AutoRai
12-6-2002
Kia Sorento nader bekeken
De nieuwe Sorento is het wapen waarmee Kia de aanval opent op de top
van het SUV (Sports Utility Vehicles) segment. Het is een forse,
smaakvol gestileerde auto met vierwielaandrijving, die tevens fungeert
als boegbeeld van het nieuwe Kia.
De Sorento biedt alles voor de veeleisende automobilist: luxe,
comfort, een stijlvol design en de keuze uit drie krachtige motoren.
Ondanks het veelzijdige karakter van de auto heeft Kia een ongekend
scherpe prijs weten te calculeren. Er is al een Sorento vanaf 24.995
euro.
Opvallend design
Zoals het een topklasse SUV betaamt heeft de Kia Sorento een machtig
voorkomen. Dankzij vier fraaie lichtmetalen velgen en brede 225/75/16
banden torent de auto boven de rest van het verkeer uit. De stoere
achterzijde versterkt het imposante karakter van de Sorento.
Dit nieuwe model van Kia oogt niet alleen indrukwekkend, het blijkt ook uit de afmetingen op papier. In het segment van de SUVs plaatst de Sorento zich met gemak tussen de grotere en ruimere modellen dankzij een lengte van 4,56 meter en een hoogte van 1,73 m.
Ondanks het robuuste karakter van de auto heeft de Sorento een
elegante uitstraling. Verschillende mooi afgewerkte details op gebied
van moderne styling helpen hierbij, zoals de kop- en mistlampen achter
helder glas, de trapezium vormige grille, die met chroom is omrand, en
de in kleur meegespoten deurgrepen.
Van opzij gezien valt goed op dat de Sorento over grote ramen
beschikt. Van voren naar achteren gezien, zijn er maar liefst vier
verschillende ruiten gecreëerd. Door de grote glaspartijen krijgt de
auto een open karakter. Ook de bestuurder heeft hier baat bij. Hij of
zij is altijd verzekerd van goed zicht. Ook heel praktisch is de
achterruit. Deze kan onafhankelijk van de vijfde deur geopend worden.
Dat is makkelijk wanneer de auto in de stad in een nauwe parkeerplaats
staat en de klep daardoor niet open kan. Op die manier is de
bagageruimte toch bereikbaar.
De vormgeving van de Sorento is er op gericht de auto maximaal te
laten presteren op zowel verhard als op onverhard terrein. De lange
wielbasis van 2,71 meter draagt in belangrijke mate bij aan het
comfort en met de ruime bodemvrijheid kan de Sorento ook off-road uit
de voeten.
Ruim en functioneel interieur
Het interieur van de Kia Sorento straalt luxe uit. Het gebruik van
chique ogende materialen en prettig aanvoelende stoffen maken het
verblijf voor de inzittenden zeer aangenaam.
Bij het ontwerp van het dashboard heeft Kia de bestuurder en dan met
name zijn zithouding centraal gesteld. Alle bedieningspanelen zijn
weloverwogen geplaatst. Alles zit binnen handbereik. Zelfs de knoppen
op het middenconsole voor onder meer de airconditioning zijn hoger
opgesteld, zodat de bestuurder voor de bediening de ogen nauwelijks
van de weg en het verkeer hoeft af te wenden.
De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar en heeft instelbare
lendensteunen. Een in hoogte verstelbaar stuur, centrale vergrendeling
en elektrisch bedienbare ramen voor en achter zijn standaard. Het
ergonomisch ontworpen interieur van de Sorento is het resultaat van
een wereldwijde visie van Kia. Bij het ontwerp is gelet op de
voorkeuren en smaken die autorijders van SUVs in verschillende landen
hebben.
De Sorento biedt plaats aan vijf volwassenen. Iedere passagier
beschikt over ruim voldoende hoofd-, schouder- en beenruimte. Grote
comfortabele stoelen zorgen voor voldoende steun en maken het afleggen
van lange afstanden tot een genot.
