Provincie Overijssel

Project bermverhardingen en verkeersveiligheid

Een derde deel van de ongevallen in Nederland bestaan uit enkelvoudige ongevallen (eenzijdige ongevallen en ongevallen door botsing met een vast object aan of langs de weg.). Bij deze ongevallen raken voertuigen om welke reden dan ook van de rijbaan. Om de verkeersveiligheid voor dit soort specifieke ongevallen te verbeteren, is het logisch dat een bestuurder zo optimaal mogelijk van de berm gebruik kan maken om de auto weer onder controle te krijgen.

Deze gunstige omstandigheden kunnen gecreëerd worden door het aanleggen van half verharde bermen. De berm dient voldoende grip en draagkracht te bieden om een gedoseerde stuurcorrectie uit te kunnen voeren. Volgens het Handboek Wegontwerp is hiervoor een strook van 2,40 meter half verharde berm nodig.

Over de effectiviteit van verschillende bermtypes is op dit moment nog maar weinig bekend. Vandaar dat de provincie acht verschillende types bij wijze van proef langs de provinciale weg N 746 Almelo-Tubbergen heeft aangebracht. Zo hopen de wegexperts van de provincie meer inzicht te krijgen in hoe bermen ongelukken kunnen voorkomen.

Door een aantal eisen op te stellen en beschikbare produkten daaraan te toetsen, zijn een achttal types bermverharding geselecteerd. Deze zijn inmiddels op verschillende locaties langs de provinciale wegen in Overijssel aangebracht. Begin maart is de provincie hiermee aan de slag gegaan, zodat deze producten nu gedurende een jaar beproefd worden op zaken als stabiliteit en stuurcorrectiemogelijkheden. Vervolgens zal een eindrapportage opgesteld worden met de resultaten van de beproevingen.

Deze webpagina's geven een beknopt overzicht van de aanleg van de types bermverharding met een korte omschrijving van ieder toegepast product.

Types verharding

Betomat

Flowblock

Geoweb

Ritterbermplaat

Berminjectie

Ibbenbürersteen

Doornikse steen

Netlon vezel

© 2002 Provincie Overijssel