AutoRai

12-6-2002

Internationale onderscheiding voor Toyota's 1.8 VVTL-i motor

Toyotas geavanceerde 1,8 liter VVTL-i motor heeft in de categorie van
1,4 tot 1,8 liter motoren de Engine of the Year-titel in de wacht gesleept. De verkiezing is een initiatief van Engine Technology International Magazine.

Toyota Motor Europe Marketing & Engineering (TMME) ontving de Engine of the Year Award uit handen van de makers van Engine Technology International Magazine, tijdens de ceremonie die onlangs in Stuttgart plaatsvond.

De 141 kW (192 pk) sterke 1,8 liter VVTL-i motor, die zowel in de Corolla T Sport als in de Celica T Sport leverbaar is, werd door de internationale jury van veertig vooraanstaande autojournalisten op overtuigende wijze tot winnaar gekozen in de 1,4 tot 1,8 liter klasse. Om de onderscheiding te bemachtigen moest Toyota het opnemen tegen motoren van BMW, Ford en Volkswagen.

Het succes van Toyota wordt nog eens verder gecomplementeerd doordat de 1,5 liter VVT-i motor van de Toyota Prius in dezelfde categorie op de vierde plaats eindigde. Een opvallende prestatie, zeker in de wetenschap dat de Prius zowel in 1999 als in 2000 deze onderscheiding won in de categorie beste eco-vriendelijke motor. Dit geeft duidelijk aan hoe divers de competitie was en hoe goed Toyotas motorentechniek is; of het nu gaat om hoge prestaties of om ultra lage emissies.

De juryleden prezen de 1,8 liter VVTL-i motor - die maar liefst 107 pk per liter levert - om zijn efficiency (brandstofverbruik: 8,3 liter per 100 km bij een gecombineerde rit in de Corolla T Sport) en de overweldigende motorprestaties met name wanneer de motor tot 7.800 tpm wordt opgestuwd.

De winnende VVTL-i motor is gebaseerd op de in vele Toyota-modellen gemonteerde VVT-i motor, voorzien van de variabele en intelligente kleptiming. De krachtbron vergroot de lichthoogte van de in- en uitlaatkleppen wanneer het motortoerental boven de 6.000 tpm komt. Dit wordt bereikt door een nokwisselmechanisme, die de motor een hoog vermogen geeft en een enorme trekkracht over een zeer breed toerengebied.

De juryleden prezen Toyota omdat deze opvallende high tech motor ook in afgeleide vorm in s werelds best verkochte auto wordt gemonteerd - de Toyota Corolla. Kortom: een goed voorbeeld van democratisering van technologie.

Deze 1.8 VVTL-i motor is een voorbeeld van Toyotas toewijding om hoge prestatie motoren te produceren die indien nodig ook zuinig kunnen zijn, dankzij de toepassing van een state of the art kleppenmanagementsysteem, aldus Johannes Thammer (Vice President Product & Sales Planning bij TMME) die de uitreiking bijwoonde.