Ingezonden persbericht
Stichting Nijmeegse Orgelkring
Nijmegen, 8 juni 2002
PERSBERICHT
Ton Koopman speelt Bach op Königorgel
Op dinsdag 18 juni start in de Sint Stevenskerk het nieuwe concertseizoen van
de Nijmeegse Orgelkring met een feestelijk concert door Ton Koopman. Koopman
geniet wereldwijd bekendheid, zowel als orgel en klavecimbelsolist en als
dirigent. Zijn specialiteit is de vertolking van muziek van J.S. Bach Het
concert begint om 20.30 uur en is het eerste uit de zomerconcertserie. Iedere
dinsdagavond tot en met 10 september zijn in de Sint Stevenskerk
orgelconcerten te beluisteren. De entree bedraagt 5 euro of 4 euro met
korting; vijf concerten naar keuze kosten 20 respectievelijk 16 euro.
Ton Koopman heeft de complete werken van J. S. Bach voor orgel en een groot
aantal van diens cantates op cd opgenomen. Het is slechts een registratie van
zijn uitgebreide en indrukwekkende activiteiten, waarvoor Koopman ook
talrijke prijzen in de wacht sleepte. Koopman is zowel als orgelsolist en
dirigent wereldberoemd en mag met recht een Bach-specialist genoemd worden.
Twee jaar terug kreeg hij bij de Universiteit Utrecht een eredoctoraat voor
zijn bijdragen aan het onderzoek en de vertolking van het oeuvre van J. S.
Bach, met name de passies en cantates.
Bach is een grootmeester in genres. En Koopman laat horen dat hij op alle
markten thuis is. Hij speelt twee preludia en fuga's, koraalbewerkingen, een
koraalpartita en een feestelijk Fantasia.
Koopman opent met een krachtig Preludium en Fuga in c moll. Typische muziek
die de aandacht van de luisteraar wekt. Vervolgens laat hij een aantal
prachtige variaties van het lied O Gott, du frommer Gott horen. In deze acht
bewerkingen van een koraalmelodie demonstreert Bach dat een orgel een
optelsom van vele instrumenten is. Zo suggereert de tweede variatie dat de
koraalmelodie omspeelt wordt door een strijkinstrument zoals een cello. De
vierde variatie lijkt een blokfluitduo. In de finale maakt Bach gebruik van
echo-effecten waarvoor een omvangrijk instrument als een orgel zich bij
uitstek leent.
Een intermezzo met een kort en krachtig Preludium en Fuga brengt Koopman bij
een viertal koraalbewerkingen. Bach's koraalbewerkingen zijn pure muzikale
gedichten. De tekst van het lied en het gevoel dat dit bij de componist
teweeg brengt klinken door in de bewerking. Zo kenmerkt het Schmücke dich, o
liebe Seele een rijk versierde melodie tegen een achtergrond die laag en
donker begint, maar hoog en licht eindigt. Je mag je best versieren en je
laten zien, daar draait het om in het lied. Wachet auf, ruft uns die Stimme
kent een frisse opgewekte begeleiding tegen een verwachtingsvolle melodie.
Alsof iemand wakker geschud wordt omdat er iets heel erg moois staat te
gebeuren, wat je absoluut niet mag missen.
Koopman besluit zijn concert met een feestelijke en lichtvoetige Fantasia in
G.
Ton Koopman sloot zijn studie orgel en klavecimbel aan het
Sweelinckconservatorium af met onderscheiding. Later kreeg hij voor beide
instrumenten de Prix d'Excellence. Na een bloeiende carrière met vele prijzen
en benoemingen is Koopman op dit moment dirigent van het Amsterdam Baroque
Orchestra & Choir, treedt hij op als gastdirigent bij vele internationale
orkesten, is hij hoofdvakdocent klavecimbel aan het Koninklijk Conservatorium
in Den Haag en Honorary Member van de Royal Academy of Music in Londen.
Noot voor de pers: meer informatie kunt u verkrijgen bij Jenneke van de Streek, 024-3788696/070-3305507 of Joost Langeveld, 024-3226360
Jenneke van de Streek
e-mail j.streek@medischvandaag.nl
tel.024-3788696 prive/070-3305507 werk
fax 024-3788696 /070-3305510