Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Hilversum, 13 juni 2002
DutchView marktleider in meercameraregistratie
DutchView is de nieuwe naam van NOB Registratie B.V. Het meercamerabedrijf,
dat zich vandaag aan de markt presenteerde, is ontstaan door de
herstructurering van het Nederlands Omroepproduktie Bedrijf (NOB). DutchView
is marktleider in het technisch ontwerpen, managen en uitvoeren van
meercamera- en muziekproducties, zowel in studio's als op locatie. Het
bedrijf biedt werk aan ruim 300 vaste medewerkers en werkt daarnaast met een
pool freelancers.
Het meercamerabedrijf DutchView richt zich op mobiele- en studioregistratie,
MBS (Mobile Broadcast Systems), webcasting, muziekregistratie, licht &
lichtontwerp en decorontwerp. Het bedrijf is gespecialiseerd in de totale
dienstverlening, van ontwerp tot realisatie, en neemt desgewenst, onder
regie van de opdrachtgever, de gehele technische realisatie van onder meer
televisieprogramma's voor zijn rekening. De activiteiten worden ook apart
aangeboden. DutchView beschikt over uitgebreide technische expertise, sterk
ontwikkelde projectmanagementcapaciteiten, creatieve vakmensen en een breed
assortiment middelen.
Het bedrijf heeft in Hilversum, Amsterdam (Studio Plantage) en Baarn de
beschikking over een ruim aantal studio's, geschikt voor zowel kleine als
grote producties. Daarnaast beschikt DutchView over een aantal
reportagewagens voor meercameraregistratie op locatie en over audiowagens
voor muziekregistratie.
DutchView-directeur Bernard Kobes benadrukt de rol van zijn medewerkers:
"Techniek kan iedereen aanschaffen, het gaat ons om de man of vrouw die de
techniek bedient. Dankzij de vakkundigheid van onze medewerkers zijn we
immers in staat om onze klanten de gewenste ondersteuning te bieden. Waar,
wanneer en hoe de klant dat ook wenst".
DutchView voert een nieuw investeringsprogramma uit, waarbij het bedrijf op
een andere manier omgaat met techniek. "We koppelen studio's en mobiele
middelen op een efficiënte manier. Dat houdt in dat we bijvoorbeeld een
mobiele regieset aanschaffen die zowel in de studio als op locatie inzetbaar
is. Investeringen in grote reportagewagens zijn voorlopig niet aan de orde.
We concentreren ons juist op de kleinere en middelgrote wagens, die we voor
grote producties aan elkaar koppelen". Het hele investeringsprogramma is
uitgesmeerd over twee jaar. Kobes: "Naast het aanpassen van de wagens - ze
worden overgespoten in de nieuwe kleur en voorzien van het nieuwe logo -
krijgen we in totaal drie nieuwe tv-reportagewagens, twee
muziekregistratiewagens en één webcamper voor internetregistratie".
"De naam DutchView impliceert dat het om een toonaangevend Nederlands
meercamerabedrijf gaat dat internationaal werkzaam is en een frisse kijk
heeft op het vakgebied", aldus Kobes. Het logo - een stilistische weergave
van een camerashot onder een bepaalde hoek, de zogenaamde 'dutch angle' - is
ontworpen door de Design-afdeling van CIRIS.
DutchView is één van de nieuwe bedrijven die ontstaan zijn door de
herstructurering van NOB. DutchView maakt onderdeel uit van de groep
registratie- en nabewerkingbedrijven, die verder bestaat uit CIRIS,
Cinevideogroep, CamCompany, NOB Duitsland, ENG Videohouse, NOB Hongarije en
NOB Decor. Deze bedrijven zullen in de toekomst nauw blijven samenwerken.