AutoRai
12-6-2002
Saab scoort hoog in Amerikaans veiligheidsonderzoek
De Saab 9-3 en Saab 9-5 zijn in de Verenigde Staten als winnaar uit de bus gekomen in een veiligheidsonderzoek van het Highway Loss Data Institute (HLDI). Het gaat om een onderzoek dat aanrijdingen en bijbehorende kosten per auto in kaart moest brengen.
De HLDI richtte de schijnwerpers op alle modellen die in de periode van 1998-2000 in Amerika op de markt zijn gebracht. Bij het bestuderen van de schadeclaims is gekeken naar reparatiekosten en naar bedragen die zijn uitgekeerd voor de behandeling van persoonlijk letsel. In het rapport staan met name de 9-3 vijfdeurs en Cabrio en de 9-5 Sedan vermeld als de Saabs die uitblinken door opmerkelijk lage kosten.
Real life safety
Volgens Saab toont de score aan dat de veiligheidsfilosofie real life
safety ander maal vruchten afwerpt. De filosofie is erop gericht om
alle inzittenden bij een aanrijding zo goed mogelijke bescherming te
bieden. Talloze tests met nieuwe modellen liggen hieraan ten
grondslag. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar botsingen met andere
autos, maar ook naar aanrijdingen met dieren (elanden) en met
vrachtwagens. Verder verzamelt Saab al jarenlang gegevens uit de
dagelijkse praktijk. Aanrijdingen met Saabs worden onderzocht en
geanalyseerd om na te gaan of de veiligheidsvoorzieningen naar behoren
werkten en of mogelijkerwijs aanpassingen nodig zijn. Deze gegevens
vormen voor de technici de belangrijkste drijfveer om continu te
werken aan versterking van de veiligheid.
Zo is de actieve hoofdsteun een van de voorzieningen die nadrukkelijk
bijdraagt aan een vermindering van letselkosten. Dit Saab Active Head
Restraint (SAHR) systeem reduceert het risico van nekletsel als gevolg
van een whiplash bij een botsing van achteren met zon 75 procent.
Meer informatie over het onderzoek van de HLDI is de te vinden op de
website van deze Amerikaanse organisatie. Het adres daarvan luidt:
www.carsafety.org.