Vereniging Nederlandse Gemeenten
Verslag van twee jaar dualisme en lokale democratie
aangeboden (12/06/02)
Verschenen: Pionieren met dualisme, verslag van twee jaar
Vernieuwingsimpuls
Katalysator, platform en procesbegeleider. Deze drie rollen neemt het
project Vernieuwingsimpuls dualisme en lokale democratie sinds 9
oktober 2000 op zich, om gemeenten te ondersteunen bij de dualisering
van het gemeentebestuur en de daarbij horende cultuurverandering.
Vernieuwingsimpuls, een samenwerkingsproject van het ministerie van
BZK en de VNG, blijft in elk geval tot het einde van de huidige
raadsperiode actief. In het boek Pionieren met dualisme, dat vandaag
tijdens het jaarlijkse VNG-congres is aangeboden, wordt verslag gedaan
van bijna twee jaar dualisme en lokale democratie.
Vernieuwingsimpuls dualisme en lokale democratie stroomt nu bijna twee
jaar door Nederland. Het project brengt gemeenten bij elkaar in
vernieuwingsnetwerken, organiseert congressen en symposia, brengt een
kwartaalkrant uit voor gemeentebestuurders en zorgt voor een gericht
aanbod aan opleidingen en trainingen via opleidingsinstituten. Daarbij
heeft Vernieuwingsimpuls inmiddels een breed scala handreikingen
uitgegeven ter ondersteuning voor het gedualiseerde lokale bestuur. De
manier waarop de griffier kan worden ingezet ter versterking van de
raad, praktische tips voor de burgemeester om zijn rollen binnen het
dualisme op een goede manier in te vullen, zijn voorbeelden van themas
die in een handreiking zijn vervat. Pionieren met dualisme is de
nieuwste uitgave, waarin verslag wordt gedaan van bijna twee jaar
activiteiten gericht op ondersteuning en cultuurverandering ten
behoeve van het dualisme.
Zo komen in deze uitgave de ervaringen van achttien gemeenten aan bod,
die binnen het Project duale gemeenten van Vernieuwingsimpuls al voor
6 maart 2002 hebben geëxperimenteerd met aspecten van dualisme,
waaronder nieuwe rolverhoudingen. In het boekwerkje worden meer
theoretische uiteenzettingen afgewisseld met praktische handreikingen,
voorbeelden uit verschillende gemeenten en korte beschouwingen van de
stand van zaken. Ook dilemmas en valkuilen waar onze
gemeentebestuurders-nieuwe stijl mee te maken krijgen, komen aan de
orde, waarbij zogenoemde remedies worden geleverd.
Het eerste van de vier themas, Ontvlechting van Raad en College, geeft
een beeld van de veranderingen, die een gedualiseerd bestel met zich
meebrengt. De nieuwe rollen van de raad, het college, de individuele
wethouders, de burgemeester, de griffier en zaken als agendavorming
passeren de revue. Zoals Vernieuwingsimpuls het zelf verwoordt: Het
eigentijdse bestuur moet zó gaan functioneren, dat burgers uit
zichzelf meer betrokken willen worden bij het politieke debat en het
tot stand komen en beoordelen van beleid.
Binnen het tweede thema, burgerparticipatie, komen allerlei
mogelijkheden aan bod om burgers actief bij het beleid en de politiek
te betrekken. Een voorbeeld is het burgerinitiatief, waarbij burgers
onder bepaalde voorwaarden onderwerpen kunnen agenderen die in de
gemeenteraad worden besproken. Daarbij bieden steeds meer gemeenten
burgers gelegenheid om als zogenoemd schaduwlid te participeren in een
raadscommissie. Ook verleent een groter deel van de gemeenten burgers
voorafgaand aan raads- of commissievergaderingen spreekrecht.
Tegenwoordig vindt beleidsvorming in de gedualiseerde gemeenten
welhaast per definitie interactief plaats. Wijkbezoeken en het
betrekken van specifieke belangengroepen kunnen hiervoor middelen
zijn. Niet nieuw, maar: Dualisme kan de aanzet geven tot het voeren
van een dialoog met de burger in een eerder stadium, omdat de raad
niet hoeft te wachten tot er een uitgedacht plan ligt.