Kia heeft de Sorento ontworpen als antwoord op de vraag naar meer
functionaliteit en flexibiliteit dan in doorsnee (station)wagens. Dat
blijkt onder meer uit de talloze opbergmogelijkheden. Alle passagiers
hebben verschillende opbergvakken en bekerhouders binnen handbereik,
waardoor niets door de auto hoeft te slingeren. Natuurlijk zijn er ook
opbergmogelijkheden als een dashboardkastje en netten achter de
voorstoelen, maar de Sorento gaat nog verder. Opbergruimte is te
vinden onder de middenarmsteun, onder de voorstoel, onder de vloer, in
de deuren en zelfs in het dak. Om er zeker van te zijn dat het de
achterpassagiers aan niets ontbreekt, heeft Kia in het achtereinde van
het middenconsole een asbak en een 12-volt stopcontact aangebracht.
De achterbank is in twee gescheiden delen neerklapbaar om de toch al
forse bagageruimte van 890 liter te vergroten naar een royale 1.900
liter laadvolume. Ook in de bagageruimte bevindt zich een 12-volt
stopcontact.
Maximale veiligheid aan boord
Kia heeft veiligheid en bescherming van inzittenden hoog in het
vaandel staan. Om op alle fronten het hoogst haalbare niveau te
verkrijgen, zijn de constructeurs uitgegaan van eisen die zowel in
Europa als in Amerika bij de zwaarste crashtesten worden gehanteerd.
Met behulp van de meest geavanceerde computersimulaties en door het
uitvoeren van talloze botsproeven is een maximale effectiviteit van de
diverse veiligheidssystemen bereikt, zowel bij aanrijdingen van voren
als van opzij.
De Sorento heeft als een van de weinige modellen in de SUV klasse
zowel voor- als achter geventileerde remschijven. Die brengen de auto
bij een snelheid van 100 km/uur in 43,7 meter tot stilstand. Het
standaard aanwezige ABS houdt de Sorento bovendien bestuurbaar tijdens
het remmen. Daarnaast zorgt het standaard EBD systeem voor een
optimale verdeling van de remdruk.
Carrosserie en chassis zijn nauwgezet op elkaar afgestemd om
botskrachten op te vangen en letsel voor inzittenden zo beperkt
mogelijk te houden. In de portieren zitten stalen balken en in het dak
is een beschermende rolbeugel opgenomen. Het dashboard is voorzien van
energieabsorberende bekleding en er zijn twee airbags aanwezig, die
dankzij hun de-powered werking de kans op letsel bij botsingen
minimaal houden. De gordels hebben spanners met spankrachtbegrenzing.
De stuurkolom bestaat uit delen die ten opzichte van elkaar kunnen
knikken. Bij een botsing blijft het stuurwiel zodoende op zijn plaats.
Standaard zijn zij-airbags, die zich als een gordijn ontvouwen, voor
zowel de voor- als achterpassagiers. Verder is de auto uitgerust met
kindersloten.
Verfijnd onderstel
Bij het onderstel van de Sorento heeft Kia de hulp van Porsche
ingeroepen, voor optimale afstemming op de Europese markt. Voor werd
gekozen voor het geavanceerde double wishbone systeem, wat garant
staat voor perfecte stuurprecisie en optimaal veercomfort. De auto
heeft daardoor een comfortabele en voorspelbare wegligging. Door de
afstelling en afstemming van de voorwielophanging zijn duikneigingen
bij hard remmen of in scherp genomen bochten sterk onderdrukt. De
Sorento heeft dan ook een opmerkelijk grote stabiliteit. Overhellen
komt nauwelijks voor.
Krachtige motoren Behalve stijl en uitstraling vormt de
vooruitstrevende techniek een sterk wapenfeit waarop Kia bij zijn
nieuwe model het accent legt. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden
aan de drie krachtige motoren die de Sorento van aandrijving voorzien.
Zo heeft Kia een zuinige, moderne turbodieselmotor beschikbaar met een
inhoud van 2,5 liter. Hij levert 140 pk bij 3800 toeren per minuut en
een machtig koppel van 320 Nm bij slechts 2000 toeren. De kracht en de
souplesse zijn enorm, wat te danken is aan de technisch
vooruitstrevende elektronische common rail brandstofinjectie.
Injectoren spuiten dieselolie onder extreem hoge druk rechtstreeks in
de cilinders. Deze directe inspuiting draagt bij aan het hoge vermogen
en zorgt voor veel trekkracht bij lage toeren. De motor is verder
opmerkelijk stil.
Naast de dieselmotor levert Kia voor de Sorento twee benzinemotoren.
De eerste is een viercilinderkrachtbron met een inhoud van 2,4 liter.
