Rijksuniversiteit Groningen

12 jun 2002

Nummer 88 12 juni 2002

Magazine van de drogist scoort lang niet voor iedereen

Win-win situatie
Noot voor de pers

Een producent kan verscheidene media inzetten om zijn product te promoten. Overwegingen hierbij zijn de doelstelling van het merk, van de communicatiemiddelen en natuurlijk de kosten. Vaak is niet bekend of de kosten van een uiting opwegen tegen de verkregen meeropbrengsten.

Zo rees de vraag of de drogisterijfolder ook een effectief communicatiemiddel is voor de producenten van drogisterijartikelen. De bedragen die gemoeid zijn met de advertising in de drogisten magazines slokken namelijk een fors deel van het promotiebudget op. Reden voor drs. J.A. Voerman en dr. J.E. Wieringa van de vakgroep Marktkunde en Marktonderzoekvan de Rijksuniversiteit Groningen om te onderzoeken of dit kostbare medium type zijn geld wel waard is. Ter vergelijking: één pagina in een folder van één van de drogisterijketens is net zo duur als 17 paginagrote advertenties in een veelgelezen landelijk weekblad.

Het onderzoek bestond uit diepte-interviews onder zowel consumenten als experts in de branche en verder uit een kwantitatieve analyse van interne gegevens van een groothandel in drogisterijartikelen. Uit de onderzoeken komt duidelijk naar voren dat het drogistenmagazine qua inhoud de juiste doelgroep mist voor hoger gepositioneerde verzorgingsproducten of geneesmiddelen (hoewel geschikt voor artikelen die op prijs gekocht worden). Hierdoor verspilt de A-merk producent een belangrijk gedeelte van zijn communicatiebudget. Immers, het actiematige karakter van het magazine spoort niet met de doelstelling van deze merken, waardoor zelfs negatieve effecten kunnen ontstaan op de langere termijn, zowel voor de producent als voor de drogist.

Win-win situatie

Doordat drogisten blijven vasthouden aan advertentieverplichting in hun magazines, ontstaat er voor A-merken een verspilling van middelen die voor beide partijen schadelijk is. Geld dat wordt uitgegeven aan communicatie via de folder kan dan beter besteed worden in media die geschikt zijn voor thematische communicatie, conluderen de onderzoekers. Dit zal het merk versterken en de verkopen verbeteren. Hierdoor kan er een win-win situatie ontstaan voor zowel producent als drogist.

Noot voor de pers


* Meer informatie: dr. J.E. Wieringa, tel. (050) 363 7093, e-mail j.e.wieringa@eco.rug.nl

* Klik hier voor een uitgebreide samenvatting van het onderzoek.