AutoRai

13-6-2002

Volkswagen gaat nieuwe Microbus bouwen in Hannover

De beslissing is genomen: Volkswagen neemt de Microbus in productie en gaat dit nieuwe model bouwen in de fabriek van Volkswagen Bedrijfswagens in Hannover.

Het studiemodel Microbus debuteerde in januari 2001 op de North American International Auto Show in Detroit. Daarna werd hij getoond in Tokyo, Genève en Frankfurt, waar hij al even enthousiast werd ontvangen. De Microbus is een ontwerp van Volkswagens ontwerpstudio in Californië.

In de aanwezigheid van enkele duizenden medewerkers tekenden de directie en de ondernemingsraad van Volkswagen AG op 11 juni jl. een overeenkomst waarin de productie van de Microbus in Hannover is vastgelegd. In zijn toespraak in de Stöcken-fabriek verklaarde Dr. Bernd Pischetsrieder, voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen AG: "Na evaluatie van de economische voorwaarden voor de productie van de Microbus binnen de Volkswagen Group, zijn we tot de conclusie gekomen dat de vooruitzichten voor dit model goed zijn. Deze zijn gebaseerd op het 5000 x 5000-project en op een ingrijpende herstructurering van de fabriek in Hannover."

De beslissing om de Microbus in productie te nemen betekent 1.500 nieuwe banen in de fabriek in Hannover. Deze banen worden gecreëerd als onderdeel van het unieke 5000 x 5000 arbeidsmodel. Volgens dit nieuwe concept zal Volkswagen AG in totaal 5.000 mensen voor een brutoloon van 5.000 mark ( 2.556) in dienst nemen. Vorig jaar werd al een beslissing genomen om met de productie van een nieuwe ruimtewagen in Wolfsburg 3.500 nieuwe arbeidsplaatsen te creëren.

Met de beslissing om de Microbus in productie te nemen legt Volkswagen de basis voor een nieuw marktsegment: een MPV die opvallend design en grote functionaliteit combineert met het comfort van een 'gewone' personenauto. Dr. Pischetsrieder benadrukte: "Vijftig jaar geleden begon met de eerste Volkswagenbus een legende. Een legende die nu terugkeert naar de productielijn in Hannover. De Volkswagenbus was meer dan alleen een vervoermiddel; het was ook altijd een emotioneel cult-object. De reactie van het publiek en de resultaten van marktonderzoeken wijzen uit dat het ontwerp van de Microbus enorm in de smaak valt. Deze auto zal ongetwijfeld in de voetsporen treden van zijn succesvolle voorganger."