Ingezonden persbericht
--
Persbericht
Amsterdam 13 juni 2002
Kranten online getest door Informatie Professional
De vijfde websitetest van Informatie Professional, vakblad voor
informatiewerkers, is gericht op de digitale uitgaven van Nederlandse
dagbladen, websites die belangrijk zijn voor zowel de gewone
webgebruiker als de informatie professional. Het panel van elf
testers - het zogeheten IP Panel - boog zich onder andere over
inhoud, presentatie, navigatiemogelijkheden, actualiteit en
multimediale aspecten van de kranten online
In de websitetest van het tijdschrift Informatie Professional zijn de
online activiteiten geïnventariseerd van alle landelijke en
gespecialiseerde dagbladen. Van de regionale dagbladen zijn twintig
titels in het onderzoek opgenomen. Voorts is van de gratis dagbladen
de site van Sp!ts getest en is ter vergelijking ook gekeken naar de
nieuwssites van NOS, Wereldomroep en Nu.nl.
De websitetest van de informatie professionals levert een aantal
verrassende conclusies op. Zo wordt vastgesteld dat op géén van de
geteste krantensites het rectificatiebeleid van de siteredactie
genoemd, laat staan omschreven wordt. Navraag leerde dat vijftien
dagbladen dan ook dankbaar gebruik maken van de mogelijkheden van het
medium: zij corrigeren fouten stilzwijgend, ofwel zonder dat de lezer
daarvan op de hoogte wordt gesteld. Alleen Het Financieele Dagblad en
NRC Handelsblad plaatsen rectificaties op hun site.
Ook de ambities van de digitale versies maken de kranten met
mondjesmaat bekend: slechts negen van zesendertig geteste websites
hebben een "mission statement" waarin wordt toegelicht wat de
gebruiker kan verwachten.
De vraag aan de siteredacties over het rectificatiebeleid, leverde
tevens inzicht op in de snelheid en efficiency waarmee kranten door
lezers gestelde vragen beantwoorden. Het resultaat was
teleurstellend: van de 34 aangeschreven krantensites antwoordden er
11 helemaal niet. De 23 die wel antwoordden hanteerden een
responsetijd van "per omgaande", tot vier (Friesch Dagblad) en zelfs
veertien dagen (De Telegraaf).
Andere conclusies uit de IP websitetest:
- Alleen de site van het Limburgs Dagblad biedt géén archief aan. De
archieven van Cobouw en het Reformatorisch Dagblad zijn niet in één
keer doorzoekbaar, maar slechts per jaar.
- Slechts de sites van Algemeen Dagblad, NRC Handelsblad, Het Parool
en Leeuwarder Courant hebben een sitemap.
- Bij alle sites is het mogelijk om per e-mail contact met de krant
op te nemen, behalve bij de Haagsche Courant.
- De sites van de Wegener-kranten bieden commerciële activiteiten en
informatieve dienstverlening verregaand geïntegreerd aan.
- Het meest multimediaal zijn de sites van Trouw (geluidsfragmenten,
audiochat, animaties), Noordhollands Dagblad (geluidsfragmenten bij
de cd-recensies, video en geluid) en het Rotterdams Dagblad ('cd van
de dag', animaties, videobeelden).
- Wat betreft toegankelijkheid van de website voor visueel
gehandicapten scoren de christelijke kranten en de regionale bladen
van het Telegraaf-concern redelijk goed. De grote landelijke kranten,
die van het Wegener-concern en de nieuwssites doen het hier niet goed.
- Alleen op de sites van De Telegraaf, de Volkskrant, Reformatorisch
Dagblad, Noordhollands Dagblad en Brabants Dagblad wordt aangegeven
hoe vaak en wanneer de site wordt geüpdatet.
- Bij de Volkskrant, De Telegraaf, Algemeen Dagblad en NRC
Handelsblad is er weinig consistentie in de momenten en de wijze
waarop de gedrukte krant naar de site verwijst.
In het algemeen, zo stelt het testpanel van Informatie Professional,
is er op het gebied van interactiviteit en integratie van multimedia,
en het integreren van eigen en externe informatie via
doorverwijzingen naar informatie elders nog veel meer mogelijk dan de
krantensites nu bieden. NOS en Wereldomroep gaan gemakkelijker om met
de integratie van tekst, beeld en geluid dan de kranten.