21/12/01
Goedkope treinkaart voor korte afstanden
De Raad van Bestuur van de NMBS vergaderde op vrijdag 21 december 2001
onder het voorzitterschap van Michel Damar.
De Raad heeft ingestemd met de invoering vanaf 15 juni 2002 van een
nieuwe kaart voor korte afstanden (maximum 9 km). Ze zal 5,40 euro
(218 frank) kosten voor zes enkele ritten naar keuze: de klant vult
eigenhandig, en alvorens in de trein te stappen, de datum en de
stations van vertrek en bestemming in. Deze maatregel speelt heel
concreet in op een verwachting die bij de cliënteel leeft om over een
goedkoper tariefformule te beschikken voor korte trajecten.
De nieuwe treinkaart voor korte afstanden kan door gelijk wie worden
gebruikt. Er zijn ook geen tijdsbeperkingen waarmee men moet rekening
houden. Ze zal echter niet kunnen worden gebruikt binnen het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest waar een volledige tarifaire integratie voor
biljetten en rittenkaarten met de MIVB en binnenkort ook met De Lijn
en TEC bestaat. Om de tariefstructuur te vereenvoudigen valt de
commercialisering van de kaart voor korte afstanden bovendien samen
met:
* de afschaffing van de agglomeratiekaarten van Antwerpen, Gent,
Charleroi en Luik;
* de afschaffing van de ozonkaart voor afstanden van 9 km of minder;
* een verlaging van de prijs van een ozonkaart voor afstanden tussen
10 en 14 km om een coherente prijsstructuur te behouden voor dit
type kaart.
Dit nieuwe vervoersbewijs zal in de stations worden verkocht.
De Raad heeft ook beslist, op basis van een verslag opgesteld in
overleg met het Raadgevend Comité voor de Gebruikers, het kabinet van
de Minister van Mobiliteit en Vervoer en de Administratie van het
vervoer over land, om met ingang van 16 juni 2002 de treindienst licht
aan te passen.
Die maatregelen om het aanbod aan te passen aan de vraag bestaan onder
meer uit de schrapping van een reeks treinen met de laagste
bezettingsgraden. Het gaat om ongeveer 0,5% van het huidige aanbod.
Dit maakt een verhoging van het aanbod mogelijk op momenten van de dag
waarop een zeer grote vraag bestaat.
De Raad heeft bovendien zijn akkoord verleend aan volgende maatregelen
die vanaf december 2001 ingaan:
* de heropening van een aantal stopplaatsen tijdens het weekend;
* de versnelling met 8 minuten van de Thalys Brussel-Luik;
* de versnelling met 6 minuten van de ICA-treinen Brussel-Luik;
* de inzet van bijkomende P-treinen tegen 200 km/h tussen Brussel en
Luik (twee treinen in elke richting);
Die drie laatste punten worden mogelijk door de ingebruikneming van de
hogesnelheidslijn tussen Leuven en Luik eind 2002.
De Raad heeft er tenslotte akte van genomen dat hem begin volgend jaar
bijkomende rapporten zullen worden voorgelegd over verbeteringen van
de treindienst, onder andere voor de lijnen Hasselt-Mol en
Charleroi-Couvin.
In het kader van de aanleg van de noordelijke tak van het Belgische
hogesnelheidsnet (Brussel -Amsterdam), heeft de Raad haar goedkeuring
gegeven aan de werkzaamheden van burgerlijke bouwkunde in Brecht en
Wuustwezel. Deze werkzaamheden werden opgedeeld en aanbesteed in twee
loten en gaan 1,57 miljard en 1,58 miljard frank (resp. 39,09 en 39,16
miljoen euro) kosten. Deze twee belangrijke werven bestrijken iets
meer dan 11 kilometer en lopen integraal langs de autostrade E19
Brussel - Amsterdam. Behalve de aanleg van de eigenlijke spoorbedding,
moeten ook bijkomende werken worden uitgevoerd, zoals de bouw van
veiligheidswanden en -bermen tussen de hogesnelheidslijn en de
autostrade, de verplaatsing of de vernieuwing van de omliggende
weginfrastructuur of de aanleg van een afwateringssysteem. De werken
staan op het programma vanaf begin 2002 en zullen ongeveer 2 jaar
duren.
De Raad van Bestuur heeft eveneens beslist een
sale-and-lease-back-operatie af te sluiten voor de hogesnelheidslijn
tussen Lembeek en de Franse grens en voor de HST-terminal
Brussel-Zuid. Deze operatie zal voor de NMBS 1,692 miljard frank (42
miljoen euro) financiële middelen genereren.
In februari 2000 werd een bestelling van 500 Shimms-wagens voor het
transport van staalplaat ("coils") geplaatst voor een bedrag van 1,06
miljard frank (26,3 miljoen euro). De raad heeft nu beslist om gebruik
te maken van een optie in het contract om een bijkomende bestelling te
plaatsen van 200 wagens van hetzelfde type bij dezelfde firma. Dit
vertegenwoordigt een bijkomende investering van 415,9 miljoen frank
(10,3 miljoen euro).
© 2001 NMBS