, de BMW 520 uit 1972, was een
sportief-chique vierdeurs sedan met een zeer handelbaar onderstel en
een voor die tijd buitengewoon sportieve, 115 pk sterke
viercilindermotor. Zijn introductie, in de herfst van 1972 was tevens
de start van de tot op heden voortgezette reeks type-aanduidingen voor
de 3-, 5- en 7-serie.
De eerste BMW 5-serie zag kort na de Olympische Spelen van 1972 en de
opening van BMWs nieuwe kantoorgebouw, de BMW viercilinder, aan de
Petuelring in München het licht. De eerste autos werden gebouwd in
München, maar vanaf herfst 1973 werd de 5-serie ook geproduceerd in de
nieuwe BMW fabriek in Dingolfing.
Het idee voor een BMW model in deze klasse stamt reeds uit het einde
van de jaren vijftig. Toentertijd nam BMW de beslissing om een auto te
ontwikkelen die er sinds de jaren veertig niet meer bij het merk was
geweest: comfortabel genoeg voor vijf personen, snel en handelbaar
voor een vlotte rijstijl. De marketing-strategen gaven deze BMW 1500,
die vanaf 1962 werd gebouwd, de naam de Nieuwe Klasse.
De 5-serie zou uitgroeien tot het hart van de productfilosofie van
BMW. Daartoe blikken we even terug in de historie van het merk. In
1966 deed de nieuwe, compacte, tweedeurs 1600-2 zijn intrede; een auto
waarmee BMW wederom een nieuwe dimensie op autogebied uitvond. Eind
jaren zestig zette BMW de zescilindertraditie uit de jaren dertig
voort met de modellen 2500 en 2800. Samen met de coupé 2800 CS
behoorden deze BMWs tot beste wat de Europese auto-industrie destijds
aanbood.
Vierde generatie BMW 5-serie
De huidige, vierde generatie, BMW 5-serie is een direct afgeleide van
de beschrijving van de BMW 1500 en is nog grotendeels gelijk gebleven,
uiteraard wel in de afgelopen decennia steeds opnieuw verbeterd en
geactualiseerd. De producteigenschappen hebben de 5-serie steeds tot
een trendsetter gemaakt: een elegante, karakteristieke verschijning en
een hoogwaardig technisch geavanceerde auto. Comfortabel, sportief en
functioneel. Een maatstaf op het gebied van actieve en passieve
veiligheid. Leverbaar in twee carrosserievarianten - sedan en touring
-, met zes- en achtcilinder benzinemotoren of vier- en zescilinder
diesels. Een vermogensspectrum van 100 kW/136 pk tot 210 kW/286 pk en
als absolute top de M5 met 294 kW/400 pk.
De BMW 5-serie kent naast de standaard versie ook diverse speciale
uitvoeringen, zoals de Edition en de attractieve Special Edition en
Lifestyle Edition. Daarbij is er ook nog een M sportpakket te
verkrijgen. De enorme veelzijdigheid aan motoren, uitvoeringen en niet
te vergeten opties en accessoires biedt klanten de mogelijkheid om
precies díe 5-serie te kiezen die het beste overeenkomt met hun
individuele wensen, gebruik en aankleding.
Het merk MINI rondt sinds 2001 het modellenprogramma van BMW Group
succesvol naar beneden af. Vanaf 2003 vormt het merk Rolls-Royce de
absolute top van het gamma. Een nieuw model onder de 3-serie en
talrijke nichemodellen zoals de kleine roadster Z3, de grote roadster
Z8 en de Sports Activity Vehicle X5 maken daarnaast duidelijk wat de
BMW Group bedoelt met een premium-merk-strategie.
Tot slot: BMW 5-serie op een rij
De voorvader van de 5-serie: 1500 , 1600 en 2000 uitvoering, tussen
1962 en 1972 in totaal 350.729 exemplaren geproduceerd.
De eerste generatie BMW 5-serie: tussen 1972 en 1982 in totaal 699.094
exemplaren geproduceerd. Leverbaar met zes motoren van de 518 met 90
pk tot en met de M535i met 218 pk.
De tweede generatie BMW 5-serie: tussen 1981 en 1987 in totaal 722.328
exemplaren geproduceerd. Leverbaar met inmiddels zeven motoren,
inclusief diesel en eta-krachtbron. Het vermogensspectrum van de derde
generatie (vanaf 1987) varieerde van 83 kW/113 pk voor het basismodel
tot 232 kW/315 pk voor de sportieve M5.
De derde generatie BMW 5-serie: tussen 1987 en 1996 in totaal
1.333.438 exemplaren geproduceerd. In 1991 zorgde de 5-serie voor een
openbaring met de introductie van een 105 kW/143 pk sterke turbodiesel
met interkoeling.
De huidige vierde generatie BMW 5-serie: 1995 heden is de productie
inmiddels de 1,3 miljoen al gepasseerd. Met de introductie van de
achtcilindermodellen 530i (160 kW/218 pk) en 540i (210 kW/286 pk) als
opvolgers van de zescilinders 530i en 535i had BMW wederom een primeur
in dit segment.