Rijksuniversiteit Groningen
12 jun 2002
Nummer 88 12 juni 2002
Magazine van de drogist scoort lang niet voor iedereen
Win-win situatie
Noot voor de pers
Een producent kan verscheidene media inzetten om zijn product te
promoten. Overwegingen hierbij zijn de doelstelling van het merk,
van de communicatiemiddelen en natuurlijk de kosten. Vaak is niet
bekend of de kosten van een uiting opwegen tegen de verkregen
meeropbrengsten.
Zo rees de vraag of de drogisterijfolder ook een effectief
communicatiemiddel is voor de producenten van drogisterijartikelen.
De bedragen die gemoeid zijn met de advertising in de drogisten
magazines slokken namelijk een fors deel van het promotiebudget op.
Reden voor drs. J.A. Voerman en dr. J.E. Wieringa van de vakgroep
Marktkunde en Marktonderzoekvan de Rijksuniversiteit Groningen om
te onderzoeken of dit kostbare medium type zijn geld wel waard is.
Ter vergelijking: één pagina in een folder van één van de
drogisterijketens is net zo duur als 17 paginagrote advertenties in
een veelgelezen landelijk weekblad.
Het onderzoek bestond uit diepte-interviews onder zowel consumenten
als experts in de branche en verder uit een kwantitatieve analyse
van interne gegevens van een groothandel in drogisterijartikelen.
Uit de onderzoeken komt duidelijk naar voren dat het
drogistenmagazine qua inhoud de juiste doelgroep mist voor hoger
gepositioneerde verzorgingsproducten of geneesmiddelen (hoewel
geschikt voor artikelen die op prijs gekocht worden). Hierdoor
verspilt de A-merk producent een belangrijk gedeelte van zijn
communicatiebudget. Immers, het actiematige karakter van het
magazine spoort niet met de doelstelling van deze merken, waardoor
zelfs negatieve effecten kunnen ontstaan op de langere termijn,
zowel voor de producent als voor de drogist.
Win-win situatie
Doordat drogisten blijven vasthouden aan advertentieverplichting in
hun magazines, ontstaat er voor A-merken een verspilling van
middelen die voor beide partijen schadelijk is. Geld dat wordt
uitgegeven aan communicatie via de folder kan dan beter besteed
worden in media die geschikt zijn voor thematische communicatie,
conluderen de onderzoekers. Dit zal het merk versterken en de
verkopen verbeteren. Hierdoor kan er een win-win situatie ontstaan
voor zowel producent als drogist.
Noot voor de pers
* Meer informatie: dr. J.E. Wieringa, tel. (050) 363 7093, e-mail
j.e.wieringa@eco.rug.nl
* Klik hier voor een uitgebreide samenvatting van het onderzoek.