---
Ministerie van Defensie
---
Foto: John E. Weyne (Hr Ms Philips van Almonde)
Commandant fregat: "Soms moesten we op het scherpst van de snede varen"
13-06-2002
Nog één nachtje slapen en dan is de "Almo" weer thuis. Na een missie
van zes maanden keert Hr. Ms. Philips van Almonde, het eerste
marineschip dat werd uitgezonden in het kader van de internationale
strijd tegen het terrorisme, terug in de thuishaven Den Helder.
Volgens commandant kapitein-luitenant ter zee John E. Weyne, het einde
van een geslaagde missie. "Maar we moesten soms wel op het scherpst
van de snede varen". Een interview met een veteraan van operatie
"Enduring Freedom".
Het kabinet besloot op 30 november marine-eenheden in te zetten in de
strijd tegen het internationaal terrorisme. De "Almo", zoals het
fregat liefkozend wordt genoemd door de 176 mannen en vrouwen tellende
bemanning, vertrok na een voorbereidingstijd van amper vijf werkdagen.
"De bemanning moest - gesteund door waleenheden en -bureaus begin
december alle zeilen bijzetten om het schip op tijd vertrek gereed te
maken maar er moesten ook bij het thuisfront allerlei maatregelen
getroffen worden." Na vertrek uit Den Helder stoomde Hr. Ms. Philips
van Almonde met hoge vaart naar het operatiegebied waar het rond de
kerst arriveerde. "Na de nodige briefings door de Amerikanen, werden
direct na nieuwjaar de eerste patrouilles gevaren."
Bij die patrouilles ging het om het monitoren en ondervragen van de
scheepvaart, maar ook om het escorteren van grote eenheden als
troepentransportschepen, bevoorraders en vliegkampschepen door de
Straat van Hormuz. Voor Weyne en zijn bemanning kwam niet zozeer de
duur van de reis als een verrassing, maar wel het doel en het tijdstip
van vertrek, zo vlak voor de feestdagen. "Bovendien was de inzet niet
te vergelijken met de inzet zoals we die in de West en eerder in de
Golf kenden. Zo ging het hier om een heel uitgestrekt operatiegebied,
wat inhield dat de periodes op zee vaak twee keer zo lang waren dan
normaal. Door het grote operatiegebied werd langer dan normaal op zee
doorgebracht en werden minder havens bezocht."
"De inzet dicht bij het hol van de leeuw bracht tevens de nodige
onzekerheden met zich mee. Dat betekende dat de Almonde te maken kreeg
met uiteenlopende scenario's. Tijdens de opmars naar het
operatiegebied en in de eerste weken daarna hebben we uitgebreid
geoefend om de interne organisatie daarop af te stemmen," licht Weyne
toe. "Ik prijs me als militair gelukkig dat zich geen onvoorziene
momenten hebben voorgedaan. Wel moest bij het escorteren van grote
eenheden in de Straat van Hormuz regelmatig op het scherpst van de
snede worden gevaren. Wij hebben met 'agressief' manoeuvreren en met
de boordhelikopter verdachte scheepjes op afstand gehouden. Het schip
zelf heeft zich door een goede logistieke ondersteuning prima
gehouden. Wel moest, doordat we vaak met hoge snelheid moesten varen,
één der turbines worden verwisseld, maar dat is probleemloos in Muscat
(Oman) door onze mensen en steun van de marine-collega's uit Nederland
opgelost. Al met al heeft de "Almo" met circa twintig escortes en
liefst tweeduizend ondervragingen van reguliere koopvaarders en
kleinere schepen een bijdrage geleverd die door de Amerikanen zeer
werd gewaardeerd," aldus de commandant.
Alvorens zijn verhaal af te ronden, noemt de commandant van Hr.Ms.
Philips van Almonde nog een voorbeeld van de inzet zoals die in de
afgelopen maanden werd meegemaakt. "Een enerverend moment was toen een
matroos op een ankerplaats bij Oman tussen de ongeveer 150 schepen die
daar lagen, op grote afstand een schip herkende waar de coalitie al
enige tijd naar op zoek was. Zijn ontdekking was heel bijzonder omdat
het schip volledig nieuwe kleuren, een nieuwe naam en zelfs door
constructiewijzigingen, een ander uiterlijk had. Maar dankzij de
professionaliteit van die matroos kon het gesignaleerde schip worden
'gemonitord'. We hebben het schip twee dagen gevolgd en toen
overgedragen aan een Canadees fregat."
De thuisreis naar Nederland bracht de bemanning van de "Almo" naar
locaties als de Seychellen, Kaapstad, Ghana en Tenerife. Een welkome
afwisseling in vergelijking met de Arabische havens die stuk voor stuk
de nodige veiligheidsmaatregelen kenden. Maar niet zo welkom als de
terugkeer morgen naar Den Helder, waar familie en vrienden Hr.Ms.
Philips van Almonde voor de laatste keer met open armen zullen
ontvangen. Het fregat wordt op 27 juni aanstaande uit dienst gesteld.
(Foto's: Hr. Ms. Philips van Almonde)
* Dossier: Afghanistan/Strijd tegen het terrorisme
Foto: Almo escorteert Amerikaans marineschip (Hr Ms Philips van
Almonde)