Bij interactieve beleidsvorming wordt inmiddels bewuster aandacht besteed aan de voorbereiding en evaluatie, onder meer aan de hand van een checklist die de Stichting Rekenschap, die zich bezighoudt met dualisme en publieke verantwoording, heeft opgesteld. Is alle aanwezige kennis benut?, Zijn de juiste partijen betrokken?, zijn vragen die interactieve beleidsvorming richting kunnen geven. Vernieuwingsimpuls ziet een rol weggelegd voor ICT als middel om snel en relatief eenvoudig de mening van burgers te krijgen. Wanneer burgers hun mening bijvoorbeeld kenbaar kunnen maken via electronische spreekuren van raadsleden, zou dat drempelverlagend kunnen werken.
Publieke verantwoording vormt het derde thema waar in het boekwerkje
op in wordt gegaan. De raad en het college moeten de burgers zowel
financieel als inhoudelijk inzicht geven in het gemeentelijk beleid,
stelt Vernieuwingsimpuls. Daartoe zal de begroting inzichtelijker
moeten worden gemaakt, bijvoorbeeld door het opnemen van
resultaatdoelstellingen. Voor wethouders, raadsleden en burgemeesters
wordt met ingang van 7 maart 2003 een gedragscode verplicht gesteld.
Per 1 januari 2006 moet iedere gemeente bovendien beschikken over een
lokale rekenkamer, die structureel onderzoek doet naar de
doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentebestuur. De
burgemeester gaat per direct al functioneren als democratische
controller. In het jaarlijkse burgerjaarverslag legt de burgemeester
aan de burgers verantwoording af over de manier waarop die de eigen
rol heeft ingevuld.
Met het kwaliteitshandvest kan de publieke verantwoording eveneens
worden verbeterd. De gemeente maakt in een dergelijk handvest bekend
welke normen zij zich oplegt bij de taakuitvoering. Op internet kunnen
beleidsplannen, geldstromen, evaluaties en dergelijke worden
gepubliceerd, ter verantwoording. Benchmarking vormt een logische
vervolgstap bij de publieke verantwoording. Bij benchmarking kunnen
prestaties worden vergeleken met die van andere gemeenten. Gemeenten
kunnen op die manier van elkaar leren en succesvolle strategieën voor
kwaliteitsverbetering van elkaar overnemen.
Het laatste hoofdstuk wordt gewijd aan de betekenis van het dualisme
voor het functioneren van de politieke partijen. Politieke partijen
kunnen profiteren van kansen om met een dualistisch stelsel weer
herkenbaar te worden door politieke profilering en stellingname in de
vertegenwoordigende rol en in het raadsdebat, stelt
Vernieuwingsimpuls. Het project heeft een profielschets uitgegeven met
het ideale profiel van dualistische fracties, raadsleden en
wethouders. Die profielschets kunnen de betrokken functionarissen ook
gebruiken om zichzelf onder de loep te nemen.
Een raadslid in een dualistisch bestel moet bijvoorbeeld zorgen voor
goede communicatie en overleg met de burgers en daarom investeren in
het opbouwen van een maatschappelijk netwerk. De raad zou zich moeten
concentreren op het debat tussen de fracties. De raad weegt echter ook
de verschillende belangen en vertaalt die voor het college in
duidelijke kaders met aanknopingspunten voor controle van het beleid.
Themas zullen geen afgeleiden van grote ideologische vraagstukken
zijn, maar meer betrekking hebben op de directe leefomgeving van de
burgers.
Pionieren met dualisme. Vernieuwingsimpuls dualisme en lokale
democratie, juni 2002.VNG Uitgeverij, ISBN 90 322 7272 1. Zie
www.vnguitgeverij.nl. Voor meer informatie over de activiteiten en
uitgaven van Vernieuwingsimpuls: www.vernieuwingsimpuls.nl