Dienst Binnenstad Amsterdam
Cameratoezicht in de binnenstad
Wakend oog in binnenstad
Het college van B en W en het Dagelijks Bestuur van het stadsdeel
Amsterdam-Centrum hebben ingestemd met het plan voor cameratoezicht in
de binnenstad. Het plan dat door het stadsdeel Amsterdam-Centrum zal
worden uitgevoerd past in het door de raad vastgestelde beleidskader
van de nota "Inzoomen op veiligheid". Cameratoezicht dient niet als
vervanging van politie-inzet en mag niet ten koste gaan van
politie-inzet. Het project dat een duur heeft van twee jaar moet
helpen in de bestrijding van onveiligheid en overlast in de binnenstad
in het Wallengebied en de Nieuwendijk. Omdat de effecten van
cameratoezicht niet zeker zijn, is aan het project een evaluatie
verbonden. Daarin wordt ook gekeken naar mogelijke effecten van
verplaatsing van problematiek.
Criminaliteit
Op de Wallen en de Nieuwendijk is veel criminaliteit en drugsoverlast.
Door het cameratoezicht kan de politie sneller problemen signaleren en
effectiever optreden. De politie verwacht dat het cameratoezicht een
preventieve werking heeft, waardoor de criminaliteit zal dalen.
Cameras zijn aanvullend op het toezicht op de straat door politie en
andere toezichthouders. Met een relatief kleine inzet kan een
betrekkelijk groot gebied onder surveillance worden gehouden en kunnen
politie en toezichthouders op straat beter worden aangestuurd.
Doelstelling van het project is verder dat de gevoelens van
onveiligheid worden verminderd. De beelden kunnen ook van dienst zijn
bij aangiften en bij de opsporing en vervolging van strafbare feiten.
Ervaring opdoen
Dit project heeft ook als doel om ervaring op te doen met
cameratoezicht. Het is belangrijk dat er snel en adequaat wordt
gereageerd op camerabeelden. De politie en de gemeente zullen daarin
een flexibele en effectieve werkwijze moeten organiseren. In totaal
worden 26 cameras geplaatst, waarvan 16 op de Wallen en 10 in het
Nieuwendijkgebied. De cameras kunnen vanuit een toezichtcentrale
worden bestuurd; de beelden kunnen zo nodig worden doorgeschakeld naar
een politiebureau. De beelden worden live bekeken door
cameratoezichthouders. Dit zijn geen politiemensen, maar ze worden wel
inhoudelijk aangestuurd en begeleid door de politie. De
toezichthouders worden gescreend, en moeten een
geheimhoudingsverklaring ondertekenen. De privacy van alle burgers
wordt zoveel mogelijk gewaarborgd. De cameras staan gericht op de
openbare ruimte. Op het project is de Wet Politieregisters van
toepassing. Er is een speciaal Privacyreglement voor cameratoezicht
gemaakt dat voor de hele stad geldt. De korpsbeheerder is
verantwoordelijk.
Kosten
De kosten van het project bedragen in totaal 1,65 miljoen, waarvan een
groot deel bestaat uit de aanschaf van apparatuur en de aanleg van
kabels. Het stadsdeel Amsterdam-Centrum draagt hierin financieel bij
voor een bedrag van 318.000 om in het kader van de Gebiedsgerichte
aanpak de veiligheid en leefbaarheid te helpen bevorderen. Volgens de
planning gaat het project in februari 2003 van start en heeft het een
looptijd van twee jaar. De evaluatie van het project waaraan een
nulmeting vooraf gaat, wordt door een extern bureau na het eerste jaar
uitgevoerd. Het stadsdeel zal de uitvoering, de nadere uitwerking en
de aanbesteding van het project op zich nemen. Ook de
informatievoorziening naar de betrokkenen in het toezichtgebied wordt
door stadsdeel Amsterdam Centrum geregeld. Het project wordt begeleid
door een stuurgroep van de bestuursdienst van de centrale stad, de
politie van District 3 en stadsdeel Centrum.
Behandeling in de raadscommissie Algemene Zaken Centrale stad vindt
plaats op 18 juni.
Behandeling in de raadscommissie Algemene Zaken van het Stadsdeel
vindt plaats op 15 augustus.