Algemene Onderwijsbond
* Speciaal onderwijs in grote problemen
Speciaal onderwijs in grote problemen
De adjunct-directeur staat twee dagen per week voor de groep. Ook de
intern begeleiders en de bovenbouwcoördinatoren staan regelmatig voor
de klas en de tijd voor remedial teaching is gehalveerd. De school is
nauwelijks bestuurbaar omdat geen beleid kan worden ontwikkeld dat
schoolbreed wordt gesteund en de directie en verschillende ervaren
teamleden hebben de school verlaten. Een greep uit de rapporten die
Inspectie van het Onderwijs opmaakte van vijftig basisscholen voor
speciaal onderwijs. De rapporten geven een onthutsend beeld van de
omstandigheden waarin scholen voor speciaal basisonderwijs moeten
werken. Door de vele fusieperikelen rollen teams en directies over
elkaar, verdienen interim-directeuren een goede boterham en blijft de
onderwijskundige ontwikkeling steken. Bovendien is het lerarentekort
juist daar het grootst, zijn lesmethoden veelal verouderd en blijft de
leerlingenzorg onder de maat. Het Onderwijsblad spitte de rapporten
door, sprak de inspecteur en een leerplanontwikkelaar en laat een
school aan het woord waar het ondanks alles wel goed gaat.
U kunt de betreffende artikelen uit Het Onderwijsblad nummer 12 van 15
juni hieronder als Word-document downloaden.
Hob_Speciaal_onderwijs.doc