AutoRai
12-6-2002
Internationale onderscheiding voor Toyota's 1.8 VVTL-i motor
Toyotas geavanceerde 1,8 liter VVTL-i motor heeft in de categorie van
1,4 tot 1,8 liter motoren de Engine of the Year-titel in de wacht
gesleept. De verkiezing is een initiatief van Engine Technology
International Magazine.
Toyota Motor Europe Marketing & Engineering (TMME) ontving de Engine
of the Year Award uit handen van de makers van Engine Technology
International Magazine, tijdens de ceremonie die onlangs in Stuttgart
plaatsvond.
De 141 kW (192 pk) sterke 1,8 liter VVTL-i motor, die zowel in de
Corolla T Sport als in de Celica T Sport leverbaar is, werd door de
internationale jury van veertig vooraanstaande autojournalisten op
overtuigende wijze tot winnaar gekozen in de 1,4 tot 1,8 liter klasse.
Om de onderscheiding te bemachtigen moest Toyota het opnemen tegen
motoren van BMW, Ford en Volkswagen.
Het succes van Toyota wordt nog eens verder gecomplementeerd doordat
de 1,5 liter VVT-i motor van de Toyota Prius in dezelfde categorie op
de vierde plaats eindigde. Een opvallende prestatie, zeker in de
wetenschap dat de Prius zowel in 1999 als in 2000 deze onderscheiding
won in de categorie beste eco-vriendelijke motor. Dit geeft duidelijk
aan hoe divers de competitie was en hoe goed Toyotas motorentechniek
is; of het nu gaat om hoge prestaties of om ultra lage emissies.
De juryleden prezen de 1,8 liter VVTL-i motor - die maar liefst 107 pk
per liter levert - om zijn efficiency (brandstofverbruik: 8,3 liter
per 100 km bij een gecombineerde rit in de Corolla T Sport) en de
overweldigende motorprestaties met name wanneer de motor tot 7.800 tpm
wordt opgestuwd.
De winnende VVTL-i motor is gebaseerd op de in vele Toyota-modellen
gemonteerde VVT-i motor, voorzien van de variabele en intelligente
kleptiming. De krachtbron vergroot de lichthoogte van de in- en
uitlaatkleppen wanneer het motortoerental boven de 6.000 tpm komt. Dit
wordt bereikt door een nokwisselmechanisme, die de motor een hoog
vermogen geeft en een enorme trekkracht over een zeer breed
toerengebied.
De juryleden prezen Toyota omdat deze opvallende high tech motor ook
in afgeleide vorm in s werelds best verkochte auto wordt gemonteerd -
de Toyota Corolla. Kortom: een goed voorbeeld van democratisering van
technologie.
Deze 1.8 VVTL-i motor is een voorbeeld van Toyotas toewijding om hoge
prestatie motoren te produceren die indien nodig ook zuinig kunnen
zijn, dankzij de toepassing van een state of the art
kleppenmanagementsysteem, aldus Johannes Thammer (Vice President
Product & Sales Planning bij TMME) die de uitreiking bijwoonde.