AutoRai
13-6-2002
Volkswagen gaat nieuwe Microbus bouwen in Hannover
De beslissing is genomen: Volkswagen neemt de Microbus in productie en
gaat dit nieuwe model bouwen in de fabriek van Volkswagen
Bedrijfswagens in Hannover.
Het studiemodel Microbus debuteerde in januari 2001 op de North
American International Auto Show in Detroit. Daarna werd hij getoond
in Tokyo, Genève en Frankfurt, waar hij al even enthousiast werd
ontvangen. De Microbus is een ontwerp van Volkswagens ontwerpstudio in
Californië.
In de aanwezigheid van enkele duizenden medewerkers tekenden de
directie en de ondernemingsraad van Volkswagen AG op 11 juni jl. een
overeenkomst waarin de productie van de Microbus in Hannover is
vastgelegd. In zijn toespraak in de Stöcken-fabriek verklaarde Dr.
Bernd Pischetsrieder, voorzitter van de raad van bestuur van
Volkswagen AG: "Na evaluatie van de economische voorwaarden voor de
productie van de Microbus binnen de Volkswagen Group, zijn we tot de
conclusie gekomen dat de vooruitzichten voor dit model goed zijn. Deze
zijn gebaseerd op het 5000 x 5000-project en op een ingrijpende
herstructurering van de fabriek in Hannover."
De beslissing om de Microbus in productie te nemen betekent 1.500
nieuwe banen in de fabriek in Hannover. Deze banen worden gecreëerd
als onderdeel van het unieke 5000 x 5000 arbeidsmodel. Volgens dit
nieuwe concept zal Volkswagen AG in totaal 5.000 mensen voor een
brutoloon van 5.000 mark ( 2.556) in dienst nemen. Vorig jaar werd al
een beslissing genomen om met de productie van een nieuwe ruimtewagen
in Wolfsburg 3.500 nieuwe arbeidsplaatsen te creëren.
Met de beslissing om de Microbus in productie te nemen legt Volkswagen
de basis voor een nieuw marktsegment: een MPV die opvallend design en
grote functionaliteit combineert met het comfort van een 'gewone'
personenauto. Dr. Pischetsrieder benadrukte: "Vijftig jaar geleden
begon met de eerste Volkswagenbus een legende. Een legende die nu
terugkeert naar de productielijn in Hannover. De Volkswagenbus was
meer dan alleen een vervoermiddel; het was ook altijd een emotioneel
cult-object. De reactie van het publiek en de resultaten van
marktonderzoeken wijzen uit dat het ontwerp van de Microbus enorm in
de smaak valt. Deze auto zal ongetwijfeld in de voetsporen treden van
zijn succesvolle voorganger."