CMG


Wehkamp sluit overeenkomst met CMG voor ontwikkeling van multi-channel klantbedieningssysteem

50-jarig Wehkamp bereidt zich voor op toekomstige verkoopkanalen

Amstelveen, 13 juni 2002 - Wehkamp, de grootste homeshopping-organisatie in Nederland, heeft een overeenkomst getekend met CMG voor de bouw en invoering van een nieuw multi-channel klantbedieningssysteem. Wehkamp, dat dit jaar vijftig jaar bestaat, wil hiermee haar dienstverlening rond verkoop en service nog verder toespitsen op de behoeftes en wensen van haar klanten. In het kader hiervan bereidt Wehkamp zich voor op het gebruik door klanten van nieuwe media en kanalen. De eerste fase van dit ambitieuze project is erop gericht de bestaande verkoop en service via het call center te verbeteren. De invoering van het eerste deel van het nieuwe systeem zal over ongeveer 7 maanden plaatsvinden.

Gezien de snelle ontwikkelingen op het gebied van e-commerce en het beschikbaar komen van nieuwe kanalen, heeft Wehkamp besloten om zijn primaire ICT-systeem te vervangen door een nieuwe oplossing waarin alle verkoopkanalen worden geïntegreerd. Naast de bestaande kanalen zoals telefoon, fax, post, Internet en i-mode zullen klanten op termijn tevens in staat zijn om producten te bestellen en informatie op te vragen via nieuwe kanalen zoals interactieve TV. Optimalisering van de kwaliteit van de informatie en het advies, ongeacht via welk kanaal, is tevens een van de achterliggende doelstellingen. Ongeveer 500 medewerkers in het call center zullen met deze nieuwe informatie-, advies- en transactiesystemen gaan werken.

De beslissing van Wehkamp om voor dit belangrijke project samen te werken met CMG, is voornamelijk gebaseerd op de bewezen expertise van CMG in het op tijd en binnen budget realiseren van grootschalige automatiseringsprojecten waarin nieuwe technologie een belangrijke rol speelt. Het is een van de eerste grootschalige implementaties op dit gebied in Nederland.

Wehkamp is een van de pioniers op het gebied van nieuwe technologieën voor wat betreft verkoop en levering 'op afstand'. In 1985 was het bedrijf een van de voorlopers met de ingebruikname van voice response systemen. Bekend geworden door de Wehkamp-catalogus, was het bedrijf in 1995 de eerste homeshopper die in Nederland een website opende voor haar klanten. De website - www.wehkamp.nl - is inmiddels de grootste on-line winkel van Nederland. Onlangs heeft Wehkamp, mede op basis van technologie, de Nationale Logistiekprijs 2001 gewonnen. Dit voorjaar werd de prijzenkast nog verder aangevuld met de vakprijs én de publieksprijs in de categorie Catalogus Awards van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, terwijl algemeen directeur Gerard Marsman in april de prijs voor 'retailer van het jaar' in ontvangst mocht nemen.

Wehkamp zal in een aantal fasen de bestaande systemen en oplossingen vervangen door een volledig geïntegreerd multi-channel systeem met 24x7 beschikbaarheid, dat gereed is voor uitbreiding met nieuwe verkoop- en communicatiekanalen die in de toekomst beschikbaar komen. CMG heeft van Wehkamp de opdracht gekregen om de eerste fase van dit project uit te voeren. Na afronding van deze eerste fase zal Wehkamp de tweede fase - Internet - en tot slot de derde fase - nieuwe technologie achter voice response, interactieve TV e.d. - starten.

"We willen graag de relatie met onze klanten verstevigen door nog beter in te spelen op hun individuele wensen. Bovendien willen we potentiële klanten overtuigen van het enorme gemak van kopen op afstand en de service die daarbij wordt geboden, op het moment en de plaats die hen het beste uitkomt. Ons nieuwe systeem zal zowel de klant zelf als ook onze verkoopadviseuses in deze dienstverlening van grote steun zijn. In CMG hebben wij de partner gevonden om dit strategisch belangrijke systeem te bouwen. Net als wij loopt CMG voorop in het ontwikkelen en toepassen van nieuwe diensten die daadwerkelijk waarde toevoegen voor de klant", aldus Maurits Hoefnagels, programma-manager Total Relations Center bij Wehkamp.

"Met dit nieuwe multi-channel verkoopsysteem versterkt Wehkamp zijn vooraanstaande positie op het gebied van home-shopping. Het feit dat Wehkamp er voor heeft gekozen om hierbij met CMG samen te werken, is te danken aan onze expertise in het ontwikkelen van innovatieve en efficiënte e- en m-commerce oplossingen voor organisaties van iedere grootte", zegt Pascal van den Bosch, Directeur Business Development van CMG. "Het feit dat de nieuwe oplossingen binnen zeer korte tijd gerealiseerd moeten worden, vormt een extra uitdaging die wij met het volste vertrouwen aangaan."

Wehkamp
Dit jaar viert Wehkamp haar 50-jarig jubileum. In de afgelopen vijftig jaar heeft het bedrijf zich ontwikkeld van postorderbedrijf tot een moderne homeshoppingorganisatie met een omzet van 365 miljoen euro. Op dit moment levert de internetsite www.wehkamp.nl een bijdrage van 20 procent aan de totale omzet van Wehkamp. Als innovatieve organisatie is Wehkamp de eerste winkelsite die het complete assortiment aanbiedt via dit nieuwe medium. In 1962 verkocht oprichter Herman Wehkamp het bedrijf aan de GUS PLC in Londen, een wereldwijde organisatie met een omzet van 6 miljard Engelse ponden. In Nederland is Wehkamp ondergebracht in een houdstermaatschappij, GUS Holland Holding, waarin ook Transfair en Aagus Financial Services (minderheidsaandeel) zijn opgenomen. Het bedrijf is goed voor 20.000 artikelen, 6,6 miljoen verzendingen per jaar in heel Nederland, ruim 60.000 duizend m2 magazijnoppervlak en1350 medewerkers.

CMG
CMG, opgericht in 1964, werkt binnen langetermijnrelaties nauw samen met haar klanten om voor hen succes te genereren. CMG is een wereldwijde ICT-leverancier en levert diensten op het gebied van Mobile Business, Advanced Security, Business Process Outsourcing en Advanced Payroll Solutions. De combinatie van deze expertises zorgt voor een aantrekkelijke propositie voor ondernemingen die het mobiele kanaal willen toevoegen aan hun operaties en marketingstrategieën. CMG bevindt zich in het hart van de bedrijfskritische activiteiten van haar klanten en combineert daarbij branchekennis, technische expertise en praktijkgerichte innovatie. Met ongeveer 13.000 werknemers implementeert en ondersteunt CMG applicaties voor klanten wereldwijd, vanuit vestigingen in meer dan 20 landen. Het bedrijf is genoteerd aan de effectenbeurzen van Londen en Amsterdam. Voor meer informatie zie www.cmg.com