Vrije Universiteit Amsterdam
Informatie voor de pers. Vrije Universiteit Amsterdam.
31/05/2002
---
5e congres International Society for Cultural Research and Activity Theory:
Omgaan met culturele verscheidenheid
Van 18 tot en met 22 juni ontvangt de Vrije Universiteit Amsterdam het
vijfde internationale congres van de International Society for
Cultural Research and Activity Theory (ISCRAT). Kopstukken van de
zogeheten socio-culturele theorie (waaronder psychologen, pedagogen,
sociologen, taalkundigen en filosofen) zullen spreken en discussiëren
rond het thema Dealing with Diversity.
ISCRAT is een internationale vereniging van onderzoekers die zich
verbonden weten in een cultuur-historische benadering van de
menselijke ontwikkeling. Deze benadering is ook wel bekend als de
Cultural-Historical Activity Theory of CHAT. De CHAT is een waardevol
instrument bij het onderzoek van menselijke ontwikkelingen in
uiteenlopende sociaal-culturele contexten. Om een voorbeeld te noemen:
wat betekent de sociaal-culturele context waarin het straatkind in de
sloppenwijk van Rio de Janeiro opgroeit voor de manier waarop dit kind
rekenen leert? En hoe verschilt dat met het kind dat in de
taakgerichte setting van een westerse schoolklas rekenen leert?
Het thema van dit vijfde ISCRAT-congres is Dealing with diversity: de diversiteit van de culturele settings en hun mogelijke invloed op ontwikkelingen van mensen. Verscheidenheid is momenteel een veelbesproken thema in de maatschappelijke discussies. Het wordt verbonden met de omgang tussen diverse culturen en met, bijvoorbeeld, globaliserings- en integratievraagstukken. Uit de diverse bijdragen tijdens dit congres zal duidelijk worden dat diversiteit niet slechts een probleem is, maar juist ook een productieve factor kan zijn in de culturele vernieuwing en in de productie van nieuwe kennis. Multiculturele verscheidenheid en hoe we daarmee omgaan is een topic dat in de hoofdlezingen terug komt, maar ook in verschillende paperpresentaties in symposia. Het gaat dan over meertaligheid, heterogeniteit, kinderen in risicosituaties, maar ook is er een analyse van de speeches van George Bush en Osama Bin Laden te horen. Verder zullen presentaties uit de klinische (therapeutische) hoek, over lerende organisaties , over ontwikkeling van interessen, over het collectieve geheugen, of over heterogeniteit in leergroepen (bij kleuters of in de wiskundeles) op diverse momenten te volgen zijn.
Het congres wordt georganiseerd door de afdeling Onderwijspedagogiek (Faculteit der Psychologie & Pedagogiek, Vrije Universiteit Amsterdam) met hulp van enkele onderzoekers van andere Nederlandse Universiteiten. De afdeling Onderwijspedagogiek heeft al een decennialange reputatie op het gebied van de kennis van de Socioculturele theorie, hetgeen ook in het onderwijs en onderzoeksprogramma van de afdeling tot uitdrukking komt.
Ook internationaal heeft deze afdeling inmiddels een plaats op de kaart gekregen getuige het feit dat dit wereldcongres door de afdeling Onderwijspedagogiek van de VU georganiseerd mocht worden.