Deze motor heeft een vermogen van 139 pk en levert een maximumkoppel
van 196 Nm bij 2500 toeren per minuut. Aan de top van de motorenlijn
staat de V6-motor van 3,5 liter met 195 pk. Deze zescilindermotor
heeft een maximale trekkracht van 300 Nm bij 3000 toeren. Met deze
motor haalt de Sorento een topsnelheid van 192 km/uur.
Twee aandrijfsystemen
De Sorento heeft een technisch hoogstaande aandrijflijn. Standaard
beschikt hij over handmatig in- en uitschakelbare vierwielaandrijving
met de mogelijkheid van een lage overbrenging. Deze low gear verschaft
extra trekkracht als de omstandigheden dat vereisen, bijvoorbeeld bij
rijden in sterk heuvelachtig terrein. Een automatische
vierwielaandrijving is standaard vanaf de EX Custom. Dit systeem
verdeelt de aandrijfkrachten tussen voor- en achterwielen, waarbij het
gebruik maakt van de wielen met de meeste grip. Op droog asfalt, als
tractie via vier wielen niet echt nodig is, schakelt het systeem de
voorwielaandrijving uit om het brandstofverbruik zo laag mogelijk te
houden.
Transmissie
De verschillende transmissies voor de Sorento sluiten na vele testen
perfect aan op het rijgedrag van de auto. Dankzij extra versterkte
verbindingspunten van de versnellingsbak worden hinderlijke vibraties
tot een minimum beperkt.
De Sorento met de benzinemotor met een inhoud van 2,4 liter is
gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 3,5-liter V6
wordt standaard geleverd met een viertraps automaat. De zuinige
dieselmotor kan voorzien worden van een handgeschakelde
vijfversnellingsbak of van een viertraps automaat (optie).
Uitvoeringen en specificaties
Het flexibele en veelzijdige karakter van de Sorento komt tot uiting
in de uitvoeringsmogelijkheden. De luxe van gisteren is de noodzaak
van vandaag. Daarom heeft Kia de Sorento standaard voorzien van vele
extras die bij modellen van andere merken vaak als optie gelden. Op
geen enkel vlak is een compromis ten koste van kwaliteit en luxe
gesloten. Tot in detail beantwoordt de Sorento aan hoge eisen.
De Sorento is leverbaar in vier uitvoeringsvarianten, te weten LX, EX Custom, EX en EX Luxe. Alle varianten hebben, dankzij met zorg gekozen accessoires, hun eigen, unieke karakter. Een grille met chromen rand, getint glas, voorruitverwarming, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, 16-inch lichtmetalen velgen, middenarmsteun voor en achter en airconditioning zijn bij alle versies standaard aanwezig.
De EX Custom-uitvoering biedt bovenop de uitrusting van de LX onder
meer mistlampen voor, deurgrepen in carrosseriekleur, overheadconsole
met multi-meter, deurgrepen van het interieur in chroom, verlichte
make-up spiegel en cruise control.
De Sorento EX doet hier nog een schepje bovenop. Deze auto wordt
geleverd met automatische vierwielaandrijving, elektrisch inklapbare
buitenspiegels, houtafwerking in het interieur, lederen stuur en
climate control. De EX Luxe-uitvoering beschikt over alle mogelijke
accessoires. Deze heeft onder meer nog koplampsproeiers, chromen
deurgrepen, dorpelbescherming, lederen bekleding en een elektrisch
verstelbare en verwarmbare bestuurdersstoel.
Voor welke uitvoering ook gekozen wordt, de Sorento staat garant voor
een subliem rijgedrag. Kia heeft de auto ontworpen om de bestuurder en
andere inzittenden de luxe van een limousine te laten ervaren in een
fraaie auto met vierwielaandrijving. Dat maakt rijden in een Kia
Sorento heel bijzonder.
Prijzen
De Sorento is leverbaar voor de volgende prijzen:
2.4 LX 24.995 euro
2.4 EX Custom 26.495 euro
2.4 EX 28.495 euro
2.4 EX Luxe 31.495 euro
3.5 V6 automaat EX 34.495 euro
3.5 V6 automaat EX Luxe 37.495 euro
2.5 CRDi LX 28.995 euro
2.5 CRDi EX Custom 30.495 euro
2.5 CRDi EX 32.495 euro
2.5 CRDi EX Luxe 35.495 euro
2.5 CRDi automaat EX 34.495 euro
2.5 CRDi automaat EX Luxe 37.495 euro